Afstraalvlak magneetvoet 27 mc antenne

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: Afstraalvlak magneetvoet 27 mc antenne

Berichtdoor Roger B. » 13 Jul 2016, 23:17

die moeten niet voor je motorkap komen, daar hebben ze niks te zoeken...... en zonder plaatje doet die ook pijn :geek:
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 14 Jul 2016, 09:45

idd :P..

ziet er wel handig uit..

als je antenne slechter gaat zenden bij hogere zend wattages, is het dan niet gewoon verstandiger om gewoon te kijken naar een andere antenne? hoeft niet super duur te zijn en dat het toch de juiste wattages aan kan. dan kun je er ook voor zorgen dat allen wat je nu maakt nog steeds past mocht je je voet niet meer kunnen gebruiken met de nieuwe antenne..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 14 Jul 2016, 10:24

VeeTee schreef:Voor het idee even een fotootje - ik hou erg van plaatjes ;) :D

Afbeelding

Yes, Vincent, dat bedoel ik nou. Precies het plaatje dat ik in gedachten had. Als antenne had ik in gedachten een (toploader) Wilson 1000 of 5000 met de bewuste magneetvoet. Was ook wel benieuwd naar je ervaringen met deze constructie? Hoe was je SWR verhouding? Kon je 1:1.2 komen op alle kanalen? En last but not least; hoe was het bereik en je ontvangst?

Aan de andere kant heb ik ook nog een mogelijkheid een klemmetje te maken die ik achterop het trapje kan zetten. Maar even kijken wat het handigste is. ;)

Groet, Chris

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 14 Jul 2016, 14:10

Chris, ik heb geen SWR-meter en dus geen metingen gedaan (moet toch eens zo'n dingetje aanschaffen).
Die plaats op de A-bar heb ik puur op basis van praktische overwegingen gekozen, met in het achterhoofd "het is niet ideaal, maar slechter kan ook"...
Zoals gezegd normaal gebruik ik een Springer antenne voor de vaste bak, op de achterkant van het dak - deze Wilson is voor als ik een handmodel in de auto gebruik. De ervaringen met de Wilson op de A-bar wat bereik en ontvangst betreft zijn goed, zeker 5 km bereik in geaccidenteerd terrein, heldere duidelijk ontvangst, geen storingen.
Zodra ik een betere plek (dan nu op de bumper) bedacht heb (en ik die SWR-meter heb), lijkt het me leuk en nuttig om eens te experimenteren en meten, waarbij ik denk dat praktische tests (dus met 2 stations op bepaalde afstanden testen) wellicht wat duidelijker info geeft dan alleen een SWR-getal, tenslotte gaat het er om hoe je op een bepaalde afstand overkomt, wat je nog oppikt en wat er aan eventuele stoorsignalen hoorbaar is.

Zou wellicht een leuk onderwerp voor een club-activiteit zijn... ;)

PS Voor alternatieve plaatsen voor de Disco: google eens op "antenne mount land rover discovery" en je ziet plaatjes van steunen op o.a. scharnieren achterdeur, reservewieldrager, etc. etc.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ernsts

Berichtdoor ernsts » 21 Jul 2016, 22:29

Heren of dames in deze thread,

Mag ik nu ik dit heb gelezen concluderen dat een zendbereik van pak-um-beet 400 meter, mits obstakelvrij, hoe dan ook bagger is?

Ik heb een standaard simpel bakkie, een korte no-ground antenne zijkant voor op het dak, en een swr-waarde van 1:1....

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

piet_g

Berichtdoor piet_g » 22 Jul 2016, 08:31

dat is idd bagger.. een simpel bakkie moet veel verder kunnen komen
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 22 Jul 2016, 08:51

Da's inderdaad bagger. Een paar km moet zeker te halen zijn.

Ik heb inmiddels een dik plaatje ijzer op de wing gekit waarop de Wilson magneetvoet supervast zit. Ontvangs- en zendbereik nog niet getest met deze nieuwe locatie, maar dat zal ongetwijfeld niet slechter zijn dan de vorige opstelling.

Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 22 Jul 2016, 10:22

Hi Vincent,

Dat ziet er prima uit, beste is om nog een aardedraad ergens aan het chassis te bevestigen en dan de SWR te meten. Op dit moment ben ik deze antenne aan het testen:

1. https://www.cbshop.com/27MC_radio/27Mc_ ... k_Omega_NG
2. https://www.truckerswereld.nl/sirio-gl-27/
3. http://www.radioamateurwinkel.nl/firestik-fg4-648/ (Besteld)

Allemaal NG antennes.

Groet, Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Jul 2016, 12:27

De Firestick Omega had ik op de 130 staan. Gewoon in het gat van de radio antenne op het scherm. Ging meer dan prima. Zendbereik nooit echt getest qua afstand maar ook nooit te klagen gehad tijdens ritten. (al heb ik na 2 jaar m'n bak weggeven en nooit meer een andere gemonteerd..)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 22 Jul 2016, 13:18

ik heb altijd gehoord dat je met die fiberglas dingen op moet letten dat hij niet te veel takken raakt.. omdat hij dan zou kunnen breken. en gezien ik mijn antenne het meeste gebruik bij het offroaden heb ik het daarom gehouden bij zo een mooie metalen zwieper..

of hebben jullie daar andere ervaringen mee? ik heb mijn antenne achterop staan.
------

Terug naar “Kroeg”