Joep Weijers schreef:....
Ik zelf blijf erg fan van de 7.50x16 maat onder series en oude defenders, erg jammer dat het aanbod steeds krapper wordt. Een maat die ook onder vroege 90s geleverd is is de 205R16 (205/80/16) en wellicht is dat wat makkelijker te vinden aangezien dit nog weleens onder SUVs gemonteerd wordt.
Dag Joep,
Ik ben ook erg fan van 7.5x16, met name de Michelin XPC.
Maar ... omdat de keuze in 7.5x16 verre van reuze is, en omdat ik tegen een setje HD-velgen met Continental Cross Contact AT in 235/85x16 aanliep, en omdat ik eigenlijk ook eens echter winterbanden wilde (de XPC was wel een goede vervanger mits genoeg profiel) .... ben ik "over" op de 235/85x16. (En niet alleen "over" maar ook best aardig overtuigd van de winst.)
Qua comfort is er toch een zekere winst, althans onder een Defender. Het verhaal dat 235/85x16 ook strakker zou sturen zal wel waar zijn maar ik merk het niet. De 7.5x16 kreeg bij mij ook altijd ruim lucht en dan is een XPC echt strak (of althans strak genoeg onder een Defender). De ruimere bandenkeuze is natuurlijk de grootste winst: echte winterbanden, en AT-banden in soorten en maten (ik ben best tevreden met de Conti CC AT, hij is een tikje grofstoffelijk, maar hij doet het opvallend goed buiten de verharde weg.)
O ja, de oude XPC, maar ook de Conti CC AT, hebben ook een last van een plat kantje als ze even wat langer stil staan. Mijn Nokian winterbanden lijken beter rond te blijven, ze voelen nog iets soepeler maar ze zijn tegelijkertijd nog iets "zwaarder" qua rating ... misschien houdt dat ze beter rond.
Groeten MarcS
PS De 205x16 komt dicht bij de 7.5x16 maar is door de ± 80% van de nominale 205 mm breedte toch een maat kleiner in diameter, het is meer een 6.5x16 equivalent