Defender benzine

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Land Rover Defender 90 MPI 2 liter (ex Carabinieri)

Berichtdoor Landmarcs » 03 Dec 2021, 20:48

martijn@mulierog.nl schreef:Land Rover Defender 90 MPI (ex Carabinieri) uit 1996 te wijzigen naar hopelijk 3500 kg geremd en kwam op dit forum uit.

Martijn,

Je kan wellicht eens zoeken binnen de RDW-site.
Ik vergeet iedere keer het truukje om binnen de site te zoeken, maar het moet kunnen.
Met wat geluk haal je dan verschillende Mpi's boven water, dan kan eens kijken wat voor trekgewichten er voor die auto's genoemd worden.

Groeten MarcS

Joep Weijers

Re: Defender benzine

Berichtdoor Joep Weijers » 04 Dec 2021, 14:10

Op voertuig.net kun je ook zoeken naar ex-Carabinieri's met de 1994 cc 4 cylinder benzine motor:
https://voertuig.net/zoek/merk/land+rov ... nhoud/1994

Daar kun je in de linkerbalk op "Maximaal trekgewicht geremd klikken" en dan zie je wat de verschillende waardes zijn. De meeste zijn de verwachtte 1000kg, maar een enkeling heeft hem blijkbaar tot 2400 kunnen keuren.

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 04 Dec 2021, 14:16

Als je de modelnaam Defender vervangt voor Defender90 kom je wel twee kentekens tegen van Carabinieri's die 3500kg mogen trekken:
https://voertuig.net/zoek/merk/land+rov ... efender+90

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Dec 2021, 14:29

Ja, en als je dat Defender helemaal weg laat en zoekt op 3500 kg max trekgewicht dan kom je ook nog een 110 tegen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JorisM1974

Berichtdoor JorisM1974 » 31 Dec 2021, 11:15

Ik heb laatst via de site van de RWD de PDF van de originele handleiding doorgestuurd. Kreeg 2 weken later het pasje opgestuurd met aangepast trekgewicht (geremd) 3500 kg. Simpel en zonder kosten.

De PDF kun je downloaden bij https://www.pandathelandy.com/ (bij contact)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Dec 2021, 13:20

JorisM1974 schreef:Ik heb laatst via de site van de RWD de PDF van de originele handleiding doorgestuurd. Kreeg 2 weken later het pasje opgestuurd met aangepast trekgewicht (geremd) 3500 kg. Simpel en zonder kosten.

De PDF kun je downloaden bij https://www.pandathelandy.com/ (bij contact)

Dan heb je geluk gehad. :!:
In het Owners Manual staat duidelijk dat het maximaal trekgewicht met oplooprem (wat hier in Nederland gebruikelijk is) 2000 kg bedraagt.
Die 3500 kg is voor voeruigcombinaties met gekoppelde remmen (luchtremmen of een andersoortige koppeling met het remsysteem van de trekauto). En die combinaties moeten apart gekeurd worden meen ik.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Dec 2021, 15:29

Dat is geen geluk maar een foute handeling van de Rdw.

Dat het op papier geregeld lijkt zegt ook alleen dat je geen bekeuring van oom agent krijgt. Bij een serieus ongeval komt de verzekering er aan te pas en tenzij je in de polis letterlijk hebt opgenomen dat je met lasten rijdt die niet conform typegoedkeuring van je auto zijn bestaat de kans dat de schade deels of geheel op je verhaalt wordt of dat je zelf niet uitgekeerd krijgt.

In 20 jaar ben ik geloof ik 4x aangehouden met een aanhanger en maar 1x is het ding gewogen. Die pakkans is dus gering. Hoe groot de kans is op een ongeluk? Geen idee, maar de gem Nl heeft alles ongeveer 3 dubbel verzekerd dus die kans achten we nogal aanwezig.

Het heeft weinig nut een verzekering af te sluiten als de polisvoorwaarden (en het verzuim om je daar aan te houden) die verzekering nietig verklaard.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2021, 17:16

Edward schreef:Dat is geen geluk maar een foute handeling van de Rdw.

Dat het op papier geregeld lijkt zegt ook alleen dat je geen bekeuring van oom agent krijgt. Bij een serieus ongeval komt de verzekering er aan te pas en tenzij je in de polis letterlijk hebt opgenomen dat je met lasten rijdt die niet conform typegoedkeuring van je auto zijn bestaat de kans dat de schade deels of geheel op je verhaalt wordt of dat je zelf niet uitgekeerd krijgt.

In 20 jaar ben ik geloof ik 4x aangehouden met een aanhanger en maar 1x is het ding gewogen. Die pakkans is dus gering. Hoe groot de kans is op een ongeluk? Geen idee, maar de gem Nl heeft alles ongeveer 3 dubbel verzekerd dus die kans achten we nogal aanwezig.

Het heeft weinig nut een verzekering af te sluiten als de polisvoorwaarden (en het verzuim om je daar aan te houden) die verzekering nietig verklaard.

Ik denk dat hier Edward wel een erg "strenge politie/verzekerings-agent" is.
Mocht je door bovenstaande woorden vrees hebben: Stuur dan de verzekering de kopie van de RDW-cijfers, en vraag of het zo goed is met die 3500 kilo. Blijft natuurlijk de vraag of je graag met een relatief lichte auto en dito remmen met 3,5 ton erachter op pad wilt.

O ja, v lgs mij is er bij een oudere LandRover helemaal geen sprake van een "type-goedkeuring", tenminste niet in de zin van de typegoedkeur zoals die bij een moderne auto gehanteerd wordt (en dan nog wordt er maar weinig gekeken naar het al dan niet conform zijn van een auto, pas als de eigenschappen ernstig uit de pas lopen kan je op problemen rekenen).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Dec 2021, 19:32

Edward schreef:Dat is geen geluk maar een foute handeling van de Rdw.

Correct, maar die mensen bij de RDW spreken natuurlijk geen Italiaans (ik ook niet, maar een paar termen waren online eenvoudig op te zoeken. Freni inertia = oplooprem(men) en Freni accoppiati = gekoppelde rem(men).

Even gekeken in het Owners Manual van mijn 300 Tdi:
IMG_2798.jpeg

En van mijn Td5:
Td5 aanhangergewichten.png

En dan blijkt dat een Td5 met gekoppelde remmen minder mag trekken dan een 300 Tdi (3500 kg versus 4000 kg)
Een bladzijde eerder in het boekje van de Td5 staat dit:
IMG_2801.jpeg

Als 4 cilinder benzine staat daar (uiteraard) het 2,5 liter blok (de 2.0 liter Mpi wordt niet genoemd, maar die is speciaal voor Italië gemaakt).

Dit ter info.

Groet,

Erik.

Outrage

Berichtdoor Outrage » 02 Jan 2022, 15:08

Goedemiddag,
Zelf met een ex Carabinieri gereden met de 2 liter mpi.
Het blok is een Honda motor, geplaatst om een hogere topsnelheid te halen voor de Italiaanse politie die vooral gestationeerd waren in een bergachtig gebied!
Motor heeft onderin weinig koppel zodat je snel in de lage giering moet gaan rijden bv op het strand !
Denk dus dat het trekgewicht tegen zal vallen !
Voor de rest een leuk rijdende auto met een sportwagen geluid !

Terug naar “Nieuw op het forum”