Pascal87 schreef:Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar die 'Zweedse lichtschakelaar' is toch gewoon een relaissturing? Ik lees vaak over de 'slechte lichtschakelaar' en dat deze zo snel stuk gaan. Nu rijd mijn defender al 12 jaar rond met deze originele schakelaar en niks aan de hand.
Wat volgens mij vaak gebeurd, is dat bij de montage van extra lampen, de voeding van de koplampen gepakt wordt (lekker makkelijk). De amperages worden dan behoorlijk groot, waardoor de schakelaar bijna gegarandeerd doorbrand. Met de 'zweedse schakelaar' kan je dit voorkomen, maar in de basis is daarmee de originele schakelaar niet slecht, maar zorgt ondeskundigheid ervoor dat er dingen stuk gaan.
Wat heeft dit te maken met het topic? Waarom zou je een 'Zweedse lichtschakelaar' plaatsen, als je of geen extra lampen hebt of deze op een elektrisch verantwoorde manier hebt aangesloten?
Pascal87,
Ik denk dat je gewoon geluk hebt, of weinig je lichten aan (en je vrijwel zeker weinig met een ruim verlichte aanhanger op pad gaat).
Als je kijkt naar de constructie van de lichtschakelaar dan zie je dat een probleem is ingebakken.
Anyway: bij mijn 1999er 110Td5 ging de originele schakelaar stuk na een jaar of 5 (ik kan eventueel nog wel terugvinden wanneer precies), in ieder geval na een paar weken Zweden (waar je geacht wordt ook overdag licht te voeren). Grappig genoeg was het ook kort nadat 1º mijn Zweedse broertje me al gesuggereerd had dat een "Lichtversterker" van aldaar misschien een leuk extraatje was, en nadat een Zweedse vriend met wie ik een uitstaptje maakte zei: "Hmm ... LandRover .... zit er nog steeds Lucas - King of Darkness - in ??" Hij wilde het verder niet weten, je kon er op wachten, Lucas openbaart zich vanzelf.
En ... ik heb géén extra koplampen, geen verhoogde wattages, geen aanhanger, zelfs geen trekhaak en/of aanhanger-stekker en geen andere kunstig van het licht-circuit geknutselde aftakkingen.
Ofwel: Vroeger of later gaat er iets stuk. Het is zelfs zo dat voor de laatste "Puma's" LandRover een service-bulletin heeft en eventueel onder garantie een onhandige oplossing monteert (dwz een oplossing met relais in het dashboard,waarbij je in het originele circuit moet knippen etc.).
De mijns inziens grote winst van de "Zweedse" oplossing is dat het originele lichtcircuit voor groot- en gedimd licht alleen nog maar de schakelstroom voor de relais moet verwerken en dat dus ook de lange en dunne draadjes naar de koplampen worden ge-by-passed (dat laatste is het "Lichtversterkings-effect").
Gebrek van de "Zweedse" oplossing is dat het stadslicht-circuit nog origineel blijft en als je daar nog gloeilampjes hebt, en ook nog eens een ruim verlichte aanhanger inplugt, dan loopt er altijd nog een vrij grote stadslicht-stroom door een bedenkelijke schakelaar.
Bij mijn huidige "Puma" heb ik na drie jaar - dus na de garantie en voordat er echte problemen kwamen - mijn oude Zweedse Lichtversterker terug gemonteerd, en bovendien LED-lichtjes zodat de stadslicht-stroom nu ook klein is (met als extra voordeel dat met name de achter-,rem- en knipper-lichtjes veel beter zichtbaar zijn).
En dan tenslotte: Het is niet alleen de driestanden lichtschakelaar maar ook de groot-licht/gedimd-licht schakelaar en het enige relais (incl relais-voet) die in de originele schakeling stuk kunnen en dat soms ook doen, en verder dus een onnodig grote stroom die op en neer door het dashboard moet. Dit alles tesamen kan aanleiding geven tot raadsel-achtige effecten, het gewoon uitvallen van het gedimde licht is slechts de makkelijkste (en de gebruikelijkste) klacht.
Groeten MarcS