Ruitenwissers gaan aan bij bediening licht (en meer ellende)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
willef

Re: Ruitenwissers gaan aan bij bediening licht (en meer ellende)

Berichtdoor willef » 19 Okt 2016, 21:34

Herkenbaar plaatje Erik, zo ziet die van mij er nu ook uit :).

Maar... Eureka!

Vanmiddag nog maar een keer gestructureerd de kabelboom afgetast. En toen bleek dat de aansluiting naar de oliedrukmeter niet helemaal vast zat. Misschien zat het draadje zelfs helemaal los en maakte het contact met het motorblok. In ieder geval, toen ik het draadje in handen had (niet doorgebrand oid) en nogmaals de lichten aandeed brandde alles weer zoals het hoort. Behalve (maar dat is logisch) het oliedruklampje. Draadje aangekoppeld en toen deed die het ook weer.

Ongelooflijk :shock: wat zoiets stoms allemaal kan veroorzaken. Maar heel blij dat het zover opgelost is.

Komende dagen nog maar even aankijken en dan het dashboard weer voorzichtig in elkaar schroeven

Bedankt allemaal voor het meedenken, al zat de concrete tip er niet bij, het heeft me zeker geholpen rustig te blijven en niet op te geven :D :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2016, 22:47

Dan is nu het moment aangebroken om direct een "Zweedse" of andere lichtschakeling toe te voegen.
Het is gewoon een zekerheid dat je daar ook problemen mee krijgt ... het kan met wat geluk nog even duren, maar een ding weet je zeker: het is ineens donker als je licht wilt hebben .... dat is dan Lucas King of Darkness.

O ja, voor de "Zweedse Lichtversterker" hoef je je dashboard niet open te leggen, voor de "Zweedse" oplossing moet je alleen de motorkap open doen en het lastigste is daarbij nog het aansluiten op de +12 aan de dynamo (of aan de startmotor).
Heb je het dashboard open dan kan je ook nog een relais voor het stadslicht-deel toevoegen aan de schakeling. Alternatief is LED-lichtjes kiezen, dan is de stroom door de lichtschakelaar ook heel laag .... en je hebt ineens ook op afstand zichtbare verlichting (behalve de nogal bleke LED-stadslichtjes voor).

Groeten MarcS

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 20 Okt 2016, 11:39

Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar die 'Zweedse lichtschakelaar' is toch gewoon een relaissturing? Ik lees vaak over de 'slechte lichtschakelaar' en dat deze zo snel stuk gaan. Nu rijd mijn defender al 12 jaar rond met deze originele schakelaar en niks aan de hand.

Wat volgens mij vaak gebeurd, is dat bij de montage van extra lampen, de voeding van de koplampen gepakt wordt (lekker makkelijk). De amperages worden dan behoorlijk groot, waardoor de schakelaar bijna gegarandeerd doorbrand. Met de 'zweedse schakelaar' kan je dit voorkomen, maar in de basis is daarmee de originele schakelaar niet slecht, maar zorgt ondeskundigheid ervoor dat er dingen stuk gaan.

Wat heeft dit te maken met het topic? Waarom zou je een 'Zweedse lichtschakelaar' plaatsen, als je of geen extra lampen hebt of deze op een elektrisch verantwoorde manier hebt aangesloten?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Okt 2016, 12:53

Pascal87 schreef:Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar die 'Zweedse lichtschakelaar' is toch gewoon een relaissturing? Ik lees vaak over de 'slechte lichtschakelaar' en dat deze zo snel stuk gaan. Nu rijd mijn defender al 12 jaar rond met deze originele schakelaar en niks aan de hand.

Wat volgens mij vaak gebeurd, is dat bij de montage van extra lampen, de voeding van de koplampen gepakt wordt (lekker makkelijk). De amperages worden dan behoorlijk groot, waardoor de schakelaar bijna gegarandeerd doorbrand. Met de 'zweedse schakelaar' kan je dit voorkomen, maar in de basis is daarmee de originele schakelaar niet slecht, maar zorgt ondeskundigheid ervoor dat er dingen stuk gaan.

Wat heeft dit te maken met het topic? Waarom zou je een 'Zweedse lichtschakelaar' plaatsen, als je of geen extra lampen hebt of deze op een elektrisch verantwoorde manier hebt aangesloten?

Pascal87,

Ik denk dat je gewoon geluk hebt, of weinig je lichten aan (en je vrijwel zeker weinig met een ruim verlichte aanhanger op pad gaat).
Als je kijkt naar de constructie van de lichtschakelaar dan zie je dat een probleem is ingebakken.

Anyway: bij mijn 1999er 110Td5 ging de originele schakelaar stuk na een jaar of 5 (ik kan eventueel nog wel terugvinden wanneer precies), in ieder geval na een paar weken Zweden (waar je geacht wordt ook overdag licht te voeren). Grappig genoeg was het ook kort nadat 1º mijn Zweedse broertje me al gesuggereerd had dat een "Lichtversterker" van aldaar misschien een leuk extraatje was, en nadat een Zweedse vriend met wie ik een uitstaptje maakte zei: "Hmm ... LandRover .... zit er nog steeds Lucas - King of Darkness - in ??"   Hij wilde het verder niet weten, je kon er op wachten, Lucas openbaart zich vanzelf.

En ... ik heb géén extra koplampen, geen verhoogde wattages, geen aanhanger, zelfs geen trekhaak en/of aanhanger-stekker en geen andere kunstig van het licht-circuit geknutselde aftakkingen.

Ofwel: Vroeger of later gaat er iets stuk. Het is zelfs zo dat voor de laatste "Puma's" LandRover een service-bulletin heeft en eventueel onder garantie een onhandige oplossing monteert (dwz een oplossing met relais in het dashboard,waarbij je in het originele circuit moet knippen etc.).
De mijns inziens grote winst van de "Zweedse" oplossing is dat het originele lichtcircuit voor groot- en gedimd licht alleen nog maar de schakelstroom voor de relais moet verwerken en dat dus ook de lange en dunne draadjes naar de koplampen worden ge-by-passed (dat laatste is het "Lichtversterkings-effect").
Gebrek van de "Zweedse" oplossing is dat het stadslicht-circuit nog origineel blijft en als je daar nog gloeilampjes hebt, en ook nog eens een ruim verlichte aanhanger inplugt, dan loopt er altijd nog een vrij grote stadslicht-stroom door een bedenkelijke schakelaar.

Bij mijn huidige "Puma" heb ik na drie jaar - dus na de garantie en voordat er echte problemen kwamen - mijn oude Zweedse Lichtversterker terug gemonteerd, en bovendien LED-lichtjes zodat de stadslicht-stroom nu ook klein is (met als extra voordeel dat met name de achter-,rem- en knipper-lichtjes veel beter zichtbaar zijn).

En dan tenslotte: Het is niet alleen de driestanden lichtschakelaar maar ook de groot-licht/gedimd-licht schakelaar en het enige relais (incl relais-voet) die in de originele schakeling stuk kunnen en dat soms ook doen, en verder dus een onnodig grote stroom die op en neer door het dashboard moet. Dit alles tesamen kan aanleiding geven tot raadsel-achtige effecten, het gewoon uitvallen van het gedimde licht is slechts de makkelijkste (en de gebruikelijkste) klacht.

Groeten MarcS

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 20 Okt 2016, 13:31

Marc,

Kijk dat is een heldere onderbouwing! Ik denk dat ik geluk heb, dus die schakelaar bewaar ik :D

Inmiddels hebt ik alles in LED uitgevoerd, dus de amps zijn behoorlijk teruggelopen. Dank voor de uitleg, nu begrijp ik waar iedereen zo moeilijk over doet. Al begrijp ik nog steeds niet waarom het nu "Zweeds" is.

ppw

Berichtdoor ppw » 20 Okt 2016, 13:52

zweeds heet het omdat Biltema deze setjes kant & klaar levert in Zweden, en eigenlijk voor Volvo's bedoelt zijn, om 100W ver/breedstralers op aan te sluiten, maar gek genoeg 1 op 1 met Land Rovers passen... ;)
maar zijn met een beetje werk ook zelf te maken... ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Okt 2016, 18:02

ppw schreef:zweeds heet het omdat Biltema deze setjes kant & klaar levert in Zweden, en eigenlijk voor Volvo's bedoelt zijn, om 100W ver/breedstralers op aan te sluiten, maar gek genoeg 1 op 1 met Land Rovers passen... ;)

Bijna goed. Ze heten "Zweedse Lichtversterker" omdat ze
1º om te beginnen bij het Zweedse Biltema (een hemelse winkel voor de hobby-bob) zo kant en klaar leverbaar waren (en dus voor Volvo's ... en toevallig LandRovers plug & play passen),
2º in de Biltema catalogus en op de verpakking als "Lichtversterker" (maar dan in het Zweeds) benoemd werden, en
3º ik ze indertijd als zodanig hier en elders heb geïntroduceerd (ze komen waarschijnlijk uit China of Vietnam oid, maar het makkelijkst/goedkoopst koop je ze in Zweden)

In tegenstelling tot dat wat de naam doet vermoeden zijn ze oorspronkelijk niet bedoeld als ver- of breedstralers-uitbreidingsset (daarvoor hebben/hadden ze andere kabelsetjes), ze zijn bedoeld om meer van de 12V bij de lampen te krijgen, en dat dan eventueel in combinatie met 80/100W lampjes (de oorspronkelijke verpakking had ook nog plek voor een paar "opgevoerde" lampjes). Omdat tegenwoordig er verschillende lamptypen in omloop zijn, en ook omdat niet iedereen de illegale "opgevoerde" lampjes wil wordt de lichtversterker al lang zonder de lampjes verkocht.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 20 Okt 2016, 20:48

Landmarcs schreef:
ppw schreef:zweeds heet het omdat Biltema deze setjes kant & klaar levert in Zweden, en eigenlijk voor Volvo's bedoelt zijn, om 100W ver/breedstralers op aan te sluiten, maar gek genoeg 1 op 1 met Land Rovers passen... ;)

...........
ik ze indertijd als zodanig hier en elders heb geïntroduceerd [size=70](ze komen waarschijnlijk uit China of Vietnam oid, maar het makkelijkst/goedkoopst koop je ze in Zweden)[/size]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,...........................................
..............................................................
Groeten MarcS

spijt me je te moeten storen tijdens je zelfbevlekking Marc :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: ....
maaareeeuhh, ik heb buiten de 8 jaar 110's ook een hoop andere auto's gehad... ( Jaguar, Daimler, 404's, CX-3en, DS's) die ook allemaal een Zweedse oplossing hadden of kregen... en dat al 20 jaar.... dussss..... Jij had me iig NIET op deze methode gewezen ;) :D
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Okt 2016, 22:18

ppw schreef:
Landmarcs schreef:

...........
ik ze indertijd als zodanig hier en elders heb geïntroduceerd (ze komen waarschijnlijk uit China of Vietnam oid, maar het makkelijkst/goedkoopst koop je ze in Zweden)
...........

spijt me je te moeten storen tijdens je zelfbevlekking Marc :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: ....
maaareeeuhh, ik heb buiten de 8 jaar 110's ook een hoop andere auto's gehad... ( Jaguar, Daimler, 404's, CX-3en, DS's) die ook allemaal een Zweedse oplossing hadden of kregen... en dat al 20 jaar.... dussss..... Jij had me iig NIET op deze methode gewezen ;) :D

We hoeven er geen wedstrijd verpissen van te maken (dat verpissen wordt met de jaren ook steeds minder), maar als je eenvoudig in de kantlijn hier kijkt dan kan het best zijn dat je al heel veel langer die Lichtversterker/Ljusförstärkare gebruikt, maar wie het HIER (het elders betreft de toenmalige groene prikpagina's) voor het eerst gepresenteerd zou kunnen hebben .... dan win ik.
Ik had de mijne nodig omstreeks 2005 (ik zou het even moeten nazoeken) en vanaf 2007 ben ik alhier actief, en ik heb vast en zeker ruim voor 2010 al eens iets hierover bericht (ik ken mezelf). Wellicht is er nog iemand die goed en adequaat de zoek-functies beheerst ...

Verder qua verpissen: Mijn broertje woont al ruim meer dan de helft van zijn leven in Zweden - dat zegt niks zolang je niet weet hoe oud mijn broertje is, maar die ruim meer dan de helft is ook ruim meer dan 25 jaar .... en dus wordt ik al heel lang bestookt met Biltema catalogi en/of nuttige artikelen en nieuwtjes. Ook dat is verder geen hard bewijs, ik kan hieraan alleen maar toevoegen dat mijn Renault indertijd ook 80/100 Watt lampjes verdroeg zonder lichtversterker (de winst in lichtopbrengst was bescheiden, misschien door het gemis aan een lichtversterker).

Mocht het zo zijn dat iemand anders de "Zweedse Lichtversterker" hier geïntroduceerd heeft ... dan sta ik mijn "it's my own invention" plaats graag af.
Vooralsnog meen ik dat ik het begrip zo alhier heb geïntroduceerd (Alice in Wonderland fans zullen het tongue in cheek bij "it's my own invention" herkennen).

Maar goed, wie de term Zweedse Lichtversterker ook bedacht heeft (eigenlijk was dat dus meneer Biltema), het is inmiddels een begrip.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 20 Okt 2016, 22:50

:lol: :lol:
Afbeelding
― Robert Downey Jr.

Terug naar “Techniek”