banden series 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: banden series 2

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2016, 14:28

Edward schreef:
peter191064 schreef:Let ook op dat met de 750 en de 235/85 de banden met maximaal inveren aanlopen in de wielkasten achter.

Dat kun je simpel oplossen door een spacertje te maken die je tussen de bumpstops en chassis bout. ;)

De 7.5x16 banden op standaard velgen zouden niet moeten kunnen aanlopen bij een 88 of een 109.
Deze 7.5x16 bandenmaat was sinds lang de standaard (of voor de 88 een optionele "standaard") maat.

Wellicht zijn de bumpstops een beetje moe, of de veren vervangen door soepeler parabolen ?

Groeten MarcS

PS Wil je een authentieke "look" dan zijn mijns inziens "dikkere" banden en ook spacers geen aanwinst onder een Series.

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Sep 2016, 21:34

Even inhaken, heeft iemand ooit gehoord van het legendarische merk Flamingo?
IMG_3602.JPG
Daar heb ik er namelijk 4 van onder een rollend chassis staan die ik net weer bovenwater gehaald heb. Maar ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord.....Made in China staat er op....... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

peter191064

Berichtdoor peter191064 » 24 Sep 2016, 23:31

Landmarcs schreef:
Edward schreef:
peter191064 schreef:Let ook op dat met de 750 en de 235/85 de banden met maximaal inveren aanlopen in de wielkasten achter.

Dat kun je simpel oplossen door een spacertje te maken die je tussen de bumpstops en chassis bout. ;)

De 7.5x16 banden op standaard velgen zouden niet moeten kunnen aanlopen bij een 88 of een 109.
Deze 7.5x16 bandenmaat was sinds lang de standaard (of voor de 88 een optionele "standaard") maat.

Wellicht zijn de bumpstops een beetje moe, of de veren vervangen door soepeler parabolen ?

Groeten MarcS

PS Wil je een authentieke "look" dan zijn mijns inziens "dikkere" banden en ook spacers geen aanwinst onder een Series.

Veren zijn 3 blads parabools ja, maar dat heeft met maximaal inveren niets te maken zou ik zeggen. Ik reed tot 1 week geleden met gewone stalen velgen met 750/16 XLZ ( is volgens mijn equivalent aan 195/100/16 ) en daarmee mijn inwendige van de wielkast wat beschadigd. Nu dus wolf-velgen, staan iets meer naar buiten ( staat goed ) alleen de 235/85/16 vind ik iets te breed "smoelen".
Mijn idee is dan ook om 750/16 banden op de wolf-velgen te leggen als voor mij een leuke combinatie.
En met spacer zal Edward blokjes tussen bumpstops en chassis bedoelen, wat ik dan ook van plan ben.
greetsss Peter

Defender 90 300 tDi / 1996 :D
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Sep 2016, 23:33

Edward schreef:Even inhaken, heeft iemand ooit gehoord van het legendarische merk Flamingo?

Nooit van gehoord, maar na even zoeken vond ik dit bericht uit 2007 bij tyrepress:
For the past thirty years Van den Ban Autobanden B.V. (VDB) has distributed its private brand Flamingo tyres, building up from initial local distribution in Holland into the current UK and European distribution network. The tyres are manufactured by a premium brand European manufacturer and are said to stand for ‘Comfort and Durability’ which is illustrated in the name of the CD patterns. The assortment consists of three distinctive patterns: CD1000, CD2000 and CD 3000 which serves the high performance sector of the market up to size 235/40/R18. Also a Flamingo Alaska winter tyre assortment has been available for a number of years now and has proven to be successful. Blackstone Alaska winter tyres will be introduced first, as of the Autumn of 2007. Then in the first quarter of 2008 the PCR (CD range) will also be changed to Blackstone.

Op nat wegdek schijnen ze niet erg goed te presteren vanwege het harde rubbermengsel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 25 Sep 2016, 13:21

Flamingo, of Security, of Lassa, of nog wat andere namen, MT718 banden zijn inderdaad die grof profiel banden die het:
- in de modder zeer goed doen
- in zand de neiging hebben om te gaan graven (moet je flink af laten lopen)
- op de weg behoorlijk wat geluid maken (bijgenaamd de woew-woew-woew banden, rijdt er maar eens 80 km/u mee, dan begrijp je de bijnaam)
- op een regenachtig wegdek 4 wheel drifts mogelijk maken (of achterwiel drifts in de series)

Bron: de 8000 km die ik met mijn 110 op deze banden afgelegd heb.

Profiel diepte wordt in centimeters gemeten, is volgens mij van origine een militair profiel en ze mogen 1x opgesneden worden (mits er regroovable op staat). Ze zien er erg stoer uit en zijn heel goed in het opwerpen van modder langs de spatbordverbreders tegen de zijkant van de auto aan. Ze zijn (alleen?) leverbaar in 7.50x16 en er kan een binnenband in. Ze worden vierkant als je er naar kijkt, mijn eerste kilometer na een week stilstand is altijd erg hobbelig totdat het rubber een beetje warm geworden is en de band weer netjes rond geslingerd is.

Ik zelf blijf erg fan van de 7.50x16 maat onder series en oude defenders, erg jammer dat het aanbod steeds krapper wordt. Een maat die ook onder vroege 90s geleverd is is de 205R16 (205/80/16) en wellicht is dat wat makkelijker te vinden aangezien dit nog weleens onder SUVs gemonteerd wordt.

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2016, 14:43

Da's goed genoeg voor mij! Eerst het ding maar eens af zien te krijgen. :oops:

Maar ze zitten onder een rollend chassis dat ik nog heb staan en wat ik heb hoef ik nie te kopen nie :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2016, 15:17

Joep Weijers schreef:....
Ik zelf blijf erg fan van de 7.50x16 maat onder series en oude defenders, erg jammer dat het aanbod steeds krapper wordt. Een maat die ook onder vroege 90s geleverd is is de 205R16 (205/80/16) en wellicht is dat wat makkelijker te vinden aangezien dit nog weleens onder SUVs gemonteerd wordt.

Dag Joep,

Ik ben ook erg fan van 7.5x16, met name de Michelin XPC.
Maar ... omdat de keuze in 7.5x16 verre van reuze is, en omdat ik tegen een setje HD-velgen met Continental Cross Contact AT in 235/85x16 aanliep, en omdat ik eigenlijk ook eens echter winterbanden wilde (de XPC was wel een goede vervanger mits genoeg profiel) .... ben ik "over" op de 235/85x16. (En niet alleen "over" maar ook best aardig overtuigd van de winst.)

Qua comfort is er toch een zekere winst, althans onder een Defender. Het verhaal dat 235/85x16 ook strakker zou sturen zal wel waar zijn maar ik merk het niet. De 7.5x16 kreeg bij mij ook altijd ruim lucht en dan is een XPC echt strak (of althans strak genoeg onder een Defender). De ruimere bandenkeuze is natuurlijk de grootste winst: echte winterbanden, en AT-banden in soorten en maten (ik ben best tevreden met de Conti CC AT, hij is een tikje grofstoffelijk, maar hij doet het opvallend goed buiten de verharde weg.)

O ja, de oude XPC, maar ook de Conti CC AT, hebben ook een last van een plat kantje als ze even wat langer stil staan. Mijn Nokian winterbanden lijken beter rond te blijven, ze voelen nog iets soepeler maar ze zijn tegelijkertijd nog iets "zwaarder" qua rating ... misschien houdt dat ze beter rond.

Groeten MarcS

PS De 205x16 komt dicht bij de 7.5x16 maar is door de ± 80% van de nominale 205 mm breedte toch een maat kleiner in diameter, het is meer een 6.5x16 equivalent

Terug naar “Techniek”