Zijdelinks zijn de lagers zilver en op en neer zijn ze een beetje chroom.
Koper zeker niet.
Vergelijkbaar hiermee.
Alleen aan de zijkanten zijn ze nog egaal grijs dus alleen in het diepe gedeelte chroomachtig
Wilzun defender 130 300tdi 1997
- Erik Peters
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
De lagerschalen van de 200 Tdi bestaan uit twee lagen: een stalen schaal met een lood-indium 'slijt'laag.
In de Series 3 bijvoorbeeld werden lagers gebruikt bestaande uit drie lagen: een stalen schaal met daarin een bronzen laag waarover dan nog weer een dun lood-tin laagje zit. Na verloop van tijd is een deel van die lood-tin laag verdwenen en kijk je op het brons.
Zoals gezegd (drijfstang)lagerspeling meten met plastigage groen (te gebruiken bij 0,025-0,076mm speling).
Groet,
Erik.
In de Series 3 bijvoorbeeld werden lagers gebruikt bestaande uit drie lagen: een stalen schaal met daarin een bronzen laag waarover dan nog weer een dun lood-tin laagje zit. Na verloop van tijd is een deel van die lood-tin laag verdwenen en kijk je op het brons.
Zoals gezegd (drijfstang)lagerspeling meten met plastigage groen (te gebruiken bij 0,025-0,076mm speling).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Bedankt Erik,
Geen idee wat dat is dat plastigage groen.
Maar die chroom kleur is dus de stalen laag waar het lood-indium weg is
Maar is het achterste hoofdlager te vervangen zonder dat het blok uit elkaar moet?
Gr William
Geen idee wat dat is dat plastigage groen.
Maar die chroom kleur is dus de stalen laag waar het lood-indium weg is
Maar is het achterste hoofdlager te vervangen zonder dat het blok uit elkaar moet?
Gr William
- Erik Peters
Google maar eens (plastigage groen) vind je ook wel filmpjes.wilzun schreef:Geen idee wat dat is dat plastigage groen.
Nee, daar is de lood-indium laag extra gepolijst in gebruik.wilzun schreef:Maar die chroom kleur is dus de stalen laag waar het lood-indium weg is
Ik weet niet of het lukt om de 'bovenste' schaal eruit te drukken en een nieuwe er weer in. Maar als het zo slecht is dan wordt het ook tijd om de krukas eens goed te bekijken (en op te meten) en dan moet ie er toch uit.wilzun schreef:Maar is het achterste hoofdlager te vervangen zonder dat het blok uit elkaar moet?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Tja ... de eerste vraag luidde:
En het verstandige antwoord luidde: vervang de oliedruk-sensor (en meet eventueel de oliedruk, om de oliepomp als schuldige uit te kunnen sluiten).
Maar ... gezien de ontwikkelingen na de eerste vraag .... had de eerste vraag beter kunnen luiden: Ben ik goed bezig als ik zonder veel voorkennis mijn blok uit elkaar trek ? En ik vrees dat ook het verstandige antwoord daarop niet naar waarde geschat zou worden.
Groeten MarcS
wilzun schreef:Beste techneuten hier een vraag.
Sinds kort gaat mn olielampje kort branden als de motor goed warm is na een 25 km rijden en laag in zn toeren zit.
Daar bedoel ik stationair mee.
Iemand die motoren reviseerd zegt dat de motor gereviseerd moet worden meede doordat hij enige carterdruk heeft.
En zegt dat er zelfs diesel langs de zuiger zou lopen en daardoor het oliepijl wel eenigsinds op pijl blijft.
Hij zegt dat dat te voelen is aan de schrale olie en adviseerd mij er geen meter meer mee te rijden.
Motor reviseren gaat kosten aan onderdelen 1525 incl btw daarin zitten alle lagers veren keringen oliepomp en pakkingen.
Arbeid zal met zelf reinigen van de onderdelen op 2000 komen met uit en inbouwen.
De andere garage bedrijf zegt als eerste het sensortje te vervangen en bij te lage druk de pomp eventueel.
Wel lastig om zo zelf een keuze te moeten maken wat te doen.
En is dit te testen of hij daadwerkelijk toch toe is aan revisie.
Of alleen de sensor en het risico lopen dat hij door te blijven rijden meer schade oploopt.
Zoals gezegd gaat het om een 200tdi motor met 200.150 km op de teller.
Bij het starten geeft hij altijd een rookpluim en geeft bij het diep in trappen van het gaspedaal best wel wat rook.
Distributie en koppeling zijn aan vervanging toe.
Zou weer makkelijker zijn als de motor toch gereviseerd dient te worden.
Mijn vraag is is het verstandig om alleen het sensortje te vervangen of hoe te controleren of hij toch niet teveel slijtage heeft?
En het verstandige antwoord luidde: vervang de oliedruk-sensor (en meet eventueel de oliedruk, om de oliepomp als schuldige uit te kunnen sluiten).
Maar ... gezien de ontwikkelingen na de eerste vraag .... had de eerste vraag beter kunnen luiden: Ben ik goed bezig als ik zonder veel voorkennis mijn blok uit elkaar trek ? En ik vrees dat ook het verstandige antwoord daarop niet naar waarde geschat zou worden.
Groeten MarcS
Maar olie druk was achteraf toch te laag als de motor stationair goed op temperatuur was.
Waar daarop volgt is toch de brandstof controleren.
Olie stonk naar rotte eieren.
En omdat je toch zo bij de lagerschalen kan naar de lagerschalen gekeken.
Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk teveel kleine stukjes rijd ik werk altijd in mn kleine stadje maar mn gereedschap moet mee.
Motor komt zelden op temperatuur ook niet echt best.
Gr William
Waar daarop volgt is toch de brandstof controleren.
Olie stonk naar rotte eieren.
En omdat je toch zo bij de lagerschalen kan naar de lagerschalen gekeken.
Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk teveel kleine stukjes rijd ik werk altijd in mn kleine stadje maar mn gereedschap moet mee.
Gr William
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Maar ... gezien de ontwikkelingen na de eerste vraag .... had de eerste vraag beter kunnen luiden: Ben ik goed bezig als ik zonder veel voorkennis mijn blok uit elkaar trek ? En ik vrees dat ook het verstandige antwoord daarop niet naar waarde geschat zou worden.
Hear, hear.
Des te belangrijker tijdig motorolie te verversen.wilzun schreef:Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk teveel kleine stukjes rijd ik werk altijd in mn kleine stadje maar mn gereedschap moet mee.
Land Rover stelt dat wanneer de auto/motor onder ongunstige omstandigheden draait de normale onderhoudstermijn dient te worden gehalveerd!
Normaal zal er niet zo snel dieselbrandstof in de motorolie komen. Misschien de verstuivers eens controleren (op een 'zeiker'), of je hebt een (inwendig) lekkend opvoerpompje.
Groet,
Erik.
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Des te belangrijker tijdig motorolie te verversen.wilzun schreef:Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk teveel kleine stukjes rijd ik werk altijd in mn kleine stadje maar mn gereedschap moet mee.
Land Rover stelt dat wanneer de auto/motor onder ongunstige omstandigheden draait de normale onderhoudstermijn dient te worden gehalveerd!
Normaal zal er niet zo snel dieselbrandstof in de motorolie komen. Misschien de verstuivers eens controleren (op een 'zeiker'), of je hebt een (inwendig) lekkend opvoerpompje.
Misschien een 220V Motorvärme monteren, of anders een standkachel die de koelvloeistof opwarmt. (In het laatste geval heb je toch weer 220V nodig om de accu zo nu en dan op te fleuren, want met alleen korte stukjes heeft de accu toch al een moeilijk leven, met een standkachel wordt die accu dan nog meer geplaagd).
Rijdt je alleen korte eindjes en de motor is vooraf tot ± zomerse temperaturen voorverwarmd dan heeft ie een stuk beter vooruitzicht, en in ieder geval een kansje om tot een redelijke bedrijfstemperatuur te komen.
Wat betreft de rotte-eieren-lucht (rotte-eieren-lucht = H2S): Dat heeft vlgs mij niks met diesel te maken, dat is "gewoon" vergaande vervuiling en verval van de smeerolie.
En beroerd verstuivende verstuivers en/of een "zeikert" zouden een verklaring kunnen zijn voor overmatig roken bij een koudere motor.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Sowieso zit er amper nog zwavel in de dieselbrandstof tegenwoordig.Landmarcs schreef:Wat betreft de rotte-eieren-lucht (rotte-eieren-lucht = H2S): Dat heeft vlgs mij niks met diesel te maken, dat is "gewoon" vergaande vervuiling en verval van de smeerolie.
Groet,
Erik.
Toch maar besloten de motor goed aan te pakken en lagerschalen veren etc te vernieuwen en gelijk alle keerringen .
Lekt waarschijnlijk ook weer minder wordt toch langzaam steeds meer wat best storend is.
En heb ook het idee dat hij al een lange tijd rauw klinkt.
Ook gelijk de koppeling eerste die zit er nog in.
Ook gelijk de achteras lek vrij maken.
Ben er ook vandaag achter gekomen dat het een 300tdi is.
Er is mij altijd verteld dat het een 200 was
Lekt waarschijnlijk ook weer minder wordt toch langzaam steeds meer wat best storend is.
En heb ook het idee dat hij al een lange tijd rauw klinkt.
Ook gelijk de koppeling eerste die zit er nog in.
Ook gelijk de achteras lek vrij maken.
Ben er ook vandaag achter gekomen dat het een 300tdi is.
Er is mij altijd verteld dat het een 200 was