Net zoals Allard heb ik ook wel eens gedacht aan zo'n ding. Ik heb immers buiten een stopcontact pal naast m'n auto welke ik met een schakelaar in huis kan bedienen.
Ze verbruiken zo'n 1100-1500kW en een Hot Frog zelfs 2.2kW.
Zeg dat een kWh stroom zo'n € 0,20 kost.Dan ben per uur zo'n 30ct kwijt... maar hoe serieus warmt zo'n ding de boel op als je 's morgens een half uur tot een uur van te voren inschakelt?
Dit toe een standkachel die z'n voeding uit de dieseltank haalt...
elektrische motorverwarmer noordkaap januari
Re: elektrische motorverwarmer noordkaap januari
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
-
Landmarcs
Dommel schreef:Net zoals Allard heb ik ook wel eens gedacht aan zo'n ding. Ik heb immers buiten een stopcontact pal naast m'n auto welke ik met een schakelaar in huis kan bedienen.
Ze verbruiken zo'n 1100-1500kW en een Hot Frog zelfs 2.2kW.
Zeg dat een kWh stroom zo'n € 0,20 kost.Dan ben per uur zo'n 30ct kwijt... maar hoe serieus warmt zo'n ding de boel op als je 's morgens een half uur tot een uur van te voren inschakelt?
Dit toe een standkachel die z'n voeding uit de dieseltank haalt...
Dag Dommel,
Ik heb het sommetje wel eens gemaakt voor een standkachel, verbruik aan diesel (en een beetje accu-stroom) is als het om de dubbeltjes gaat "kostbaarder". Het duurst is evenwel de standkachel zelf.
Verder ken ik niet alle 220V verwarmers maar de motorverwarmer / HotFrog die ik normaal in voorraad heb (en nu even niet) heeft een verbruik van 1,1 kW (zie ook http://www.123ignition.se/produkter.php?id=162 ).
Ik weet niet waar die 2,2 kW vandaan komt, misschien is het een wat optimistische vergelijkende beschouwing:
Bij een traditionele standkachel moet je rekenen met belangrijke rendementsverliezen - een groot deel van de warmte gaat bij een standkachel de schoorsteen uit, dus de diesel-kilowatts zijn niet vergelijkbaar. Bij een 220V motorvärme zit het verwarmingselement in de koelvloeistof, en is er een klein impellertje actief zodat de enige verliezen het warmteverlies van motorblok en slangen naar de buitenlucht is, het verlies dat je dus sowieso hebt bij een temperatuurverschil. Wil je de standkachel-cijfers vergelijken met die van een motorvärme dan moet je mijns inziens het rendement verrekenen (en het netste is dan de cijfers van de standkachel naar beneden bij te stellen).
Omdat het in onze streken niet erg koud is heb ik niet echt veel ervaringscijfers -- de motorvärme heeft al een positief effect onder de plus 10, maar de echte winst heb je natuurlijk bij (ver) onder nul -- in Zweden hebben ze wel serieus onderzoek gedaan, en daar is de conclusie dat op elektriciteit voorverwarmen winst geeft (en ten opzichte van géén verwarmer zelfs duidelijke winst, want een koude motor verbruikt de eerste 10-20 kilometer makkelijk 10% extra). Ander winstpuntje - voor je omgeving - is dus ook dat de motor die eerste kilometers heel veel schoner is.
Anyway, mijn broertje verkoopt zelfs 220V motorvärme aan Zweden met standkachel: De 220V is iets goedkoper in het verwarmen (maar je hebt lange winters nodig om dat dan terug te verdienen), belangrijker winstpunt is dat de motorvärme de accu niet gebruikt (de standkachel doet dat wel, en dan heb je dus alsnog 220V nodig voor het op peil houden van de accu).
En dan tenslotte: Omdat ik inmiddels redelijk wat motorvärme hier in het land (en een paar in Frankrijk) heb verkocht heb ik ook enkele praktijk-terugmeldingen. De meest opvallende was iemand die van mijn benzine-blok meldde dat hij nu niet hoefde te choke-en .... dat is ook de truuk van de motorvärme: hij stookt niet door tot bedrijfstemperatuur, maar wel tot laten we zeggen zomerse temperatuur. De olie is dan geen dikke stroop, de benzine slaat niet neer op de koude cilinderwand, en de diesel draait niet alleen dankzij de voorgloeiers.
Maar goed, ze zijn bij mij nu even uitverkocht (als er genoeg belangstelling is dan komen ze weer).
Groeten MarcS
De directe, elektrische verwarming lijkt me inderdaad een voordeel t.o.v. een standkachel, maar is tegelijkertijd natuurlijk ook een nadeel: je MOET een 230V aansluiting beschikbaar hebben, anders doet hij het niet. Op mijn oprit is dat geen probleem, maar bijv "in het veld" (lees: de parkeerplaats van mijn kantoor
) heb je die niet altijd. En ik wil er op de terugweg natuurlijk ook warmpjes bij kunnen zitten 
130 HCPU TD5 MY2000
-
Landmarcs
allard schreef:De directe, elektrische verwarming lijkt me inderdaad een voordeel t.o.v. een standkachel, maar is tegelijkertijd natuurlijk ook een nadeel: je MOET een 230V aansluiting beschikbaar hebben, anders doet hij het niet. Op mijn oprit is dat geen probleem, maar bijv "in het veld" (lees: de parkeerplaats van mijn kantoor) heb je die niet altijd. En ik wil er op de terugweg natuurlijk ook warmpjes bij kunnen zitten
Tja, het is een keuze, en verder hangt het ook van de omstandigheden af wat handig is.
Heb je een niet te absurde winter en normale kantoortijden (en een radiator-muff) dan is 's ochtends met 220/230 V voorverwarmen een enorme verbetering, na een kantoor-werktijd is de auto wel het meeste warmte kwijt, maar gewoonlijk is het overdag toch niet zo koud als 's nachts.
Rijd je iets langer dan heb je het op de terugweg toch ook weer warm, rijd je alleen korte stukjes dan heb je sowieso een probleem want dan laadt de accu op niet genoeg en dan heb je vroeger of later een dode accu (en bij 's winterse temperaturen is ie dan ook snel echt definitief dood).
En ... ik heb dus een motorvärme, en een druppellader en naast de verwarmde voorruit ook stoelverwarming (en een Puma-kachel) ... dus zit ik er altijd warmpjes bij.
Groeten MarcS
PS Vraag op kantoor of ze voor jou een stekker-[P]-plek kunnen reserveren, dat geeft de LandRover ook nog eens een groen imago
Zie -klik- Hot Frog Truck de 2200W.
Als ik op de site van DEFA kijk, zie ik dat ze dezelfde stekker gebruiken als jij erbij levert Marc. Dan kan het tevens interessant zijn zo'n kleine interieur verwarmer erbij te plaatsen. Ook hebben ze accu-laders met dezelfde aansluiting.
Als ik op de site van DEFA kijk, zie ik dat ze dezelfde stekker gebruiken als jij erbij levert Marc. Dan kan het tevens interessant zijn zo'n kleine interieur verwarmer erbij te plaatsen. Ook hebben ze accu-laders met dezelfde aansluiting.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Voor zover ik heb kunnen nagaan op het grote-boze-www is de 80C versie de variant die je voor een Defender wilt.
@Marc: dat lijkt me wel wat, de Defender neerzetten bij zo'n paaltje, maar ik geloof niet dat ik dat erdoor ga krijgen...
@Marc: dat lijkt me wel wat, de Defender neerzetten bij zo'n paaltje, maar ik geloof niet dat ik dat erdoor ga krijgen...
130 HCPU TD5 MY2000
-
Landmarcs
allard schreef:Voor zover ik heb kunnen nagaan op het grote-boze-www is de 80C versie de variant die je voor een Defender wilt.
Tja, 80º C is een keuze, en dan ga je toch vooral het heelal verwarmen. Gewoon verwarmen tot een zomerse temperatuur is voldoende voor gezonder
starten, en de "kachel" geeft dan in ieder geval een zekere lauwte. De 80ºC en de 55ºC varianten zijn volgens mijn info gelijk, het enige verschil is de afstelling van de thermostaat, dus tot het moment dat de thermostaat ingrijpt verwarmen beide even vlot. (Omdat je met 1,1 kW en een 55ºC thermostaat netto eerder moet rekenen op een zomerse temperatuur denk ik dat je met een 80ºC thermostaat nooit die 80ºC zal halen, en dus alleen de electra-teller ziet doorlopen.)
Als je bedenkt dat dat een liter diesel ruim 10 kW aan warmte geeft, en de motor een beperkt deel aan vermogen uit die liter haalt, een ander deel uit de uitlaat stroomt en de rest als warmte in het koelsysteem terecht komt dan weet je dat gewoon even doorrijden de snelste verwarming geeft.
Ja, ik ken ook situaties (zelfs letterlijk aan den lijve) waar je eerst een paar kilometer helling af moet, over een besneeuwde/verijsde weg .... dan heb je het kilometers verderop nog steeds koud (en jammer genoeg is er boven geen 220V stekkerplek).
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Dommel schreef:Zie -klik- Hot Frog Truck de 2200W.
Dag Dommel,
Je hebt het goed gezien, de "Luxe motorvärme" heeft een DEFA-compatibele stekker, en dus is er een "universum" aan mogelijkheden.
Je hoeft niet per sé een DEFA acculader te gebruiken, je hebt ook de mogelijkheid binnen de DEFA-kabels weer in een normale 220V stekker-aansluiting te laten eindigen.
's Ochtends een kwartiertje de motorverwarming aan, en ook een kwartiertje de accu bijladen zal de accu niet op top-niveau brengen maar het zorgt er wel voor dat de accu wel net wat extra heeft, en bovendien is de accu dan ook intern iets opgewarmt en dus presteert ie enorm veel beter.
Groeten MarcS
Ok, hier dan even een kritische noot van een motorvarme; ik heb er sinds vorige winter ook eentje op maar merk maar weinig van de werking ervan.
Ik zet m er zelfs 's avonds tevoren al aan maar als ik 's morgens het contact aan zet, komt de temperatuurmeter niet van z'n plek hoor.
Als ik ga rijden, duurt het toch zeker een kilometer of 4 (5 minuten verderop) voor dat wel gebeurt en er een beetje lauwe lucht uit de kachel komt. En als ik m niet aan de stroom heb gehad, gebeurt dat ook ook ongeveer op dezelfde plek.
Als ie aan staat, kan ik aan de slangen voelen dat er wel ' iets' warm wordt maar dat is echt maar minimaal. Nu kosten ze ook niet de wereld maar ik vind niet dat je er veel voordeel van hebt, zeg maar. Misschien dat t bij -20 meer verschil maakt, maar met temperaturen zo tot -5, merk ik niks of maar heul weinig.
De standkachel in de Freelander (met blokverwarming) een half uurtje aan, maakt het meteen lekker behaaglijk en de zet de temperatuurmeter op 1/3e, ongeveer. Maar goed, die kachel kostte dan ook het 10 voudige, ongeveer.
Ik zet m er zelfs 's avonds tevoren al aan maar als ik 's morgens het contact aan zet, komt de temperatuurmeter niet van z'n plek hoor.
Als ik ga rijden, duurt het toch zeker een kilometer of 4 (5 minuten verderop) voor dat wel gebeurt en er een beetje lauwe lucht uit de kachel komt. En als ik m niet aan de stroom heb gehad, gebeurt dat ook ook ongeveer op dezelfde plek.
Als ie aan staat, kan ik aan de slangen voelen dat er wel ' iets' warm wordt maar dat is echt maar minimaal. Nu kosten ze ook niet de wereld maar ik vind niet dat je er veel voordeel van hebt, zeg maar. Misschien dat t bij -20 meer verschil maakt, maar met temperaturen zo tot -5, merk ik niks of maar heul weinig.
De standkachel in de Freelander (met blokverwarming) een half uurtje aan, maakt het meteen lekker behaaglijk en de zet de temperatuurmeter op 1/3e, ongeveer. Maar goed, die kachel kostte dan ook het 10 voudige, ongeveer.
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Heb je de versie mét of zonder impellertje? De goedkopere uitvoeringen - zonder impellertje - vertrouwen op natuurlijke stroming van de opgewarmte koelvloeistof. Ik kan me voorstellen dat als die enigszins gehinderd is, de thermostaat van het ding al uit gaat omdat het (zeer) lokaal warm genoeg is, maar de warmte daardoor dus niet verder het blok bereikt.
Zit er een impellertje in, dan heb je geforceerde doorstroming, altijd beter. Maar in dat laatste geval kan het natuurlijk ook zijn dat het impellertje stuk is, dan heb je hetzelfde effect. Het lijkt me stug dat je - bij een correcte werking - na zelfs een hele nacht verwarmen nauwelijks wat merkt...
Zit er een impellertje in, dan heb je geforceerde doorstroming, altijd beter. Maar in dat laatste geval kan het natuurlijk ook zijn dat het impellertje stuk is, dan heb je hetzelfde effect. Het lijkt me stug dat je - bij een correcte werking - na zelfs een hele nacht verwarmen nauwelijks wat merkt...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Terug naar “Nieuw op het forum”