dat zou waar kunnen zijn als hij die gaat gebruiken. Dan blijft overeind dat die accu 15jaar oud is en zowieso niet geschikt als 2e accu...Edward schreef:Met een goed relais ertussen is dat geen enkel probleem.......
(te) Snelle accu lader
Re: (te) Snelle accu lader
Failing to prepare is preparing to fail!
Flauwekul. Zolang als de accu het doet is ie bruikbaar.
Of ie nou 15 uur oud is of 15 jaar...... Er is niet eens bekend wat de belasting wordt van de accu......
Of ie nou 15 uur oud is of 15 jaar...... Er is niet eens bekend wat de belasting wordt van de accu......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Dragon schreef:......
Afgelopen zaterdag een wat langer ritje gemaakt, waarna het "oog" weer groen was.
Vanmorgen de lader er aan gehad, maar die deed nix want volgens de lader was de accu 86% vol en dus niet nodig om op te laden.![]()
![]()
.....
Dat heb je ervan met zo'n Lidl-lader .... neem dan ook direct een Aldi-lader
Laadt de accu eens goed door totdat is 12,6 V houdt, ook na even 1-2 uur geen lader (of als ie de 12,6 niet vast houdt de waarde die na 1-2 uur stabiel blijft). Kijk daarna eens wat de klem-spanning doet bij even iets langer seinlicht (dat is ± 20 Amp), en ook of de accu daarna weer snel terug komt, en vervolgens wat de klemspannig is bij voorgloeien en daarna tijdens het starten ....
Onthoudt dit (min of meer) en kijk of de tweede en/of derde keer die spanningen veel lager liggen ... zo ja dan is de accu capaciteit zorgelijk teruggelopen, zo nee dan zou ik gewoon wachten tot de accu werkelijk aan zijn einde is.
Groeten MarcS
PS Het kan overigens ook maar zo zo zijn dat het oog weer groen wordt maar de accu toch erg weinig capaciteit over heeft en dus binnen een paar dagen weer opnieuw moe is.
Edward schreef:Flauwekul. Zolang als de accu het doet is ie bruikbaar.![]()
![]()
Dat denk ik dus niet.....anders startte hij gewoon na 1,5 maand
Zoals gezegd, hangt af van de belasting. In mijn 130 was de 2e accu alleen voor de lampenkermis en dan hoeft ie weinig te kunnen. Heb eens op Fürstenau m'n eigen accu verkocht aan een gast met een 90 die niet meer wou starten en de oude maar zolang in de 130 gezet. Was de originele accu uit 1999 en die heb ik nog 2 jaar gebruikt tot de wagen wegging. 
Edward van Vugt
das niet goed voor de economieEdward schreef:Zoals gezegd, hangt af van de belasting. In mijn 130 was de 2e accu alleen voor de lampenkermis en dan hoeft ie weinig te kunnen. Heb eens op Fürstenau m'n eigen accu verkocht aan een gast met een 90 die niet meer wou starten en de oude maar zolang in de 130 gezet. Was de originele accu uit 1999 en die heb ik nog 2 jaar gebruikt tot de wagen wegging.
-
Landmarcs
Peu schreef:Edward schreef:Flauwekul. Zolang als de accu het doet is ie bruikbaar.![]()
![]()
Dat denk ik dus niet.....anders startte hij gewoon na 1,5 maand(ervan uitgaande dat er geen lekstroom loopt, anders heeft een nieuwe accu sowieso geen zin
![]()
Da's allemaal erg afhankelijk van hoe goed de accu opgeladen was aan het begin van die 1,5 maand.
Mijn ervaring met mijn Td5 was dat de dynamo vanaf nieuw al een beetje krap laadspanning gaf. Als alles nu ook nog eens 15 jaar oud is dan wordt het vast niet beter. Tel daarbij dan ook nog een paar kleine overgangsweerstandjes op en de accu begint die 1,5 maand misschien maar 80-85% geladen. Verreken dan ook nog wat capaciteitsverlies en 3 weken is genoeg voor een startprobleem,
Groeten MarcS
Voor de duidelijkheid....
Jullie hebben allemaal gelijk en ik moet nog vermelden dat het startprobleem optrad nadat de auto 30 min. op de "allesmagknippers" had gestaan met stadslichten aan.
Daaraan voorafgaand al een aantal weken alleen maar korte (dus koude) ritjes had gereden.
Neemt niet weg dat een 15 jaar oude accu waarschijnlijk niet meer zo goed functioneert als een nieuwe, maar hij doet het gewoon nog wel, zelf met de koude start van vanmorgen bij min 8 graden was het gewoon voortvloeien en starten. No Problemo!
Dus als tweede accu met een "intelligent" Cyrix relais ertussen kan ik hem best nog gebruiken voor verlichting, het opladen van telefoons en laptops en 's zomers voor een Engel ijskastje....
Bedankt voor het meedenken!
Een Lidl lader doet het in ieder geval A Lidl
groetjes, Ruben.
Jullie hebben allemaal gelijk en ik moet nog vermelden dat het startprobleem optrad nadat de auto 30 min. op de "allesmagknippers" had gestaan met stadslichten aan.
Daaraan voorafgaand al een aantal weken alleen maar korte (dus koude) ritjes had gereden.
Neemt niet weg dat een 15 jaar oude accu waarschijnlijk niet meer zo goed functioneert als een nieuwe, maar hij doet het gewoon nog wel, zelf met de koude start van vanmorgen bij min 8 graden was het gewoon voortvloeien en starten. No Problemo!
Dus als tweede accu met een "intelligent" Cyrix relais ertussen kan ik hem best nog gebruiken voor verlichting, het opladen van telefoons en laptops en 's zomers voor een Engel ijskastje....
Bedankt voor het meedenken!
Een Lidl lader doet het in ieder geval A Lidl
groetjes, Ruben.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
- Erik Peters
Dragon schreef:Neemt niet weg dat een 15 jaar oude accu waarschijnlijk niet meer zo goed functioneert als een nieuwe, maar hij doet het gewoon nog wel, zelf met de koude start van vanmorgen bij min 8 graden was het gewoon voorgloeien en starten. No Problemo!![]()
![]()
15 jaar voor een accu kan best, de accu die er af fabriek in zit is de beste accu en houd het het langste vol. Een kennis met een Opeltje had na 18 jaar nog steeds de originele fabriek accu erin staan en toen was de auto verrot. Zo ook een trekker die het zeker 20 jaar heeft gedaan met de originele accu.
Alles wat je daarna aanschaft leeft minder lang en je mag blij zijn als het de 5 jaar haalt (sorry Peu).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Waterrover
- Beheerder
Erik Peters schreef:Dragon schreef:Neemt niet weg dat een 15 jaar oude accu waarschijnlijk niet meer zo goed functioneert als een nieuwe, maar hij doet het gewoon nog wel, zelf met de koude start van vanmorgen bij min 8 graden was het gewoon voorgloeien en starten. No Problemo!
![]()
15 jaar voor een accu kan best, de accu die er af fabriek in zit is de beste accu en houd het het langste vol. Een kennis met een Opeltje had na 18 jaar nog steeds de originele fabriek accu erin staan en toen was de auto verrot. Zo ook een trekker die het zeker 20 jaar heeft gedaan met de originele accu.
Alles wat je daarna aanschaft leeft minder lang en je mag blij zijn als het de 5 jaar haalt (sorry Peu).
Groet,
Erik.
Dat accu's wel 15 jaar of langer zouden meegaan en steeds dezelfde bedrijfszekerheid blijven bieden vind ik 'wishfull thinking. Wanneer ik 5 jaar lang een bedrijfszekere accu heb, die bij alle weersomstandigheden mijn auto start, ben ik tevreden. Een nieuwe accu die weer 5 jaar de verwachte prestaties levert kost je de kop niet, en er is voldoende keuze.
Groet, Chris