stuurhuis lek, 200tdi/rhd/4 bouts disco

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

Re: stuurhuis lek, 200tdi/rhd/4 bouts disco

Berichtdoor ppw » 24 Okt 2016, 12:45

Aaaargh... kom er niet uit!! Net weer alles opnieuw aangesloten, pootjes eronder en draaien/ontluchten... gaat prima... dop op reservoir & motor uit en zeikt weer uit de pomp... ( rode pijl)
Afbeelding

Heb ik 'm überhaupt wel goed aangesloten??
Rode pijl op reservoir : dikke slang met slangenklemmen aan beide einden; gele pijl van pomp naar stuurhuis, wartels... lijkt wel of er iets verstopt zit :roll: :roll:
iemand ??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Okt 2016, 13:03

Zo te zien heb je het wel goed aangesloten. Rode pijl is de zuigleiding en bij de gele pijl is de drukleiding.
Nu hoort er aan de kant van de rode pijl geen druk te zijn (van reservoir). En als er olie terug zou lopen vanuit de pomp, nadat de motor is afgezet, doordat de pomp inwendig iets lek is, dan loopt die olie terug naar het reservoir. Is de ontluchting van het reservoir wel in orde? Als daar geen lucht kan ontsnappen als er olie retour komt dan komt er ook druk te staan op de zuigleiding en die zou dan kunnen gaan lekken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 24 Okt 2016, 13:12

tja, daar zit ik dus ook aan te denken... maar heb nu 3 stuurhuizen en drie stuurpompen & gloednieuwe op maat gemaakte slangen ( Pirtek) geprobeerd.... en blijft maar lekken.... Ook al reservoir vervangen... dus eigenlijk alles... :roll: :roll:
waar en hoe zit de ontluchting van het reservoir?? dat kleine gaatje aan de bovenkant van het tankje, net onder de schroefdraad ?
zou ook wellicht een verstopt filter van het reservoir kunnen zijn... toch?
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Okt 2016, 19:16

Ah, je hebt nog zo'n metalen reservoir (net even gekeken in het onderdelenhandboek). Waar daar de ontluchting zit weet ik zo niet.
Op mijn 300 Tdi zit een kunststof reservoir en daar zit de ontluchting in de kunststof dop (met een peilstokje eraan). Ook zit daar geen filter (meer) in, dus bij mij gaat de olie ongefilterd rond.
Kijk eens wat er gebeurt zonder filter.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 24 Okt 2016, 19:47

ik heb het bijbehorende 200tdi tankje ( ZF) met inwendig filter... morgen even proberen
edit: net even m'n oude schoongemaakt, zat wat zooi in... morgen omruilen :?
Afbeelding
― Robert Downey Jr.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Okt 2016, 23:41

Zo eentje heb ik ook. Het reservoirtje zou ik grondig reinigen en dat zeefje even uitspoelen (het zeefje zit er volgens mij in om rommel tegen te houden die er per ongeluk in valt als je het reservoir bijvult). Een echt filter is veel fijner (en heeft een veel groter filtrerend oppervlak).

Groet,

Erik.

n.b. Dat zeefje zit er bij mij ook wel in.

Terug naar “Techniek”