Wilzun defender 130 300tdi 1997

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor wilzun » 15 Nov 2016, 00:27

Nauw hopelijk blijft het bij mij ook bij een druksensor.
Scheelt een hoop geld kan dat mooi gebruikt worden voor laswerk.

Gr William

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor wilzun » 15 Nov 2016, 17:08

Inmiddels wat meer bekend olie druk is bij warme motor stationair 1,2 bar en met gasgeven ongeveer 3.
Vraagje moet bij dit type blok de distributie zijde ook verwijderd wordenom de oliepomp te vervangen?
Of alleen de carterpan?

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Erik Peters » 15 Nov 2016, 18:17

De carterpan:
Oliepomp 200 Tdi.png
O-ring nr 29 schijnt de eerste verdachte te zijn bij een (te) lage oliedruk, aldus Land Rover.
“An o-ring is fitted inside the hollow skew gear to form a seal between the skew gear and the vacuum pump shaft to prevent pressure leakage. In the event of low oil pressure the condition of this o ring chould be checked before continuing with further diagnosis”

Maar het oliedruklampje hoort al uit te gaan bij een oliedruk boven de 0,25-0,5 bar en daar zit je stationair ruim boven.
Ik vind de gemeten waarden niet eens zo slecht.

Groet,

Erik.

Aanvulling:
Pressure, engine warm at normal operating speeds... 1.76 - 3.86 kgf/cm2
of te wel bij normale toerentallen een oliedruk van 1,72 - 3,78 bar.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 16 Nov 2016, 00:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2016, 20:09

Erik Peters schreef:Maar het oliedruklampje hoort al uit te gaan bij een oliedruk boven de 0,25-0,5 bar en daar zit je stationair ruim boven.
Ik vind de gemeten waarden niet eens zo slecht.


Of te wel: Wellicht alleen de sensor vervangen?
Hoe vaak wordt de oliepomp (of alleen de O-ring) vervangen bij een 200Tdi met deze (lage) kilometrages ??
( En was dat dan nodig of alleen overbezorgdheid ? )

Het is heel goed om aan het ergste te denken, het is wijs om met het meest gebruikelijke te rekenen.

Groeten MarcS

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor wilzun » 16 Nov 2016, 06:54

Maar moet zit de oliepomp bij de 200tdi in het carter of moet de distributie kant helemaal vrij?
En binnen welke waarde moet de compressie druk zitten?

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Erik Peters » 16 Nov 2016, 08:13

Erik Peters schreef:De carterpan
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor wilzun » 16 Nov 2016, 08:24

Erik Peters schreef:
Erik Peters schreef:De carterpan

Dank je.

Disco RonL
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Disco RonL » 16 Nov 2016, 09:56

roeten bij starten en flink doortrekken kan ook komen door los zittende of kapotte klepseals.
kleppen deksel eraf en met een zaklampje goed kijken tussen de klepveren, daar moeten de klepseals zichtbaar zijn, even voelen met een pincet of zo of ze echt vast zitten.
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

___________________________

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2016, 10:00

Erik Peters schreef:De carterpan:
Oliepomp 200 Tdi.png
O-ring nr 29 schijnt de eerste verdachte te zijn bij een (te) lage oliedruk, aldus Land Rover.
“An o-ring is fitted inside the hollow skew gear to form a seal between the skew gear and the vacuum pump shaft to prevent pressure leakage. In the event of low oil pressure the condition of this o ring chould be checked before continuing with further diagnosis”

Maar het oliedruklampje hoort al uit te gaan bij een oliedruk boven de 0,25-0,5 bar en daar zit je stationair ruim boven.
Ik vind de gemeten waarden niet eens zo slecht.

Aanvulling:
Pressure, engine warm at normal operating speeds... 1.76 - 3.86 kgf/cm2
of te wel bij normale toerentallen een oliedruk van 1,72 - 3,78 bar.


Aangezien 1,2 - 3 bar gemeten is .... kan je om te beginnen kijken of er wellicht te moderne en dus te dunne olie in het blok zit.
( Aangenomen dat de meting echt betrouwbaar is uitgevoerd. )   Met iets dikkere olie krijg je makkelijk een iets hogere oliedruk.
Jaarrond zou er 10W50 in moeten, maar ... dat is dan olie die dun genoeg is voor het geval het eens een echte winter wordt, met de gemiddelde Hollandse winter voldoet 15W50 ook.

Volgende stap is de O-ring nr 29.

Groeten MarcS

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor ppw » 16 Nov 2016, 12:49

15W40 ;) :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten