rijervaringen Discovery

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: rijervaringen Discovery

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2016, 10:42

E36-italia schreef:Ik rij een TD5 disco facelift uit 2004 met luchtvering (alleen achter!) en dat vond ik in het begin wat zeeziek makend... maar naar 500km was ik er aangewend en nu wil ik niks anders meer. .........
De voorkant is wel wat slap afgeveerd/schokdempers reageren wat traag... waardoor de auto wat op zijn neus duikt als je te hard over een drempel heen stormt..

Stuur is wat vaag, maar aan de andere kant is het ook geen scherp sturende auto zoals een bmw oid.

De slappe vaagheid kan ook een banden-kwestie zijn, of eventueel zelfs een lucht-kwestie.
Ik heb geen Discovery-ervaring in deze, maar bij de Defender scheelt het wel degelijk wanneer de banden voldoende "stevigheid" bieden.
Zet bijv. de banden eens op de maximum waarden (voor een vol beladen auto), of zelfs nog iets hoger?
De banden-druk cijfers die in mijn Puma deurstijl zijn geplakt zijn zelfs vlgs de laatste LandRover-monteur die ik sprak veel te laag voor normaal gebruik.
Met hardere banden voel je korte stoten en ribbels in de weg natuurlijk wat meer, maar het zwabberen en diep in een drempel oid duiken (en daarna weer op-stuiteren) is heel veel minder.
Het blijft een compromies-kwestie ... mijns inziens zijn de betere Franse auto's onverslabaar qua weggedrag en comfort.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Aug 2016, 10:58

Uit ervaring kan ik zeggen dat je bij een D2 de bandenspanning nog zo hoog of laag kan zetten... dat veranderd niks aan die puddingpotten die ze voorveren noemen bij dat ding....volgensmij komt ie bij fors remmen al op de eindstoppen... :mrgreen:
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 24 Aug 2016, 11:00

Landmarcs schreef:
E36-italia schreef:Ik rij een TD5 disco facelift uit 2004 met luchtvering (alleen achter!) en dat vond ik in het begin wat zeeziek makend... maar naar 500km was ik er aangewend en nu wil ik niks anders meer. .........
De voorkant is wel wat slap afgeveerd/schokdempers reageren wat traag... waardoor de auto wat op zijn neus duikt als je te hard over een drempel heen stormt..

Stuur is wat vaag, maar aan de andere kant is het ook geen scherp sturende auto zoals een bmw oid.

De slappe vaagheid kan ook een banden-kwestie zijn, of eventueel zelfs een lucht-kwestie.
Ik heb geen Discovery-ervaring in deze, maar bij de Defender scheelt het wel degelijk wanneer de banden voldoende "stevigheid" bieden.
Zet bijv. de banden eens op de maximum waarden (voor een vol beladen auto), of zelfs nog iets hoger?
De banden-druk cijfers die in mijn Puma deurstijl zijn geplakt zijn zelfs vlgs de laatste LandRover-monteur die ik sprak veel te laag voor normaal gebruik.
Met hardere banden voel je korte stoten en ribbels in de weg natuurlijk wat meer, maar het zwabberen en diep in een drempel oid duiken (en daarna weer op-stuiteren) is heel veel minder.
Het blijft een compromies-kwestie ... mijns inziens zijn de betere Franse auto's onverslabaar qua weggedrag en comfort.

Groeten MarcS

Kijk of de schokdempers vervangen zijn en wanneer? In principe stuurt de auto strak, en is ook de vering goed afgestemd op standaard gebruik. Ik heb twee keer de dempers, en één keer de voorveren en luchtbalgen vervangen. Mijn ervaring met standaard gebruik, zonder zware lading of trailer is goed, echter zodra je gaat rijden met het max. toelaatbare gewicht, zijn de standaard dempers onvoldoende, en zijn Heavy Duty dempers beter. Ook de bandenspanning wanneer zwaar geladen is belangrijk. Voor 2.1 en achter 3.2. Dit maakt zeker uit bij 16 inch banden die dieper inveren dan 18 inch.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2016, 12:38

Waterrover schreef:...... . Ook de bandenspanning wanneer zwaar geladen is belangrijk. Voor 2.1 en achter 3.2. Dit maakt zeker uit bij 16 inch banden die dieper inveren dan 18 inch.

Ik heb onder de Defender 110 (een andere auto, een auto met stuggere vering, dat weet ik) vóór meer als die 2.1 en (tegenwoordig) achter iets minder als die 3.2 - dit bij 235/85R16 banden en gemiddeld slechts een matige belading. Met 7.5x16 banden was nog wat harder beter tegen het deinen en flodderige sturen maar dus wel "hard", 235/85R16 met iets minder lucht geeft duidelijk meer comfort, maar ook iets meer "banden-vering" bij bijv drempels (de 235/85R16 rolt/kruip ook prettiger over obstakels als bijv een stoeprand, niet gek natuurlijk, maar het geeft dus ook iets minder "feed-back").

Als de voorveren van de Disco II te pudding-achtig zijn helpt niet veel anders dan een set veren te zoeken die een net iets steviger karakter hebben -- is de "pudding" niet het probleem dan zou je veren met net wat meer lengte kunnen gebruiken. (Is het niet zo dat nog wel eens "police-specs" veren gebruikt worden als goede middenweg?)

Groeten MarcS

Rangie

Berichtdoor Rangie » 24 Aug 2016, 21:03

Wij hebben reeds diverse Landrover's gereden, momenteel zijn we in het bezit van een D2 facelift Td5.
De slechte vering herken ik totaal niet, zelfs de ACE is bij ons niet meer aanwezig.
De luchtbalgen zijn bij ons vervangen door +1.5 inch spiraalveren, en de originele dempers door OME nitro's.
De banden spanning heb ik voor op 2.7 bar en achter op 3.0 met het nieuwe type BFG all terrein 265/75X16. Stuurt voor zover een LR dat kan, super strak.
Het verbruik is idd niet super, maar 1:10 vind ik redelijk voor een automaat. De wagen is wel voorzien van een re-map (Bas4cars, Bell auto services), en gaat als een speer.
Het is een hele fijne reiswagen, veel comfort, en daar betaal je in NL ook voor ;-)
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Aug 2016, 22:38

Ace heeft niks met vering te maken maar met hellen in de bochten. Met gewoon rijden merk je ook niks van slappe vering maar bij een drempel slaan de standaard voorveren graag door. Als een wagen achter geen standaard veren en schokbrekers meer heeft hoe aannemelijk is het dan dat voor de standaard puddingpotten er nog onder staan? :roll: :roll:

Onze Disco is volledig standaard en een heerlijke wagen. Alleen de V8 is ook erg leuk, maat heeft een 4.6 G4 Disco (originele persauto die meegereden heeft bij de G4) en die V8 is bijna net zo leuk als de Td5 :lol: :lol:

Gewoon met beide rijden ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Rangie

Berichtdoor Rangie » 25 Aug 2016, 20:25

idd de schokdempers voor zijn ook vervangen door OME. en de veren uiteraard ook door een setje + 1.5 inch.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

hanharle

Berichtdoor hanharle » 28 Aug 2016, 13:55

Dank weer voor alle reacties, zal inderdaad moeten proefrijden en zien wat wel of niet bevalt

strange lover

Berichtdoor strange lover » 24 Sep 2016, 10:25

Hoi hanharle

Ik rijd al weer enige tijd een disco 1 V8, daarrvoor een defender diesel uit 89, ik moet zeggen de keus die ik gemaakt heb om een V8 te rijden valt mij niet tegen, alleen soms de kosten van de benzine op de wat langere afstanden. Maar geniet wel van het comfort, het zit lekker en wordt niet moe van lange ritten. Het enige wat wennen was is dat het sturen soms wat vreemd kan aanvoelen, dit is de auto eigen. En had mazzel dat de vorige eigenaar verstand had van landrover en zelf ook veel heeft gedaan aan onderhoud. Ik heb toen ik er een wilde aanschaffen een flink aantal bekeken, waarvan een veel te duur en ook nog eens geen apk, plus extra kosten als deze klaar gemaakt moest worden, dit bij een bekend landroverbedrijf in het oosten van het land. Mijn advies ga niet over een nacht ijs en bekijk er meerdere, en let vooral goed op de balken, want sommigen zijn compleet verrot en zien er aan de buitenkant nog prachtig uit.
Mocht je in de buurt van Kampen wonen kun je altijd even langskomen en die van mij bekijken.

gr

Ben 8-)

Terug naar “Nieuw op het forum”