E36-italia schreef:Ik rij een TD5 disco facelift uit 2004 met luchtvering (alleen achter!) en dat vond ik in het begin wat zeeziek makend... maar naar 500km was ik er aangewend en nu wil ik niks anders meer. .........
De voorkant is wel wat slap afgeveerd/schokdempers reageren wat traag... waardoor de auto wat op zijn neus duikt als je te hard over een drempel heen stormt..
Stuur is wat vaag, maar aan de andere kant is het ook geen scherp sturende auto zoals een bmw oid.
De slappe vaagheid kan ook een banden-kwestie zijn, of eventueel zelfs een lucht-kwestie.
Ik heb geen Discovery-ervaring in deze, maar bij de Defender scheelt het wel degelijk wanneer de banden voldoende "stevigheid" bieden.
Zet bijv. de banden eens op de maximum waarden (voor een vol beladen auto), of zelfs nog iets hoger?
De banden-druk cijfers die in mijn Puma deurstijl zijn geplakt zijn zelfs vlgs de laatste LandRover-monteur die ik sprak veel te laag voor normaal gebruik.
Met hardere banden voel je korte stoten en ribbels in de weg natuurlijk wat meer, maar het zwabberen en diep in een drempel oid duiken (en daarna weer op-stuiteren) is heel veel minder.
Het blijft een compromies-kwestie ... mijns inziens zijn de betere Franse auto's onverslabaar qua weggedrag en comfort.
Groeten MarcS