Voorstelrondje en gelijk een vraag

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
VeeTee

Re: Voorstelrondje en gelijk een vraag

Berichtdoor VeeTee » 22 Jul 2016, 16:48

Ik sluit me bij bovenstaande heren aan: staat van onderhoud - en de auto echt leren kennen - is belangrijk, belangrijker dan de leeftijd van de auto.
De mijne is nu 20 jaar oud, ik bezuinig niet op onderhoud en heb een goed oor voor vreemde geluidjes. Daarmee ben ik vaak er vroeg bij kwa aankomende defecten zoals een kruisje wat "niet lekker" meer is, aanlopend lager etc. etc.
Net terug van 4000 km Noorwegen zonder speciale voorzorgsmaatregelen - gewoon omdat ik mijn auto vertrouw, ken en weet dat hij ondanks 20 jaar en 375.000 km op de klok het aankan. Ik zou zo morgen wéér gaan... :D
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Jul 2016, 00:09

Landmarcs schreef:Zolang er niks misgaat zijn RockSliders niet nodig. Slaat een tractor (gelukkig een tractorretje) ineens af terwijl je net inhaalt, of land je onbedoeld op de gepoetste kant -- beide niet mijn persoonlijke keuze maar voor mij wel harde werkelijkheid in mijn LandRover jaren dan wordt "noodzaak" ineens iets relatiefs. In dit soort gevallen beperken stevige zij-balken de schade enorm en ze zijn daarmee mijns inziens een rendabele investering

Groeten MarcS

Dat zeg ik; persoonlijke voorkeur. Heb ooit een DHL bus voorop de 130 gehad. Die kwam met een vaart naar achter omdat ie z'n losadres voorbij gereden was. De stalen lierbumper en vooral het rollenvenster hebben de bus gesloopt en de 130 beschermd. Maar om nu iedereen een lierbumper aan te praten.... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 23 Jul 2016, 06:58

Bij TopGear viel er met enige regelmaat een piano op het dak van een Morris Minor, dus ook voor de zekerheid maar een roofrek om het dak te verstevigen... :lol:
Ik zat zelf meer te denken aan extra's die ik bij Martin wel eens gezien heb als een ingebouwd watertankje met kraantje naast de achterdeur en bijvoorbeeld wat elektrische aanpassingen (verlichting, zonnepanelen).
Niet allemaal strikt noodzakelijk, maar op langere, verre reizen nice-to-haves.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jul 2016, 09:55

marcenvon schreef:Niet allemaal strikt noodzakelijk, maar op langere, verre reizen nice-to-haves.

Klopt, er zijn heel veel hebbedingetjes, als je even doorgaat kan je er nog een tweede Defender aan uitgeven.
Daarom mijn advies: ga met de auto op vakantie en neem zo ongeveer mee wat er in je rugzak of fietstassen past.
Dan leer je het snelst wat er kan met weinig, en wat je dan uiteindelijk toch "mist" (dwz wat je zo graag extra hebt dat je geld/gewicht/ruimte ervoor over hebt).
Doe je het omgekeerd dan heb je snel een geheel opgetuigde auto die qua kosten op een veelvoud van nieuwe komt (vraag je beter niet af wat ie opbrengt in geval van verkoop of bij een verzekeringsdiscussie). En .... je hebt uiteindelijk nauwelijks nog plek (en geld) voor meer dan een heel bescheiden handbagage.

Goed, er zijn best leuke en soms zelfs echt nuttige dingetjes:
+ LED-lampjes   NB LED koplampen zijn nog steeds duur en meestal minder als goed halogeen-licht   Met name is een achterlicht/remlicht met wat meer uitstraling een serieuze veiligheids-winst. LED-lampjes trekken daarbij ook minder stroom, nog een klein puntje van winst.
+ De zg Zweedse Lichtversterker (hetzij een echte Zweedse danwel een kloon):   De originele schakelaar gaat vroeger of later stuk, en meestal als je licht nodig hebt, de "Zweedse" oplossing is een soort standaard verbetering.
+ Een 12 V aansluiting achterin:   Is nooit weg, al was het maar om de goedkope "Lidl"/"Aldi" oid LED-looplampen zo nu en dan op te laden (die looplampen zijn bijna net zo makkelijk als keurige geintegreerde LED-binnenverlichting .... en buiten de auto zijn deze looplampen eindeloos veel nuttiger als die keurige geintegreede binnenverlichting).
En ga zo maar door ... of te wel ongeveer alles kan maar de noodzaak is meestal meer gelegen in de hebberigheid als in het nut.

Groeten MarcS

PS   Bij mij gaan er gewoonlijk teveel boeken mee achterin de Defender, ook weer zo'n gevalletje van verre van noodzakelijk. Meestal komen er verschillende boeken ongelezen weer mee terug (wat de geringe noodzaak weer onderstreept). Op de fiets gaan er geen boeken mee ... dat gaat ook.

ernsts

Berichtdoor ernsts » 19 Aug 2016, 22:50

Natuurlijk zijn we weer -als vanouds- los gegaan op allerlei zij-discussies, maar ben ik nou gek of heeft de vraagsteller helemaal niet meer gereageerd op onze gezellige discussies en tips? :cry:
Defender 90 Td5 CSW 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2016, 23:29

ernsts schreef:Natuurlijk zijn we weer -als vanouds- los gegaan op allerlei zij-discussies, maar ben ik nou gek of heeft de vraagsteller helemaal niet meer gereageerd op onze gezellige discussies en tips? :cry:

Nee ... je bent niet gek, althans niet op basis van je zelfgeformuleerde criterium.
De vraagsteller leest misschien wel mee ... maar het is bij de eerste vraag gebleven.

Overigens valt mij het aantal zijpaden in deze discussie nogal mee ....
(en je hebt toch een LandRover voor al die al dan niet begaanbare zijpaden?)

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”