Hoi Edward,
Dank je voor je snelle reactie!
Lange tenen...nee hoor, zeker niet...
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de D2 een iets grotere draaicirkel heeft.
Mijn buurman heeft een D2 en een 110 en als ze naast elkaar staan lijkt zijn D2 een stuk groter.
Het is dan drie op een rij.....Defender -- Disco2 -- Freelander1
Ik heb niet in de specificaties gekeken dus daar zit ik fout....mijn excuus aan iedereen!
Dit forum vind ik een fantastisch medium voor het uitwisselen van info...
Groet,
Patrick
Onverhard door Alpen Italië
- Freelandermans Td4
-
Landmarcs
Re: Onverhard door Alpen Italië
Heren, Heren, .... het steken maakt het toch alleen maar leuker ?
Wil je het allemaal makkelijk blijf dan op het brede gladde autobahn-asfalt.
Ik ken nog wel een paar weggetjes in de Pyreneeën waar je met een 110 (met standaard wielen) gegarandeerd moet steken, gewoon op asfalt.
Een 90 met dikke(re) wielen heeft vrijwel dezelfde draaicirkel dus zal ook moeten steken (van de andere typen ken ik de cijfers niet uit mijn hoofd).
Ben je een beetje bangelijk en durf je niet kort langs de rand dan wordt het alleen maar vaker steken.
Groeten MarcS
Wil je het allemaal makkelijk blijf dan op het brede gladde autobahn-asfalt.
Ik ken nog wel een paar weggetjes in de Pyreneeën waar je met een 110 (met standaard wielen) gegarandeerd moet steken, gewoon op asfalt.
Een 90 met dikke(re) wielen heeft vrijwel dezelfde draaicirkel dus zal ook moeten steken (van de andere typen ken ik de cijfers niet uit mijn hoofd).
Ben je een beetje bangelijk en durf je niet kort langs de rand dan wordt het alleen maar vaker steken.
Groeten MarcS
-
Roger B.
wat ik jammer vind is het twee berichten plaatsen met quote van een heel bericht terwijl je het ook in één bericht had kunnen zeggen... maar doet dat er toe?
ik val je niet aan en al helemaal je geliefde hippo niet.
een freelander 1 heeft een draaicirkel van 11,6m, een disco 2 een van 11,5 meter. beide zijn een olietanker als je er een rondje mee wil draaien op straat.... Ik was ook verbaasd van het weekend dat die freelander zo ruim draaide, en zei nog tegen de bestuurder, trek aan dat stuur man, maar bleek dat ie al tegen de aanslag zat..... die wielen sturen echt weinig.... en dan kan je auto klein zijn, je draaicirkel wordt niet alleen door formaat van de auto bepaald....... en voor MarcS : een Defender 110 (geen idee met welke wielen en bandenmaat) zou een opgegeven draaicirkel van 12,8m hebben
ik val je niet aan en al helemaal je geliefde hippo niet.
een freelander 1 heeft een draaicirkel van 11,6m, een disco 2 een van 11,5 meter. beide zijn een olietanker als je er een rondje mee wil draaien op straat.... Ik was ook verbaasd van het weekend dat die freelander zo ruim draaide, en zei nog tegen de bestuurder, trek aan dat stuur man, maar bleek dat ie al tegen de aanslag zat..... die wielen sturen echt weinig.... en dan kan je auto klein zijn, je draaicirkel wordt niet alleen door formaat van de auto bepaald....... en voor MarcS : een Defender 110 (geen idee met welke wielen en bandenmaat) zou een opgegeven draaicirkel van 12,8m hebben
gone
Als je een 130 op 285ers met off set velgen gewend bent is een Discovery 2 een stadsautotje
Hoef nie eens te steken als ik de schuur uit wil.
@Patrick: Excuses zijn nie nodig hoor, beetje gesteggel maakt het alleen maar leuk
@Patrick: Excuses zijn nie nodig hoor, beetje gesteggel maakt het alleen maar leuk
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
kun je nagaan hoe super wendbaar je D2 was geweest als je geen offset velgen op de 130 gehad had

gone
- Freelandermans Td4
Hoi Edward, .... dank je voor je berichtje.
Dat je niet hoeft te steken om de schuur uit te komen met een dikke 130 geeft mij het beeld dat je heerlijk landelijk woont.
Helaas zit ik diep ik de drukte van de grote stad waar zelfs mijn overbuurman met een Mini Cooper S moet steken om zijn garage uit te komen.
Veel plezier met de 130 !!!
Dat je niet hoeft te steken om de schuur uit te komen met een dikke 130 geeft mij het beeld dat je heerlijk landelijk woont.
Helaas zit ik diep ik de drukte van de grote stad waar zelfs mijn overbuurman met een Mini Cooper S moet steken om zijn garage uit te komen.
Veel plezier met de 130 !!!
-
Landmarcs
Roger B. schreef:een freelander 1 heeft een draaicirkel van 11,6m, een disco 2 een van 11,5 meter. beide zijn een olietanker als je er een rondje mee wil draaien op straat.... Ik was ook verbaasd van het weekend dat die freelander zo ruim draaide, en zei nog tegen de bestuurder, trek aan dat stuur man, maar bleek dat ie al tegen de aanslag zat..... die wielen sturen echt weinig.... en dan kan je auto klein zijn, je draaicirkel wordt niet alleen door formaat van de auto bepaald....... en voor MarcS : een Defender 110 (geen idee met welke wielen en bandenmaat) zou een opgegeven draaicirkel van 12,8m hebben
Precies, ze zijn allemaal minder makkelijk door de bocht te krijgen als een gemiddelde middenklasser.
Vergelijk je het met een oude Peugeot dan valt het weer mee (die waren vroeger berucht vanwege hun "onwendbaarheid").
Anyway, hier enkele cijfers:
een 90 op 205R16 = 11,7 m
- idem op 7.50x16 = 12,3 m
- idem 235/85x16 = 13,3 m (op lichtmetaal)
- idem 265/75x16 = nog meer (op lichtmetaal)
een 110 op 7.50x16 = 12,8 m
- idem 235/85x16 = 12,8 m (op heavy-duty/Wolf)
- idem 235/85x16 = 14,4 m (op lichtmetaal)
een 130 op 7.50x16 = 15,1 m (op heavy-duty/Wolf)
- idem 235/85x16 = 15,? m (op heavy-duty/Wolf) - ¿? wellicht iets meer
Disco I op ¿standaard? = 11,9 m
een RRC std wheelbase = 11,9 m
- idem long wheelbase = 12,9 m
"New" Range Rover = 11,85 of 11,89 afhankelijk van de bandenmaat
- (je ziet de ouderdom van deze gegevensbron, bedoeld wordt de P38)
NB Dit gaat om stoeprand-cijfers, ik vermoed dat een Disco en RangeRover wat extra "lebensraum" nodig hebben, maar ik kan me vergissen.
Ik kan me in ieder geval voorstellen dat de glanzende lak en het bolle plaatwerk bij sommigen tot wat extra "armslag" noopt.
Bij een Defender is het eerder zo dat het Friese "Het kan net" wil zeggen dat het passen en meten is maar nog wel gaat. Ben je te optimistisch dan rijd je als eerste de rubber"dop" van de bumperhoek -- gebeurt dat dan is het rubberdop oprapen, plastic plugjes indien nodig vervangen en klaar ben je (been there done that).
Wellicht kan je nog wat "fine-tunen" met de aanslag, ik heb de indruk dat standaard alles ruim is gekozen, je kan standaard zonder aanlopen sneeuwkettingen monteren dus zit er nog wat extra instuur-mogelijkheid zonder sneeuwkettingen in.
Groeten MarcS
-
E36-italia
Roger B. schreef:Als je bang bent voor krasjes in je lak moet je vooral op het asfalt blijven en niet over landweggetjes en greenlanes gaan, vroeg of laat kom je daar in aanraking met struikjes en takken en dat levert krassen op.
ik ben niet bang voor krasjes van struiken, die poets je er zo uit (indien nodig, ben niet zo van het wassen, laat staan poetsen) .. maar de diepere krassen van een rotsblok oid.. die heb ik liever niet
2004 - Discovery TD5 (daily)
1994 - BMW 318iS (circuit speeltje)
1994 - BMW 318iS (circuit speeltje)
-
Roger B.
sommige doornstruiken gaan erg diep in je lak.... en rotsblokken..... begin met een setje fatsoenlijke rock-, beter nog treesliders
gone