Leuk en leerzaam om alle reacties te lezen.
Mijn voorkeur gaat uit naar low gearing maar dat is er toch niet op de freelander?
Wat zou bij jullie dan de beste optie zijn?
Rekening h houdend met wegenbelasting enz.
Hoor graag meer !!
Vraag mbt aanschaf freelander
-
Wijnand1966
Re: Vraag mbt aanschaf freelander
Nee, dat heb je niet op de Freelander.
Ik trek m'n trailer nu met de Defender. En manoeuvreer altijd in laag!
Ik trek m'n trailer nu met de Defender. En manoeuvreer altijd in laag!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Tis wat je gewend bent. De lokale botenverhuurder heeft z'n veel te zware D3 ingeruild voor een Freelander.
Is ie erg tevreden over. Wij rijden een D2 en die komt alleen in laag bij off roaden, nooit met de kar. Die weegt meestal dik over de 3 ton dus met een bootje is het helemaal niet nodig.
Ik hoor ook niemand over een handbak of automaat? Want met een automaat geef je gas terwijl je je voet op de rem kunt houden.
Dat een Freelander wielspin nodig heeft om van z'n plek te komen is onzin. Die slip is er wel maar niet merkbaar en zeker niet zo dat je wielen op het hard zouden moeten slippen voordat de 4wd in werking treed.

Ik hoor ook niemand over een handbak of automaat? Want met een automaat geef je gas terwijl je je voet op de rem kunt houden.
Dat een Freelander wielspin nodig heeft om van z'n plek te komen is onzin. Die slip is er wel maar niet merkbaar en zeker niet zo dat je wielen op het hard zouden moeten slippen voordat de 4wd in werking treed.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Tis wat je gewend bent. De lokale botenverhuurder heeft z'n veel te zware D3 ingeruild voor een Freelander.![]()
Is ie erg tevreden over. Wij rijden een D2 en die komt alleen in laag bij off roaden, nooit met de kar. Die weegt meestal dik over de 3 ton dus met een bootje is het helemaal niet nodig.
Dat een Freelander wielspin nodig heeft om van z'n plek te komen is onzin. Die slip is er wel maar niet merkbaar en zeker niet zo dat je wielen op het hard zouden moeten slippen voordat de 4wd in werking treed.![]()
Het kan dus allemaal ... maar: Er zit nog een Disco 1 of Disco 2 tussen Disco 3 (die loodzwaar is, en daarbij heerlijk rijdt) en de Freelander (die licht is en meer een gewone auto is in het alledaagse gebruik).
De botenverhuurder die van D3 naar Freelander (een nieuwe Freelander 2 wellicht) is gegaan is een beetje als een "kapitein" die van oever naar oever biljartend het kanaal afvaart.
En wat betreft de wielslip: Bij een Freelander I is dat vlgs mij onderdeel van het design (een "design" dat je in verschillende varianten ook bij andere merken tegenkomt, tot en met de Renault Scenic RX4). Bij al dit soort auto's heb je een opvallend goede prestatie zolang er een beetje gang in zit maar voor wegtrekken en/of voorzichtig manoeuvreren wordt er eigenlijk altijd een diesel aanbevolen om van het "low-down-torque" van de diesel te profiteren ... dat maat het gemis aan "Low" dan goed. Een automaat helpt natuurlijk ook: de koppelomvormer doet gewoonlijk gewoon nog wat extra en je hebt geen verbrande koppelingsplaten.
Groeten MarcS
-
Roger B.
Marc.... heb je nou werkelijk al eens met een Freelander gereden of blaat je theorie uit een boekje? Een viscodiff is verdomd snel met reageren en de bestuurder zal doorgaans nauwelijks iets merken van wielslip die daarvoor nodig zou zijn.Bij een FL1 geeft de aandrijving de voorwielen een iets hoger toerental dan de achterwielen waardoor de viscokoppeling altijd al iets "aangesproken" is en nog rapper reageert (bij mijn P38 die een visco heeft zonder deze ongelijke aandrijvingsverdeling merk je ook nul komma nul van eventuele wielspin die jij suggereert dat zo problematisch is om aandrijving te krijgen op de achterwielen en volgens jouw redenatie zou die dus ook pseudo 4x4 hebben?)
de opmerking van Houston over gas bijgeven als je wielen slippen heeft niks met je viscodiff te maken maar met de werking van tractie controlle, dat staat (vrijwel) volledig los van de werking van het viscodiff.
en wat is "pseudo 4x4" ? laten we TC buiten beschouwing,dan heeft een Disco 1/2 RRC of Defender ook geen aandrijving als er een wiel doorslipt.... heeft die dan ook pseudo 4x4? bij een freelander worden iig nog minstens 2 wielen automatisch aangedreven zonder handelingen van de bestuurder
de opmerking van Houston over gas bijgeven als je wielen slippen heeft niks met je viscodiff te maken maar met de werking van tractie controlle, dat staat (vrijwel) volledig los van de werking van het viscodiff.
en wat is "pseudo 4x4" ? laten we TC buiten beschouwing,dan heeft een Disco 1/2 RRC of Defender ook geen aandrijving als er een wiel doorslipt.... heeft die dan ook pseudo 4x4? bij een freelander worden iig nog minstens 2 wielen automatisch aangedreven zonder handelingen van de bestuurder
gone
-
Wijnand1966
Ik denk dat ik er uit ben, we doen de boot gewoon weg......
Nee grapje, als ik kijk bij het water wat er in en uit gaat denk ik dat het met de freelander moet gaan lukken.
Hij heeft immers in trekvermogen 200 kilo minder te doen dan is toegestaan maximaal. Daarbij zijn de hellingen die ik doe niet heel stijl.
Een automaat lijkt me een goede optie op de benzine uitvoering. verder snap ik dat de diesel meer onderin heeft maar het is me gewoon te duur in vaste lasten. Daarbij gaat mijn huidige leaseauto volgend jaar er uit en kijk ik dan wel uit naar een diesel.
Iedereen bedankt voor de adviezen!!
Nee grapje, als ik kijk bij het water wat er in en uit gaat denk ik dat het met de freelander moet gaan lukken.
Hij heeft immers in trekvermogen 200 kilo minder te doen dan is toegestaan maximaal. Daarbij zijn de hellingen die ik doe niet heel stijl.
Een automaat lijkt me een goede optie op de benzine uitvoering. verder snap ik dat de diesel meer onderin heeft maar het is me gewoon te duur in vaste lasten. Daarbij gaat mijn huidige leaseauto volgend jaar er uit en kijk ik dan wel uit naar een diesel.
Iedereen bedankt voor de adviezen!!
-
Roger B.
als je nu al weet dat je volgend jaar wel een diesel zoekt.... is het niet wijzer dan om nu gelijk die diesel al te kopen ?
een freelander benzine heeft een 1,8 motor die nogal wat slechte recensies krijgt. als ie loopt is het best een aardig motortje voor een freelander, maar ze hebben vrij snel last van koppakking problemen, en (te) vaak blijft een koppakking probleem terug komen (veel dealers adviseren een ruilmotor ipv koppakking reparatie omdat ze gewoonweg geen garantie durven geven op dat laatste. Dit heeft te maken met de bouw van de motor, natte cilinderbussen die bij vervangen van de kop nadien niet meer goed opgesloten zitten)
Blijft dat een freelander geen lage gearing heeft wat bij het bergop trekken een nadeel kan zijn, een automaat kan een deel van dat probleem verminderen omdat je niet vanuit stationair hoeft te trekken, stationair waar zeker een benzine motor een erg laag koppel heeft
een freelander benzine heeft een 1,8 motor die nogal wat slechte recensies krijgt. als ie loopt is het best een aardig motortje voor een freelander, maar ze hebben vrij snel last van koppakking problemen, en (te) vaak blijft een koppakking probleem terug komen (veel dealers adviseren een ruilmotor ipv koppakking reparatie omdat ze gewoonweg geen garantie durven geven op dat laatste. Dit heeft te maken met de bouw van de motor, natte cilinderbussen die bij vervangen van de kop nadien niet meer goed opgesloten zitten)
Blijft dat een freelander geen lage gearing heeft wat bij het bergop trekken een nadeel kan zijn, een automaat kan een deel van dat probleem verminderen omdat je niet vanuit stationair hoeft te trekken, stationair waar zeker een benzine motor een erg laag koppel heeft
gone
-
Landmarcs
Wijnand1966 schreef:Ik denk dat ik er uit ben, we doen de boot gewoon weg......![]()
Misschien nu vast een diesel om dan straks ook die leasebak te vervangen ?
Twee of meer auto's aanhouden waarbij je op de prijs let is vaak penny-wise & pound foolish ten opzichte van één auto die voor twee of meer doelen meer dan goed genoeg is.
(Dit is een onbedoelde en ook ongewenste bijwerking van onze "sturende" MRB: ondanks alle stimuleringsmaatregelen is het naast een grote diesel-slurper aanhouden van een klein goedkoop zuinig karretje vaak onvoordeliger als gewoon kilometers maken met de slurper. De vaste houderschaps-kosten en afschrijving zijn nu eenmaal gewoon hoog, zelfs bij een klein zuinig niemendalletje.) Echter, op het redelijke alternatief - namelijk kilometer-beprijzing - zit vooralsnog een politiek "veto", de politicus die daarmee opnieuw op de proppen komt is politiek levensmoe.
O ja, de boot kan je altijd nog weg doen (bijv. als je met de LandRover het schip in gaat).
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
Het verschil in houderschapsbelasting tussen een Freelander geel kenteken en een Disco 1 grijs kenteken, is ongeveer 20 euro in de maand, als je alleen WA-verzekering hebt op de auto, dan vallen de kosten m.i. mee. Alleen het onderhoud zou iets kunnen verschillen? Een Disco 1, vooral met alles wat je wil aan boord, lijkt mij de beste optie.
Chris
Chris
-
Roger B.
nou stel dat ie grijs kenteken wil (sommige mensen willen meer dan 2 zitplaatsen, weetjewel)
een FL1 1,8 weegt 1520 kilo en verbruikt pakweg 1:10 motorrijtuigenbelasting per kwartaal 132 euro op geel kenteken in grünn 225 euro/kwartaal
een D1 V8 weegt 19600 kilo en verbruikt pakweg 1:6 motorrijtuigenbelasting per kwartaal 200 euro op geel kenteken in grünn 345 euro/kwartaal
maar meer gewicht betekent ook meer WA premie en elke kilometer bijna dubbele kosten aan benzine.
ga je naar diesel kijken dan komen er andere bedragen uit:
een FL1 Td4 weegt 1640 kilo en verbruikt pakweg 1:12 motorrijtuigenbelasting per kwartaal 352 euro op geel kenteken in grünn 455euro/kwartaal
een D1 Tdi weegt 1985 kilo en verbruikt pakweg 1:10 motorrijtuigenbelasting per kwartaal 458 euro op geel kenteken in grünn 603 euro/kwartaal
maar meer gewicht betekent ook meer WA premie
neem daarbij de hint dat ie bang is voor roest en rottigheid, gezien herhaaldelijk vragen waar een FL roestproblemen heeft, zou ik een D1 niet als geschikt voertuig zien die roesten weinig aan het chassis, maar de onderzijde van de body is doorgaans erg krokant
een FL1 1,8 weegt 1520 kilo en verbruikt pakweg 1:10 motorrijtuigenbelasting per kwartaal 132 euro op geel kenteken in grünn 225 euro/kwartaal
een D1 V8 weegt 19600 kilo en verbruikt pakweg 1:6 motorrijtuigenbelasting per kwartaal 200 euro op geel kenteken in grünn 345 euro/kwartaal
maar meer gewicht betekent ook meer WA premie en elke kilometer bijna dubbele kosten aan benzine.
ga je naar diesel kijken dan komen er andere bedragen uit:
een FL1 Td4 weegt 1640 kilo en verbruikt pakweg 1:12 motorrijtuigenbelasting per kwartaal 352 euro op geel kenteken in grünn 455euro/kwartaal
een D1 Tdi weegt 1985 kilo en verbruikt pakweg 1:10 motorrijtuigenbelasting per kwartaal 458 euro op geel kenteken in grünn 603 euro/kwartaal
maar meer gewicht betekent ook meer WA premie
neem daarbij de hint dat ie bang is voor roest en rottigheid, gezien herhaaldelijk vragen waar een FL roestproblemen heeft, zou ik een D1 niet als geschikt voertuig zien die roesten weinig aan het chassis, maar de onderzijde van de body is doorgaans erg krokant
gone