puma 2007 valt terug in vermogen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jankouwenberg

Re: puma 2007 valt terug in vermogen

Berichtdoor Jankouwenberg » 23 Jan 2019, 14:02

Ik heb zelf geen puma maar een td5, maar heb afgelopen zomer in Botswana met een puma mogen rondrijden. Uiteraard fantastisch avontuur maar ik heb de laatste dagen in een Toyota mogen afleggen. Steeds verlies van vermogen en bij controleren waterpeil inderdaad een flinke douche koelvloeistof. Uiteindelijk door een echte Afrikaanse garage onder handen genomen met 2 schroevendraaiers het halve blok gedemonteerd "respect". Diagnose niet naar hun tevredenheid (het was hun er te na een auto niet meer te kunnen fiksen) kapotte radiatorklep (die hebben ze handmatig open gezet, in de veronderstelling dat daardoor de drukopbouw achter de waterpomp voorkomen zou worden. Helaas tweede diagnose krom getrokken kop. Ze lieten me keurig zien dat wanneer ze de motor koud starten en ze het ontluchtingsdopje van de retourkoelslang opendraaide er niets aan de hand was. Alleen wordt je motor niet gekoeld.

Wellicht allang naar gekeken en je blok is inmiddels gereviseerd, maar anders gok ik op de thermostaat en mogelijk een kromme kop met verstopt koelkanaaltje. Als het alleen de temperatuur sensor zou zijn die de ECU in de war stuurt zou er volgens mij nog tseeds geen enorme druk opgebouwd moeten worden achter de waterpomp.

Ben benieuwd wat Bas gaat zeggen het is voor mij wat ver weg maar ik heb hem ook hoog zitten

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

ries68

Berichtdoor ries68 » 19 Feb 2019, 21:19

een update van de bevindingen van bas4cars
er is een intern camerabeeld gemaakt van de zuigers cilinders en kleppen
koelvloeistof op en van de zuigers
een gescheurde zuiger
aangekoekte kleppen alsof er anderhalve ton gereden is met de wagen
cilinders zijn niet goed gehoned volgens bas deze moeten diagonaal gehoond en in twee richtingen en ze zijn alleen in 1 richting gehoond Vreemd de firma Daams heeft mij verteld dat er nieuwe cillinderbussen geplaats waren. volgens bas een verloren zaak 100 euro statiegeld voor het blok en een nieuwe erin maar dit zal door daams betaald moeten worden. ik zie hier dus een potentiele rechtzaak ontstaan. het gebruik van onze geliefde en safari geprepareerde defender zal dus nog wel een jaartje gaan duren ik heb er zo het geld niet voor liggen.

bedankt voor jullie ondersteuning en als er nog tips zijn ik hoor ze graag.
groeten ries

ries68

Berichtdoor ries68 » 19 Feb 2019, 21:23

Conny ik vind het spijtig om te horen dat ze jou ook klote behandeld hebben. ik voorzie hele grote problemen en begin steeds meer in te zien dat het grote prutsers zijn.;

Erwin M

Berichtdoor Erwin M » 23 Feb 2019, 07:05

Ik heb dat met mijn TD5 ook gehad vorig jaar.
motor ging in veilige modus als ik op trok en boven de 80Km/u reed.
Alles laten uit meten en uitlezen, de 5 injectoren gaven iets minder dan het min dat ze moesten geven.
Groetjes Erwin

Terug naar “Techniek”