Nauw hopelijk blijft het bij mij ook bij een druksensor.
Scheelt een hoop geld kan dat mooi gebruikt worden voor laswerk.
Gr William
Wilzun defender 130 300tdi 1997
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Inmiddels wat meer bekend olie druk is bij warme motor stationair 1,2 bar en met gasgeven ongeveer 3.
Vraagje moet bij dit type blok de distributie zijde ook verwijderd wordenom de oliepomp te vervangen?
Of alleen de carterpan?
Vraagje moet bij dit type blok de distributie zijde ook verwijderd wordenom de oliepomp te vervangen?
Of alleen de carterpan?
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
De carterpan:O-ring nr 29 schijnt de eerste verdachte te zijn bij een (te) lage oliedruk, aldus Land Rover.
Maar het oliedruklampje hoort al uit te gaan bij een oliedruk boven de 0,25-0,5 bar en daar zit je stationair ruim boven.
Ik vind de gemeten waarden niet eens zo slecht.
Groet,
Erik.
Aanvulling:
“An o-ring is fitted inside the hollow skew gear to form a seal between the skew gear and the vacuum pump shaft to prevent pressure leakage. In the event of low oil pressure the condition of this o ring chould be checked before continuing with further diagnosis”
Maar het oliedruklampje hoort al uit te gaan bij een oliedruk boven de 0,25-0,5 bar en daar zit je stationair ruim boven.
Ik vind de gemeten waarden niet eens zo slecht.
Groet,
Erik.
Aanvulling:
of te wel bij normale toerentallen een oliedruk van 1,72 - 3,78 bar.Pressure, engine warm at normal operating speeds... 1.76 - 3.86 kgf/cm2
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 16 Nov 2016, 00:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Erik Peters schreef:Maar het oliedruklampje hoort al uit te gaan bij een oliedruk boven de 0,25-0,5 bar en daar zit je stationair ruim boven.
Ik vind de gemeten waarden niet eens zo slecht.
Of te wel: Wellicht alleen de sensor vervangen?
Hoe vaak wordt de oliepomp (of alleen de O-ring) vervangen bij een 200Tdi met deze (lage) kilometrages ??
( En was dat dan nodig of alleen overbezorgdheid ? )
Het is heel goed om aan het ergste te denken, het is wijs om met het meest gebruikelijke te rekenen.
Groeten MarcS
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Maar moet zit de oliepomp bij de 200tdi in het carter of moet de distributie kant helemaal vrij?
En binnen welke waarde moet de compressie druk zitten?
En binnen welke waarde moet de compressie druk zitten?
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Erik Peters schreef:De carterpan
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Erik Peters schreef:Erik Peters schreef:De carterpan
Dank je.
-
Disco RonL
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
roeten bij starten en flink doortrekken kan ook komen door los zittende of kapotte klepseals.
kleppen deksel eraf en met een zaklampje goed kijken tussen de klepveren, daar moeten de klepseals zichtbaar zijn, even voelen met een pincet of zo of ze echt vast zitten.
kleppen deksel eraf en met een zaklampje goed kijken tussen de klepveren, daar moeten de klepseals zichtbaar zijn, even voelen met een pincet of zo of ze echt vast zitten.
The difference between men and boys is the price of their toys 
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Erik Peters schreef:De carterpan:O-ring nr 29 schijnt de eerste verdachte te zijn bij een (te) lage oliedruk, aldus Land Rover.“An o-ring is fitted inside the hollow skew gear to form a seal between the skew gear and the vacuum pump shaft to prevent pressure leakage. In the event of low oil pressure the condition of this o ring chould be checked before continuing with further diagnosis”
Maar het oliedruklampje hoort al uit te gaan bij een oliedruk boven de 0,25-0,5 bar en daar zit je stationair ruim boven.
Ik vind de gemeten waarden niet eens zo slecht.
Aanvulling:of te wel bij normale toerentallen een oliedruk van 1,72 - 3,78 bar.Pressure, engine warm at normal operating speeds... 1.76 - 3.86 kgf/cm2
Aangezien 1,2 - 3 bar gemeten is .... kan je om te beginnen kijken of er wellicht te moderne en dus te dunne olie in het blok zit.
( Aangenomen dat de meting echt betrouwbaar is uitgevoerd. ) Met iets dikkere olie krijg je makkelijk een iets hogere oliedruk.
Jaarrond zou er 10W50 in moeten, maar ... dat is dan olie die dun genoeg is voor het geval het eens een echte winter wordt, met de gemiddelde Hollandse winter voldoet 15W50 ook.
Volgende stap is de O-ring nr 29.
Groeten MarcS
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
15W40

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten