puma 2007 valt terug in vermogen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: puma 2007 valt terug in vermogen

Berichtdoor Edward » 31 Dec 2016, 15:04

ries68 schreef:Temperatuur hou ik doorgaans goed in het oog en op het display is eigenlijk nooit een verhoging gezien in de tempmeter. Wat niet wil zeggen dat er niet ergens een overijverig sensortje zit uiteraard.
:D

De meter in de gaten houden heeft weinig nut. Zolang de temp in een bepaald bereik blijft staat de meter gewoon stil. Anders worden automobilisten zenuwachtig. De meter gaat pas bewegen boven een ingestelde temp. het signaal gaat dan ook via de ecu.

Bij mijn 130 ging de wagen bv eerst in noodloop, dan zag je de tempmeter ineens in één vloeiende beweging naar helemaal in het rood en daarna weer terug. Was de meter weer op stand normaal gaf de ecu de boel weer vrij en kon ik doorrijden.

Het is natuurlijk onzin dat de temp zo snel kan oplopen en weer dalen naar de juiste waarde..........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2016, 16:11

Edward schreef:
ries68 schreef:Temperatuur hou ik doorgaans goed in het oog en op het display is eigenlijk nooit een verhoging gezien in de tempmeter. Wat niet wil zeggen dat er niet ergens een overijverig sensortje zit uiteraard.
:D

De meter in de gaten houden heeft weinig nut. Zolang de temp in een bepaald bereik blijft staat de meter gewoon stil. Anders worden automobilisten zenuwachtig. De meter gaat pas bewegen boven een ingestelde temp. het signaal gaat dan ook via de ecu.

Bij mijn 130 ging de wagen bv eerst in noodloop, dan zag je de tempmeter ineens in één vloeiende beweging naar helemaal in het rood en daarna weer terug. Was de meter weer op stand normaal gaf de ecu de boel weer vrij en kon ik doorrijden.

Het is natuurlijk onzin dat de temp zo snel kan oplopen en weer dalen naar de juiste waarde..........

Precies, zo'n drie-standen temperatuur-uilezing is gewoon onzin, dan had je wel zo lief een driekleurig lichtje gehad.
Het zou voor het verstandiger deel van LandRover rijdend Nederland (en daar buiten) een zegen zijn als je met een eenvoudige ingreep de meter ook als echte meter kon laten werken. (Het kan overigens wel goed: In mijn oude(re) Renaults had je gewoon een meter die een eindje opliep als je de motor harder liet werken, en weer terug als er minder werk was.)
De drie-standen meter heb je overigens ook bij de Td5, alleen heeft de Td5 minder neiging tot noodloop.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Dec 2016, 16:37

Landmarcs schreef:[
Precies, zo'n drie-standen temperatuur-uilezing is gewoon onzin, dan had je wel zo lief een driekleurig lichtje gehad.
Het zou voor het verstandiger deel van LandRover rijdend Nederland (en daar buiten) een zegen zijn als je met een eenvoudige ingreep de meter ook als echte meter kon laten werken. (Het kan overigens wel goed: In mijn oude(re) Renaults had je gewoon een meter die een eindje opliep als je de motor harder liet werken, en weer terug als er minder werk was.)
De drie-standen meter heb je overigens ook bij de Td5, alleen heeft de Td5 minder neiging tot noodloop.

Groeten MarcS

Bij nieuwere wagens is het niet simpel omdat het signaal via de ecu loopt. Enige manier is om een extra sensor en meter te plaatsen. Bij een Def td5 kun je nog extra sensor op het dash aansluiten maar bij een Puma is dat al een probleem.

De Td5 heeft dan minder neiging tot noodloop, als de meter omhoog gaat is het meestal te laat en kookt de motor al. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2016, 18:35

Edward schreef:
Landmarcs schreef:[

Groeten MarcS

Bij nieuwere wagens is het niet simpel omdat het signaal via de ecu loopt. Enige manier is om een extra sensor en meter te plaatsen. Bij een Def td5 kun je nog extra sensor op het dash aansluiten maar bij een Puma is dat al een probleem.

De Td5 heeft dan minder neiging tot noodloop, als de meter omhoog gaat is het meestal te laat en kookt de motor al. :shock: :shock:

Het had zo mooi kunnen zijn, juist door het via de ECU lopen: een eenvoudig keuze-menuutje en je hebt een normale temperatuurmeter.
Misschien kan het ook wel, alleen moet er iemand zijn die weet waar je wat moet verzetten.

Overigens, als je heel goed oplet zie je de temperatuurmeter soms iets bewegen, maar dan juist naar beneden.
Is het echt koud buiten en is de motor net warm genoeg om de thermostaat kort open te laten gaan dan komt er zo'n berg koud water in het systeem dat je de meter een fractie ziet dalen (je voelt dan ook de kachel-warmte even iets verminderen).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Dec 2016, 19:03

Landmarcs schreef:
Overigens, als je heel goed oplet zie je de temperatuurmeter soms iets bewegen, maar dan juist naar beneden.
Is het echt koud buiten en is de motor net warm genoeg om de thermostaat kort open te laten gaan dan komt er zo'n berg koud water in het systeem dat je de meter een fractie ziet dalen (je voelt dan ook de kachel-warmte even iets verminderen).

Groeten MarcS

Nee hoor, ik rij een Disco met climate control............ :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2017, 11:38

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Overigens, als je heel goed oplet zie je de temperatuurmeter soms iets bewegen, maar dan juist naar beneden.

Nee hoor, ik rij een Disco met climate control............ :lol: :lol:

Werken we niet met z'n allen heel hard aan een climate-change :idea: :?:

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 02 Jan 2017, 11:56

Al een nieuwe LMM geplaatst?
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

ries68

Berichtdoor ries68 » 29 Dec 2018, 09:18

Ok heren en dames uit de Landrover wereld het is enige tijd geleden en er is veel heel veel gebeurd ondertussen.

De def is ondertussen voorzien van een volledig gereviseerde motor met grotere radiateur. De grootste intercooler nieuwe waterpomp. De thermostaat is vernieuwd een speciale fan is geplaatst. Nieuw expansie overloopvat en dop is geplaatsts. Twee x ondertussen de kop verwijderd en nieuwe rekbouten en kop afgeperst.
En het probleem is nog steeds niet gevonden. De firma Daams heeft de Puma motor in eigen beheer geresiveerd. Na toestemming. Sindsdien zijn de problemen met het koelsysteem gebleven.
De motortemperatuur loopt op tot helemaal rood en de motor valt in limp mode. Direct loopt de temperatuur terug en is er weer vermogen.
Dat is een cenario dat plaats vind
De motor loopt helemaal heet blijft even ( twee drie min) in bovenste stand staan. Er wordt koelvloeistof uit het vat geperst er borrelt redelijk wat lucht uit het reservoir, expansievat. Als ik voorzichtig de dop losdraai komt er nog een golf koelvloeistof uitgelopen. Na tien minuten wachten nieuwe koelvloeistof erin motor stationair laten draaien. Eventueel nog wat bijvullen dop erop en rijden.

Tijdens de rit word de temperatuur van de kachel wisselend warm en koud.
Daams heeft de koelleidingen van de egr klep uit het koelcircuit gehaald. Hier geen melding van gedaan. Toen ik de auto wederom kwam ophalen. De onderlinge sfeer wordt zeer grillig op het moment.

De auto is door Daams getuned. Ze willen me niet vertellen door welke firma dit destijds gedaan is en nu verklaren ze dat ze dit in eigen beheer gedaan hebben. Maar ze geven niet vrij wie hun onderaannemers zijn. ???????

Ik heb het idee dat de defender niet meer de pit heeft als de eerste periode. Mijn vermoeden is dat ze de originele software teruggeplaatst hebben. Als ik het goed uitspreek.? Is dit te controleren.? Overige ideeen tips en wijsheden zijn welkom ik mijn vrouw en de kinderen zijn het ondertussen spuugzat zowel de kosten als de ongemakken.

Vriendelijk dank voor jullie meedenken en aan een ieder alvast de beste wensen en een probleemvrij 2019
Groet ries Oerlemans

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 29 Dec 2018, 09:36

Zo dan ! Dan ben je dus al een jaar bezig met deze ellende ?

Zo als ik het lees is werkelijk alles al vervangen.
Is de ECU al eens vervangen of gewisseld met een andere ??

Uiteindelijk heb je verder met Daams te maken en niet met zijn toeleveranciers
Daams geeft je de garantie en hoe hij dat verder afwikkelt met zijn "onderaannemers" moet hij zelf weten
Dus ik zou me daar niet druk over maken.
Je kunt natuurlijk altijd een second-opinion vragen bij een andere garage
Dan is Bas4Cars uit America een hele goede optie
Laat Bas er eens naar kijken en de ecu uitlezen, ook qua tuning

Succes ermee

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2018, 13:02

ries68 schreef:De motortemperatuur loopt op tot helemaal rood en de motor valt in limp mode. Direct loopt de temperatuur terug en is er weer vermogen.
Dat is een cenario dat plaats vind
De motor loopt helemaal heet blijft even ( twee drie min) in bovenste stand staan.
Groet ries Oerlemans

Loopt de motor werkelijk heet of denkt de ECU dat alleen? Ik zou een tijdelijke temperatuursensor en meter plaatsen of een uitlees-computer in de auto gooien om te kijken of de temperatuur werkelijk varieert, want bij mijn 130 was dat eigenlijk helemaal niet zo.

Verder zou ik een ECU kopen of lenen en die gewoon eens wisselen want zoals ik al eerder gezegd heb, ik ben er 100% van overtuigd dat het een computer "denkfout" is en geen mechanisch probleem. Aangezien je ongeveer alles dat onder de motorkap zit al vervangen hebt staaft dat ook wel.

Je hebt er geen zak aan, maar wát ben ik blij dat ik het ding verkocht heb......
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”