D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM
Re: D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM
Neem aan dat bij de wissel van de kop alle pompverstuivers weer netjes met de Ecu zijn gepaard? Is de membraam vd wastegate zelf nog goed?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
WPinckaers
Dat paren is inderdaad uitgevoerd !
-
Roger B.
Rangie schreef:@Roger B: Lekker stompzinnig weer... als het daar misschien aan ligt hoef je niet direct een nieuwe te kopen, maar kun je het uitsluiten, en jaag je de mensen niet onnodig op kosten.
Sorry, ik begreep dat jij de modulator verwijderd had ipv vervangen toen ie stuk was, en dat de juiste manier vind.
Als de wastegatemodulator niet werkt gaat je wastegate niet open, wordt de druk te hoog en grijpt het management in door brandstofinspuiting af te kappen. Gevolg een motor die ergens tussen 2300 en 3200 toeren ongeveer (afhankelijk van belasting en gaspedaalstand) aanvoelt alsof een benzine motor in de toerenbegrenzing gaat.
Weet jij of de afstelling en veerdruk van de actuator op de wastegate niet verkeerd staat voor directe aansturing? gaat ie te laat open met directe aansturing heb je exact dezelfde symptomen dan met de defecte modulator.... gaat ie te vroeg open mis je vermogen
gone
-
WPinckaers
Roger dank voor je bericht 
Het vreemde is, nadat de modulator vervangen is, heeft Disco 2 dagen goed gereden en daarna was het probleem terug.
Daarvoor hebben we de slangen op modulator opnieuw vastgezet, was het probleem ook 2 dagen weg...
Hoe kan ik zien of de afstelling van de veerdruk op de wastegate staat voor directe aansturen ?
Het vreemde is wel, dat voor de kop wissel, de turbo goed functioneerde.
Zou de wastegate het begeven kunnen hebben ?
Het vreemde is, nadat de modulator vervangen is, heeft Disco 2 dagen goed gereden en daarna was het probleem terug.
Daarvoor hebben we de slangen op modulator opnieuw vastgezet, was het probleem ook 2 dagen weg...
Hoe kan ik zien of de afstelling van de veerdruk op de wastegate staat voor directe aansturen ?
Het vreemde is wel, dat voor de kop wissel, de turbo goed functioneerde.
Zou de wastegate het begeven kunnen hebben ?
-
Roger B.
nanocom meet de druk in het inlaatspruitstuk, als de sensor daar stuk is, denkt de computer dat er een lage druk heeft terwijl er wel goed doorgewerkt wordt door de turbo..........of als een delaminerende intercoolerslang de doorgang blockt of iets dergelijks, werkt de turbo zich in het zweet maar is de druk in het inlaatspruitstuk laag.
hang eens een drukmetertje aan de slang die naar de wastegate actuator gaat, dan weet je wat de turbo echt doet
hang eens een drukmetertje aan de slang die naar de wastegate actuator gaat, dan weet je wat de turbo echt doet
gone
Kijk toch eens naar je map sensor, probeer deze eens te wisselen met een collega TD5 rijder. de waste gat heeft ongeveer 13 gangen schroefdraad zichtbaar voor de borgmoer, deze tip kreeg ik voordat ik een nanocom had.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Zelf ook eens gehad. De wastegate is al genoemd inclusief sappige discussie.
Unplug de MAF sensor (na het luchtfilter) Zo gaat die op standaard waarden en kun je deze uitsluiten
Heb je de interkoeler slangen bekeken (van interkoeler naar turbo)? Die willen nog wel eens van binnen de-lamineren en zo de boel blokkeren, dit geeft ook dit effect. Even loshalen, inspecteren en zorgen dat ze weer netjes vastzitten en goed aansluiten. Zeker het proberen waard. Zelf ben ik overgestapt naar silicone slangen na dit probleem 2 keer gehad te hebben.
Unplug de MAF sensor (na het luchtfilter) Zo gaat die op standaard waarden en kun je deze uitsluiten
Heb je de interkoeler slangen bekeken (van interkoeler naar turbo)? Die willen nog wel eens van binnen de-lamineren en zo de boel blokkeren, dit geeft ook dit effect. Even loshalen, inspecteren en zorgen dat ze weer netjes vastzitten en goed aansluiten. Zeker het proberen waard. Zelf ben ik overgestapt naar silicone slangen na dit probleem 2 keer gehad te hebben.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
-
E36-italia
Roger B. schreef:Als de wastegatemodulator niet werkt gaat je wastegate niet open, wordt de druk te hoog en grijpt het management in door brandstofinspuiting af te kappen.
volgens mij, en dan spreek ik over benzine turbo motoren, gaat een wastegate open als hij kapot gaat (zoals een termostaat), als een failsave zeg maar.
anders draai je te makkelijk je blok aan de puinpoeier
2004 - Discovery TD5 (daily)
1994 - BMW 318iS (circuit speeltje)
1994 - BMW 318iS (circuit speeltje)
-
Roger B.
de veer in de wastegateactuator drukt de wastegate dicht, als de druk in het compressordeel van de turbo hoog genoeg is zal deze tegen de veer in de actuator bedienen en zo de wastegate open drukken.... volgens mij, maar ik zie niet zo vaak een benzine turbo, is dat bij benzine motoren niet anders.
dat beveiligen tegen te hoog oplopen is bij de Td5 opgelost door de ECU in zo'n geval te brandstofinspuiting af te kappen
dat beveiligen tegen te hoog oplopen is bij de Td5 opgelost door de ECU in zo'n geval te brandstofinspuiting af te kappen
gone