(te) Snelle accu lader

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Willem_G

Re: (te) Snelle accu lader

Berichtdoor Willem_G » 26 Nov 2016, 02:19

Ik ben nog want antwoorden schuldig. Het zijn de 55 ah's, Andre. Ze waren inderdaad voldoende volgeladen om te starten. En in antwoord op Erik, klopt, ze waren niet echt helemaal leeg. De deurvergrendeling werkte nog, maar, nog maar net. Ik probeerde te starten, maar gelijk z'on alarmpiep. Die pruttelt kennelijk wat tegen bij lage spanning en hij trok de startmotor nog een paar keer rond, maar toen was het over. Is toch niet slecht inderdaad voor zo'n lange periode. Maar de boel loopt weer - nog niet gereden verder - maar ik ben gerustgesteld. Thx allen hoor. Nu komende dagen eens wat rijden in de omgeving, want ook daar hoor ik weer allerlei verhalen over. Ik zit op een hoogte van 2500 meter en dat zou voor wat asmatische problemen kunnen leiden bij de motor, zeker als je nog wat hoger op zou zoeken. Ik heb daar nog niet veel van gemerkt. De onzin van de zin maar eerst eens scheiden, maar als ik daar tegen aanloop laat ik dat hier op het forum weten.

Groet, Willem.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2016, 10:21

Willem_G schreef:..... Maar de boel loopt weer - nog niet gereden verder - maar ik ben gerustgesteld. Thx allen hoor. Nu komende dagen eens wat rijden in de omgeving, want ook daar hoor ik weer allerlei verhalen over. Ik zit op een hoogte van 2500 meter en dat zou voor wat asmatische problemen kunnen leiden bij de motor, zeker als je nog wat hoger op zou zoeken. Ik heb daar nog niet veel van gemerkt. De onzin van de zin maar eerst eens scheiden, maar als ik daar tegen aanloop laat ik dat hier op het forum weten.

Willem,

Ik keek even terug en als ik het goed heb heb je een "Puma" en als alles goed werkt zit daar een een lucht-massa-sensor in en wordt de brandstof-inspuiting aangepast aan de hoeveelheid lucht die je ondanks de dunnere lucht op dit soort hoogten nog binnen krijgt.

Ik weet niet zeker of ik zelf al op 2500 m hoogte of hoger geweest ben, wel weet ik zeker de 2400 m gehaald te hebben (al meermaals, de Port d'Envalira is 2408 m).
Aangezien er een riante weg over deze col ligt weet ik ook dat de Puma zich daar uitmuntend gedraagt ... hij rijdt er vlotter tegenop als heel veel gladde glanzende auto's. Ik ben deze col eerder ook wel eens met de Td5 over gereden - ook dat gaat goed, ook de Td5 heeft allerlei sensoren - alleen merk je wel het verschil in koppel-kromme - een kromme die bij de Puma duidelijk rechter is.

Groeten MarcS

PS Op 2500 m hoogte moet ook het menselijke "motortje" zich even aanpassen - dat gaat redelijk snel - ben je eenmaal gewend aan de dunnere lucht heb je ook niet zo gauw last van "hoogte ziekte" als je nog verder omhoog gaat.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 26 Nov 2016, 21:42

Wil niets zeggen,
maar een beetje col in Frankrijk is al over de 2500 meter.
Mijn 70er RR's op LPG hebben daar geen enkele moeite mee.
Daar heb ik geen kat of puma voor nodig ..

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2016, 00:39

dyngo schreef:Wil niets zeggen,
maar een beetje col in Frankrijk is al over de 2500 meter.
Mijn 70er RR's op LPG hebben daar geen enkele moeite mee.
Daar heb ik geen kat of puma voor nodig ..

Da's wat overdreven, op z'n minst wat betreft die cols in Frankrijk.

Zo is bijvoorbeeld de Col de France slechts 371 m, en dat is bij lange na niet de laagste.
Zie deze lijst eens "alle Franse cols": http://www.cols-cyclisme.com/recherche/
En op deze lijst staan nog niet eens alle cols, ik zocht de Col du Plafond en de Col du Paradis tevergeefs.

Hoe een RR op LPG rijdt weet ik niet, en 't is voor Willem denk ik ook niet interessant.
Overigens ... zonder iets als lucht-massa-meter krijgt de motor het met toenemende hoogte het gemakkelijk "benauwd".
Diesels gaan met toenemende hoogte meer roken zonder moderne regel-electronica, want de overmaat lucht wordt steeds minder overmaat.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 27 Nov 2016, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Nov 2016, 00:55

Landmarcs schreef:Hoe een RR op LPG rijdt weet ik niet, en 't is voor Willem denk ik ook niet interessant.

Groeten MarcS

Probeer de link met een diesel ook nog steeds te vinden...... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 27 Nov 2016, 10:06

Een tijdje terug nog over de Tsimmeljoch (2509 m) gereden, m'n oude vertrouwde 300Tdi had daar geen enkele moeite mee. Als het echt steil ging dan af en toe ietsje meer roken bij diep het gaspedaal intrappen, maar absoluut níet overmatig.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2016, 11:34

VeeTee schreef:Een tijdje terug nog over de Tsimmeljoch (2509 m) gereden, m'n oude vertrouwde 300Tdi had daar geen enkele moeite mee. Als het echt steil ging dan af en toe ietsje meer roken bij diep het gaspedaal intrappen, maar absoluut níet overmatig.

Ik weet niet hoe "slim" een 300Tdi is (wat betreft lucht-massa etc.), maar zelfs zonder "intelligentie" doet een moderne niet al te sleetse turbo-diesel het prima op 2500 meter.

Vroeger, toen de emissie-eisen voor dieselmotoren een stuk ruimer waren (en er geen fijnstof uit kwam, alleen grove vlokken) toen kwam je vaker nabij of over de roet-grens. Verder was het toen bijv. ook ze dat als je in Spanje (goedkoop) diesel tankte de auto sowieso roette, en tankte je in Andorra (nog goedkoper) dan was alleen het Franse Mobil matig roetend, en al de andere diesel was van Spaanse kwaliteit.
Reed je dus vanuit Frankrijk een Pyreneeënpas op dan ging alles goed, reed je terug dacht je "is ie stuk?" en dan was ie weer "heel" zodra je schone diesel getankt had.

Ik ben overigens in 2010 met een toen 25 jarige Renault R25 GTD (met de t van traag en niet van Turbo) over de Port d'Envalira gereden en toen was het heilzaam met iets meer toeren te blijven rijden, dat hielp enorm de rookgordijnen binnen de perken te houden. Waarschijnlijk was er na 340.000 km toch iets teveel compressieverlies en waarschijnlijk waren de verstuivers ook niet meer 100%. Toch reed die auto nog steeds 1:16 a 1:17 op de langere einden.

Terug OnTopic, dwz Semi-OnTopic:

Afbeelding
Op ± 5500 m hoogte heb je nog maar de helft "lucht", op 2500 m zit je op ± 75%.
Zonder "intelligente" regelingen zou je de brandstofpomp op 5500 m dus tot 50% moeten terugschroeven om een zeeniveau-mengel te krijgen (en dat gaat dan dus ten koste van het vermogen), of een compressor voor de inlaat moeten zetten - prop je op die hoogte het dubbele volume omgevingslucht in je cilinder dan zit je op het zeeniveau-niveau.

Groeten MarcS

Dragon

Berichtdoor Dragon » 28 Nov 2016, 13:31

Hallo allen,

Dat zijn duidelijke antwoorden.
Afgelopen zaterdag een wat langer ritje gemaakt, waarna het "oog" weer groen was.
Vanmorgen de lader er aan gehad, maar die deed nix want volgens de lader was de accu 86% vol en dus niet nodig om op te laden. :lol: :lol:
Afgelopen tijd erg veel korte ritjes gereden en dus kennelijk de accu leeg getrokken.
Neemt niet weg da een accu van 15 jaar oud wel is een keer aan vervanging toe zal zijn.
Denk dat ik deze als tweede accu naast een nieuwe schakel.... :geek:

bedankt voor de antwoorden,

groet, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Peu

Berichtdoor Peu » 28 Nov 2016, 14:20

Dragon schreef:Hallo allen,Denk dat ik deze als tweede accu naast een nieuwe schakel.... :geek:
groet, Ruben
Dat NOOIT doen :o
parallel-schakeling.pdf
(294.1 KiB) 265 keer gedownload
Failing to prepare is preparing to fail!

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Nov 2016, 15:52

Met een goed relais ertussen is dat geen enkel probleem....... :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”