S3 88" benzine Defender motor 1984 loopt ineens op 3 cilinders

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fenix2

Re: S3 88" benzine Defender motor 1984 loopt ineens op 3 cilinders

Berichtdoor fenix2 » 27 Sep 2016, 08:03

Erik Peters schreef:De klepseal (een simpele o-ring) zit in een groef in de klepgeleider en de klepsteel moet zo ver naar beneden getrokken worden dat de o-ring vrij komt en eruit gepeuterd kan worden.

Hallo Erik,

Bij de 4 cilinder blokken t/m 2a was dat inderdaad zo, vanaf serie 3 zijn het de 'moderne' kapjes die je bovenop de geleider zet. Tenzij landrover voor de schroef geveerde landrovers weer terug gestapt is op de pre-serie 3 techniek.

gr. Fenna
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Sep 2016, 09:03

In mijn, uit 1973 stammende Series 3 met weliswaar een 2,25l diesel, zaten nog gewoon o-ringen. Soms werden de klepgeleiders bovenaan iets afgedraaid zodat er van die moderne 'hoedjes' op pasten.
CasperLi schreef:Ik heb een 2.25 benzine Defender motor in mijn Series 3.
Maar een 2,25 uit een Defender heeft inderdaad van die hoedjes (even het onderdeelnummer ETC4709 opgezocht en een plaatje 'geGoogled').
Dan kun je proberen om gewoon de betreffende zuiger op het bovenste dode punt zetten, tuimelaaras demonteren, oliekanalen in de kop dichtstoppen (er mocht eens een halve maanvormig wigje wegvallen) klepveer indrukken, wigjes eruit peuteren, weghalen en de afdichting vervangen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

CasperLi

Berichtdoor CasperLi » 27 Sep 2016, 09:38

Erik en Fenna, superbedankt! Met het werkplaatshandboek erbij en een goeie sleutelaar moet dit gaan lukken. Ik ga sealhoedjes bestellen.

robb

Berichtdoor robb » 27 Sep 2016, 09:50

Als het een seal is kun je die vervangen door druk op de cilinder te zetten. Dit doe je met luchtdruk, waardoor de kleppen dichtgedrukt worden en door de druk op die enen klep te houden is het schijnbaar redelijk makkelijk om de seals te vervangen. Dit doen ze altijd in de garage waar ik regelmatig kom......de druk wordt dan via het bouguiegat gedaan......hoe ze dat precies doen? weet ik ff niet maar ben er wel bij geweest toen het bij een andere benzine auto gedaan werd, maarja ws niet helemaal goed opgelet sorry
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Sep 2016, 10:58

robb schreef:..... in de garage waar ik regelmatig kom......de druk wordt dan via het bougiegat gedaan......hoe ze dat precies doen? .....

Waarschijnlijk gebruiken ze een oude bougie waar het binnenwerk uit gesloopt is en vervangen door een lucht-aansluiting.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Sep 2016, 11:41

Landmarcs schreef:
robb schreef:..... in de garage waar ik regelmatig kom......de druk wordt dan via het bougiegat gedaan......hoe ze dat precies doen? .....

Waarschijnlijk gebruiken ze een oude bougie waar het binnenwerk uit gesloopt is en vervangen door een lucht-aansluiting.

Groeten MarcS

Ja, want gewoon een nippel met die schroefdraad is niet te vinden....... :lol: :lol: Zou ook te eenvoudig zijn. Vroegah had de automat ze zelfs gewoon op voorraad.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Sep 2016, 12:29

Edward schreef:
Landmarcs schreef:

Ja, want gewoon een nippel met die schroefdraad is niet te vinden....... :lol: :lol: Zou ook te eenvoudig zijn. Vroegah had de Automat ze zelfs gewoon op voorraad.

Of te wel ... hoe eenvoudig wil je het? Ik heb geen idee hoe snel je het binnenwerk uit een oude bougie hebt gesloopt.
Hoe ver het naar de Automat fietsen is weet ik wel.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Sep 2016, 08:23

CasperLi schreef:Erik en Fenna, superbedankt! Met het werkplaatshandboek erbij en een goeie sleutelaar moet dit gaan lukken. Ik ga sealhoedjes bestellen.
Hopelijk is dit dan afdoende.

Een tijd terug een luchtgekoelde Deutz trekkermotor (diesel) die ook olie verbruikte, compressie was goed. Cilinderkoppen (zo'n Deutz motor heeft een cilinderkop per cilinder) gedemonteerd en gereviseerd. In een van die koppen zat een klep die rammelde in zijn geleider. Nu zitten er bij zo'n Deutz motor helemaal geen afdichtingen op/in de klepgleiders. Nieuwe klepgeleider gemonteerd en ook maar nieuwe zuigerveren (misschien waren de olieschraapveren ook wel versleten en "de boel was toch los").

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”