Ik geloof dat de zijdelingse opmerking van Marc wel op z'n plaats is..
Bij versleten (aanname) lagerschalen hoort het eventueel slijpen van een krukas
Bij idem veren(weer een aanname) horen eventueel overmaat zuigers en cilinders aanpakken
al met al gaat een revisieboer een fijne kerst tegemoed..
goed gereedschap is het halve werk, net als weten waar je mee bezig bent.
hulde voor dingen goed aanpakken,maar het uitsluiten van andere opties is ook weer een uiterste
Wilzun defender 130 300tdi 1997
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Grootste gedeelte zal ik zelf doen buiten het meet werk om scheelt een hoop arbeids kosten.
Maar er moet zo wie zo wat aan gebeuren en dan maar gelijk goed.
Het is duidelijk zichtbaar waar mn wagen geparkeerd staat.
Ook niet echt fijn.
Gr William
Maar er moet zo wie zo wat aan gebeuren en dan maar gelijk goed.
Het is duidelijk zichtbaar waar mn wagen geparkeerd staat.
Ook niet echt fijn.
Gr William
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
wilzun schreef:Maar er moet zo wie zo wat aan gebeuren en dan maar gelijk goed.
Zoals eerder gezegd: prima uitgangspunt.
Alleen: je geeft aan dat je op arbeidskosten flink denkt te kunnen besparen.
Gezien een aantal vragen van jezelf in dit topic suggereer je iid voor een deel dat een redelijke motorrevisie op z'n zachts gezegd niet jouw dagelijke ding is,met mogelijk alle (fiancieele) gevolgen van dien.
Niet bedoelt als iets te kakken zetten, maar een , denk ik, terechte opmerking.
Daarnaast: een minimaal benodigd bedrag van dik 1500 euro aan basismateriaal, en dan ga je uit van geen krukasslijpen, geen zuigers vervangen enz enz enz.
Het kan dus qwa materiaalkosten potentieel nog wel eens dik tegen gaan vallen.
Indien soo: slijp je die krukas zelf, evenals de cilinders onder handen nemen?
_ je geeft aan dat je slechts het meetwerk uit wil besteden-
In/uitbouwen blok doe jezelf denk ik, dus geen kosten.
Je weet hoe het gaat met dit soort dingen; als de boel eenmaal open ligt, ga je eerder voor het dan allemaal maar helemaal goed doen, dan iets " halverwege" aanpakken.
Mijn inschatting: dit wordt een klus die heul veel extra krantenwijkjes gaat vragen.
Andere route: een goed gebruikt 300 tdi blok kopen voor pakweg 1500/2000 euro
MITS je huidige blok een revisie.vervanging vraagt.
Sowieso succes met de voortgang
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Tim
Ik heb wel vaker gesleuteld dus het in en uitbouwen moet wel lukken.
En het blok gaat de beste man doen.
Blok schoonmaken etc doe ik ook zelf.
En werk heeft hij genoeg dus zit niet echt te wachtten op mijn blok.
Een gebruikt blok is het ook weer afwachtten.
Gr William
Ik heb wel vaker gesleuteld dus het in en uitbouwen moet wel lukken.
En het blok gaat de beste man doen.
Blok schoonmaken etc doe ik ook zelf.
En werk heeft hij genoeg dus zit niet echt te wachtten op mijn blok.
Een gebruikt blok is het ook weer afwachtten.
Gr William
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Doe wat je doet iig goed. Alleen lagerschalen wisselen is bv vragen om ellende. Bovendien heb ik nog geen uitsluitsel gelezen over compressie met en zonder olie. Dus je weet niet eens of het in de kop of de zuigers zit.........
Geld door het putje spoelen kan ook zonder al dat werk
Geld door het putje spoelen kan ook zonder al dat werk
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
wilzun schreef:.....
En heb ook het idee dat hij al een lange tijd rauw klinkt.
.....
Tja ... je had natuurlijk ook gewoon eens kunnen kijken wat het resultaat was met een keertje nieuwe olie.
De oude olie die er 30.000 kilometers, en dan vooral kleine stukjes, in zat had echt niet meer de specs. van de olie die er 30.000 kilometer geleden in ging, laat staan van de olie die er in hoort (want ... weet je wel wat er 30.000 kilometer geleden ingegooid is?).
Zelfs na een gewone beurt volgens het boekje kan een blok ineens "mooier" klinken - bijv omdat het oliepeil wat gezakt was en na de beurt weer nabij max. staat.
Als je gerust gesteld wordt door een langzaamaan tot totale revisie groeiende "beurt" dan is de titel van dit onderwerp een
Het lijkt mij vooralsnog ruimschoots prematuur ... ik weet niet waar inmiddels het record staat, maar de 200Tdi en 300Tdi staan bekend als vrijwel onverwoestbaar, bij 200.000 kilometer is ie net ingereden.
Groeten MarcS
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
William,
met name door je verschillende berichtgevingen crieer je onduidelijkheid;
in je eerste post heb je het over een bedrag van 2000 euro, waarbij jouw aandeel bestaat uit het in en uitbouwen,en reinigen.
daarnaast een minimale 1525 aan basisonderdelen.
let op:we gaan hier uit van een in feite deelrevisie.
ik twijfel niet aan je uitgangspunt(de dingen goed doen) en meewerken om de kosten in de hand te houden.
de centrale vraag is alleen waar het eindigd qwa kosten, en ik denk dat je een inschattingsvoud maakt.
niets is bevredigender als je eigen originele blok weer helemaal up to date brengen, helemaal eens.
wat ik voor de laatste keer slechts wil aangeven; onderschat een revisieavontuur qwa kosten niet.
een GOED gebruikt blok kan wel degelijk een te verdedigen alternatief zijn.
jouw auto, jouw keuze, dat voorop.
met name door je verschillende berichtgevingen crieer je onduidelijkheid;
in je eerste post heb je het over een bedrag van 2000 euro, waarbij jouw aandeel bestaat uit het in en uitbouwen,en reinigen.
daarnaast een minimale 1525 aan basisonderdelen.
let op:we gaan hier uit van een in feite deelrevisie.
ik twijfel niet aan je uitgangspunt(de dingen goed doen) en meewerken om de kosten in de hand te houden.
de centrale vraag is alleen waar het eindigd qwa kosten, en ik denk dat je een inschattingsvoud maakt.
niets is bevredigender als je eigen originele blok weer helemaal up to date brengen, helemaal eens.
wat ik voor de laatste keer slechts wil aangeven; onderschat een revisieavontuur qwa kosten niet.
een GOED gebruikt blok kan wel degelijk een te verdedigen alternatief zijn.
jouw auto, jouw keuze, dat voorop.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
tim schreef:......
een GOED gebruikt blok kan wel degelijk een te verdedigen alternatief zijn.
jouw auto, jouw keuze, dat voorop.
Vraag één was: Is de motor aan revisie toe ... en die vraag is nog steeds niet beantwoord.
Het antwoord komt vanzelf naderbij, naarmate er meer wordt losgetrokken ... .
Het is een beetje als met monumentale bouwwerken ... daar geldt soms ook dat na restauratie het monument geen monument meer is.
Groeten MarcS
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Landmarcs schreef:Het is een beetje als met monumentale bouwwerken ... daar geldt soms ook dat na restauratie het monument geen monument meer is.
Groeten MarcS
Als de kenners rondom William werken als Monumentwacht, dan maak ik me daar niet zo heeldruk over
ik gaf al in het begin aan dat er op z'n minst een comprssietest zou moetn plaatsvinden.
Tevens gaf ik bij een eventueel vervangend blok aan; MITS.
Vooralsnog hebben we niet egaal gekleurde lagerschalen en een matige oliedruk.
Ietwat mager inderdaad, okee, naast de irritatie van lekkende seals
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Alles wordt na gelopen en gecontroleerd en eventueel vervangen.
Ook gelijk koppeling en distributie, keerringen en pakkingen etc
Dan direct goed.
En degene die het gaat doen staat hier goed bekend bij de autobedrijven waaronder ook merk deaiers.
Ik laat zo wie zo weten wat er aangepakt gaat worden aan het blok.
Ook gelijk koppeling en distributie, keerringen en pakkingen etc
Dan direct goed.
En degene die het gaat doen staat hier goed bekend bij de autobedrijven waaronder ook merk deaiers.
Ik laat zo wie zo weten wat er aangepakt gaat worden aan het blok.
Laatst gewijzigd door wilzun op 20 Nov 2016, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten