Toerental op snelweg discovery 2 TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Toerental op snelweg discovery 2 TD5

Berichtdoor Roger B. » 17 Mei 2016, 21:15

wellicht is hij toe aan een vers automaatfilter en een scheut verse automaatolie
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 17 Mei 2016, 21:37

Joris_van_Ginderen schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Vandaag weer terug gereden via de snelweg en hij voelde hem ditmaal inderdaad rond de 85km/u al in de lock-up schieten. Vervolgens inderdaad rond de 2800rpm bij 120 km/hr. Ik hoop dat het een incident was, maar zal zeker eerst een versnellingsbakolie gaan peilen.
Vreemd...

De automaat schakelt nét boven de 2150 t/pm, zeker in koude toestand. Blijf ongeveer 80 á 85 km rijden en de automaat schakelt wanneer de temperatuur voldoende is, naar een hogere versnelling. Het kan voorkomen, dat als je op een licht glooiende weg (naar boven) rijdt, de bak niet schakelt. Even gas minderen zal dat moeten oplossen, alsnog schakelt de automaat door naar de hoogste versnelling. Althans, zo zou het moeten gaan.

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Mei 2016, 12:29

Waterrover schreef:
De automaat schakelt nét boven de 2150 t/pm, zeker in koude toestand. Blijf ongeveer 80 á 85 km rijden en de automaat schakelt wanneer de temperatuur voldoende is, naar een hogere versnelling. Het kan voorkomen, dat als je op een licht glooiende weg (naar boven) rijdt, de bak niet schakelt. Even gas minderen zal dat moeten oplossen, alsnog schakelt de automaat door naar de hoogste versnelling. Althans, zo zou het moeten gaan.

Dat verschilt wel een beetje per auto. De onze schakelt onder de 80 al naar de 4e versnelling maar pas bij 90 naar de lock up. 80 is net een rotsnelheid voor de Disco omdat ie dan steeds uit de lock up blijft en dus meer toeren en herrie maakt dan nodig. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

bart4x4

Berichtdoor bart4x4 » 23 Mei 2016, 09:52

Ik heb pas een Disco TD5 gehad voor een beurt en die ging helemaal niet in de lock up, bak laten flushen heeft geen verbetering gegeven, na 15 km gaat zelfs het waarschuwingslampje aan van de olietemperatuur van de bak. In 90% van de gevallen is dan de koppelomvormer stuk.

Joris_van_Ginderen

Berichtdoor Joris_van_Ginderen » 03 Jun 2016, 15:52

Ik heb het nu in totaal drie keer gehad, de andere 80 keer ging het goed... Ik ben inderdaad bang dat ik over een tijdje mn koppelomvormer ga wisselen.

Dit is mijn eerste TD5; heb hiervoor altijd RRC's V8 gereden en moet erg wennen aan deze bak. Hij schakelt iedere keer nét later als ik zelf zou doen. Vooral als ik de snelweg oprijd en snelheid maak van 60 naar 85 per uur wil hij erg slippen, weinig acceleren en kruipt ie naar de lock-up toe. eenmaal in de lock-up merk je dat hij weer mooi op koppel door accelereert. Klinkt dit bekend bij jullie meer ervaren TD5 rijders?

Terug naar “Techniek”