Ben niet van plan om hele grote rivieren over te gaan steken, maar daar had ik zo niet bij stil gestaan. Een slurf heeft mijn 110 niet al heeft hij wel een beschermer aan de voorkant.
Rij je bij zo'n oversteek dan met de difflock aan en in low gear of is dat te stroef voor difflock?
Ijsland met de defender
Re: Ijsland met de defender
Als je niet bereidt bent om diepe rivieren over te steken kom je nergens. Dat bekend namelijk dat je om gaat draaien en terug moet van waar je vandaan komt waardoor je een dag kwijt bent.
Neem desnoods een peilstok mee waarmee je voor de oversteek de ijskoude rivier in kunt lopen om te peilen. Lekker fris
Nee, difflock en low hoeft normaliter niet aan. Op- en afgangen zijn over het algemeen vloeiend.
1 x meegemaakt dat de oever afgebrokkeld was waardoor je een meter hoog 90 graden moest ploegen om weer op het droge te komen. Maar dat had ik vooraf gezien waardoor alles al gelocked was en in low stond.
Neem desnoods een peilstok mee waarmee je voor de oversteek de ijskoude rivier in kunt lopen om te peilen. Lekker fris
Nee, difflock en low hoeft normaliter niet aan. Op- en afgangen zijn over het algemeen vloeiend.
1 x meegemaakt dat de oever afgebrokkeld was waardoor je een meter hoog 90 graden moest ploegen om weer op het droge te komen. Maar dat had ik vooraf gezien waardoor alles al gelocked was en in low stond.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

-
Landmarcs
Tja, als je moet rekenen op een boeggolf van motorkap-hoogte dan is een snorkel en een goede afdichting van de luchtkanalen toch wel aan te raden.
Een neergerolde radiator-muff kan dan dus ook nuttig zijn, je hebt iets minder kans op een boeggolf onder de motorkap.
Verder is dan diff-lock niet fout, en low eigenlijk ook niet. Low in z'n drie komt weliswaar ± overeen met h1gh één, dus niks nieuws .... maar je hebt dan met Low in de vierde een soort anderhalf en daarmee dus meer keuze in toerental/snelheid.
Maar goed, er zijn ook mensen die met hun Citroen, of hun lease-Ford naar IJsland gaan en die tevreden terugkomen.
Die steken alleen klomp-diep water risico-vrij over.
Groeten MarcS
Een neergerolde radiator-muff kan dan dus ook nuttig zijn, je hebt iets minder kans op een boeggolf onder de motorkap.
Verder is dan diff-lock niet fout, en low eigenlijk ook niet. Low in z'n drie komt weliswaar ± overeen met h1gh één, dus niks nieuws .... maar je hebt dan met Low in de vierde een soort anderhalf en daarmee dus meer keuze in toerental/snelheid.
Maar goed, er zijn ook mensen die met hun Citroen, of hun lease-Ford naar IJsland gaan en die tevreden terugkomen.
Die steken alleen klomp-diep water risico-vrij over.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Je hebt dan wel een boeggolf, maar net naast de auto ter hoogte van het voorwiel is de waterstand zelfs lager dan het niveau in de rivier en laat Land Rover daar nu net de luchtinlaat geplaatst hebben. De problemen zouden kunnen komen als je om de een of andere reden stil valt, dan heb je geen boeggolf meer. Nu had de 109 en ook de 110 maar een 2,25 liter NA dieseltje en die hebben nou niet bepaald veel vermogen, dus ik reed in 1 hoog of als het mij wat moeilijker leek, in 2 laag door de rivier, met half gas. Af en toe gebruikte ik uit voorzorg de sper ook.
Groet,
Erik.
Eigenlijk dien je de doorwading eerst te voet te verkennen (met eventueel een waadbroek aan) maar dat heb ik nooit gedaan. Ik deed het op de gok, wel eerst goed kijken (een dikke steen onder water geeft doorgaans stuwing aan de oppervlakte; het water komt daar omhoog). Veel riviertjes komen van smeltwater (zeker in Thorsmork en dan is 's ochtends vroeg de waterstand lager dan later op de middag).RaRo74 schreef:Neem desnoods een peilstok mee waarmee je voor de oversteek de ijskoude rivier in kunt lopen om te peilen. Lekker fris![]()
De hoofdweg No. 1 (een rondweg over het eiland) is deels geasfalteerd en voorzien van bruggen waardoor deze weg uitstekend te berijden is met een normale personenwagen. Alleen meer in het binnenland zijn de wegen slechter en zelfs daar zijn soms bruggen. Ik kwam een keer een IJslander met een BMW (316 ??) tegen op zo'n binnenweg en dat reed (al had ik die bodemplaat wel eens willen zien, want die moet vol deuken hebben gezeten).Landmarcs schreef:Maar goed, er zijn ook mensen die met hun Citroen, of hun lease-Ford naar IJsland gaan en die tevreden terugkomen. Die steken alleen klomp-diep water risico-vrij over.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
De theorie van de boeggolf ken ik, heb ook al twee wagens weg gesleept die een waterslag gemaakt hadden met die "techniek".....
Want behalve stilvallen heb je ook geen enkel idee van de ondergrond van de rivier noch van de exacte diepte......Rijdt je een kuil in met je rechterwiel is het al klaar...
Meestal is de diepte wel redelijk te schatten, maar als je gaat doorwaden moet je gewoon minimaal een verhoogde luchtinlaat hebben. Dat hoeft geen snorkel te zijn, die is vooral voor stof bedoelt. (ook de reden waarom het lucht kanaal vaak niet afgekit wordt)
Een willekeurige constructie die de inlaat omhoog brengt is best. (Eigenlijk is ALLES beter dan die inlaat in het scherm, want die pakt alle rotzooi die het wiel opgooit)
Wil je echt zo diep zwemen dat het water over de motorkap komt dan moet ook de ontluchting van de bakken en assen aangepakt worden. En zelfs dan komt er hoe dan ook water in je assen als je door een stevig stromende rivier rijdt.
Want behalve stilvallen heb je ook geen enkel idee van de ondergrond van de rivier noch van de exacte diepte......Rijdt je een kuil in met je rechterwiel is het al klaar...
Meestal is de diepte wel redelijk te schatten, maar als je gaat doorwaden moet je gewoon minimaal een verhoogde luchtinlaat hebben. Dat hoeft geen snorkel te zijn, die is vooral voor stof bedoelt. (ook de reden waarom het lucht kanaal vaak niet afgekit wordt)
Een willekeurige constructie die de inlaat omhoog brengt is best. (Eigenlijk is ALLES beter dan die inlaat in het scherm, want die pakt alle rotzooi die het wiel opgooit)
Wil je echt zo diep zwemen dat het water over de motorkap komt dan moet ook de ontluchting van de bakken en assen aangepakt worden. En zelfs dan komt er hoe dan ook water in je assen als je door een stevig stromende rivier rijdt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Daarom dien je ook eigenlijk de oversteek eerst te voet te verkennen. Of wachten tot een ander je voor gaat (en de kunst afkijken). Maar het is niet altijd zo diep dat je tot halfweg de onderhelft van de portieren in het water rijdt (dan komt er ook, langzaam aan, water in de auto).Edward schreef:De theorie van de boeggolf ken ik, heb ook al twee wagens weg gesleept die een waterslag gemaakt hadden met die "techniek".....
De praktijk van de boeggolf (en de iets verhoogde luchtinlaat, met Donaldson cycloon van een trekker, op het spatbord):
En schuin met de stroom mee geeft geen boeggolf (een Land Rover van SNP-natuurreizen):
Deze rivier was wat dieper:
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Erik Peters
Nog een paar plaatjes om in de stemming te komen:
Bijna het noordelijkste puntje, middernachtzon met mijn 109:
En later met mijn 110:
Bijna het noordelijkste puntje, middernachtzon met mijn 109:
En later met mijn 110:
- Erik Peters
Groet,
Erik.
Zal jullie even update, IJsland heeft since 4 jaar nagenoeg landelijke dekking 3G. Geen service kom je nauwelijks nog tegen. Sporadisch E of GPRS gehad. Vaak maar een paar 100 meter en dan weer 3G
Wat handige info voor de liefhebber
http://big-six.nl/wp-content/uploads/20 ... Jsland.pdf
Wat handige info voor de liefhebber
http://big-six.nl/wp-content/uploads/20 ... Jsland.pdf
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl