defender 90 2008 fan

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: defender 90 2008 fan

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2016, 11:38

Dag MLampie,

Wellicht heb je last van het eerder al eens door Edward bij zijn toenmalige 130 (en ook wel bij andere Puma's) voorkomende probleem.
De motortemperatuur kan net iets voorbij de normtemperatuur oplopen, de ECU grijpt dan kortstondig in.

Dit probleem lijkt meer (of alleen) voor te komen bij Airco-Puma's en sowieso eigenlijk alleen bij het trekken van aanhangers.

Kennelijk is de combinatie van koelsysteem, Airco, Fordmotor en een aanhanger soms net iets teveel.

Ik heb zonder aanhanger, bij heet weer en vlot gereden paswegen in de Pyreneeën nooit iets gemerkt, zelfs met een Radiator-Muf (met natuurlijk wel het slabbetje omhooggerold) draait de visco-fan maar soms en dan nog kort (en dat is jammer want een draaiende visco-fan heeft ook een veel koelere tunnel - en dus waarschijnlijk ook een koelere versnellingsbak).

Groeten MarcS

PS Er zou overigens ook nog verschil kunnen zitten in zaken als een stuurstangbeschermplaat: Het al dan niet gemonteerd zijn van zo'n plaat, en ook de aerodynamische dynamiek van de verschillende modellen beschermplaat kan de luchtstroming onder de auto zowel ten goede als ten kwade veranderen.

Mlampie

Berichtdoor Mlampie » 16 Sep 2016, 14:00

Dank allemaal voor de reacties

inderdaad ik vergiste me in de voorste fan vanaf de voorbumper gezien en dat is die voor de airco.
Toch blijft als ik daar 12 volt op zet hij ook niet gaat draaien.

Heb eens een tijd diep in het water gestaan met zijn neus en toen zijn ook mijn claxons (na een paar dagen) overleden
vandaar. De temp loopt ook enkel op (maar niet te zien op de meter) als het erg warm maar ook als ik aan het spelen ben met warm weer in het terrein. Ik hoor de koeling ook nooit en dat was de reden om een op onderzoek uit te gaan.

Maar nu heb ik dus mogelijk 2 probleempjes 1 de airco fan en twee de visco fan.
Ik ga even op Internet zoeken hoe en waar ik daarbij kom en hoe ik de visco fan kan testen,

Als ik er echt niet uitkom dan kom ik vast weer hier en als ik eruit ben en de oplossing heb zal ik dit ook melden natuurlijk.

en voor Marc, ik heb geen stuurstang beschermingsplaat onder zitten maar je verhaal klinkt logies.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2016, 15:16

Mlampie schreef:......

en voor Marc, ik heb geen stuurstang beschermingsplaat onder zitten maar je verhaal klinkt logies.

Ik denk dat een stuurstangbeschermplaat - afhankelijk van de vorm - misschien zelfs meer rijwind-koeling kan opleveren - een en ander afhankelijk van de aerodynamische effecten. De ene vorm kan onderdruk onder de motor en verder onder de auto veroorzaken waardoor er meer lucht door de radiator getrokken wordt en de andere vorm kan juist die onderdruk "opvullen".   Alleen welke beschermplaat is die éne wel welke die andere?

Het is een beetje als een spoiler: Gewoon een bling-bling spoiler op een auto schroeven maakt het eind-resultaat niet per se beter, soms gewoon slechter (en bijna altijd is het zonde omdat het er niet uitziet).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 16 Sep 2016, 19:41

ta, temp meter kan uiteraard ook nog eens het euvel zijn.... of de sensor..
ik heb altijd een mud shield voorop, en een handmatige Kenlowe... die ik enkel aanzet als de temp boven de 92* is...van over verhitting heb ik bijna nooit last.... en een motor kan echt wel 100* hebben... had een Volvo 440Tic.... en die deed het het best op 110* :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 16 Sep 2016, 23:26

"Kennelijk is de combinatie van koelsysteem, Airco, Fordmotor en een aanhanger soms net iets te veel "

Ja en dan zit ik weer te denken dat toen mijn Airco er na een half jaar na aanschaf er mee kapte ik hem nooit heb laten bijvullen laat staan meer heb aangezet. Ik heb een hekel aan die gevallen, maar ook nooit last van de temperatuur heb met redelijk zware aanhanger en flinke hitte. Zou dan toch iets kunnen zeggen... Willem

Terug naar “Techniek”