motorcontrolelampje Puma 2.2 Def 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: motorcontrolelampje Puma 2.2 Def 110

Berichtdoor Edward » 29 Apr 2016, 19:32

trix G4 schreef:Meen je het nu echt ?
Is het zo slecht gesteld met de Defenders dat ze bij een beetje minder goede diesel al in een storing gaan ?

En dat...voor een auto die in alle uithoeken van de wereld zou moeten kunnen rijden :mrgreen:

Geloof ik niet in! Ik gooi(de) zowel in de 130 als in de Disco het grootste goedkoopste bocht dat ik vinden kan en nog nooit problemen gehad.

Maat van me zit in de bosbouw en die hebben vaak condens en andere rommel in de tanks die ze onderweg gebruiken en ook die heeft noch met de Td5 als met de 2.4 of 2.2 Puma last. Hooguit vaak het filter wisselen omdat het verstopt zit. :mrgreen: :mrgreen:

Maar nooit noodloop oid
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Apr 2016, 22:58

Edward schreef:
trix G4 schreef:Meen je het nu echt ?
Is het zo slecht gesteld met de Defenders dat ze bij een beetje minder goede diesel al in een storing gaan ?

En dat...voor een auto die in alle uithoeken van de wereld zou moeten kunnen rijden :mrgreen:

Geloof ik niet in! Ik gooi(de) zowel in de 130 als in de Disco het grootste goedkoopste bocht dat ik vinden kan en nog nooit problemen gehad.

Maat van me zit in de bosbouw en die hebben vaak condens en andere rommel in de tanks die ze onderweg gebruiken en ook die heeft noch met de Td5 als met de 2.4 of 2.2 Puma last. Hooguit vaak het filter wisselen omdat het verstopt zit. :mrgreen: :mrgreen:

Maar nooit noodloop oid

Het zal oplettende lezertjes niet verbazen:   Ik gooi ook altijd de goedkoopste diesel die in de nabijheid te koop is in de tank (al was het maar omdat die diesel de snelste doorlooptijd heeft en dus niet de kans krijgt om met condens en schimmels vervuild te worden.
Dat gaf tien jaar Td5 en nu al weer bijna 6 jaar Puma geen enkel probleem. Niet zo gek overigens: er zijn echt geen X verschillende bevoorradingscircuits (waarbij X het aantal merken en/of kwaliteiten brandstof).

Wellicht is het tijdelijk gunstige effect van "premium" diesel een vingerwijzing: misschien een brandstof-filter dat het moeilijk heeft ?

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2016, 09:41

voor de oplettende lezertjes.... die brandstoffilterpatroon had ie dus vervangen :lol:

nu is er vast en zeker een verschil tussen goedkoop tanken hier in NL en goedkoop tanken in Portugal, en nog waarschijnlijker, goedkoop tanken bij een bepaald tankstation in Portugal. maar dan nog lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat het probleem verdwijnt en terug komt in het rijden van één tank premium diesel.

Wat wel zou kunnen is dat het met vervuiling van de verstuivers oid te maken heeft, en dat premium diesel iets van die vervuiling "los gemaakt" heeft en daardoor de motor net goed genoeg liep voor het management. Moderne motoren checken hun emissie enigszins en dan kan slechte verbranding al "een probleem" geven. Hoe zit het bij de 2,2 met EGR kleppen, net zo'n drama als bij andere moderne motoren? mijn VW T5 liep ook in noodloop toen er wat met de EGR niet ok was
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Apr 2016, 10:05

Roger B. schreef:voor de oplettende lezertjes.... die brandstoffilterpatroon had ie dus vervangen :lol:

nu is er vast en zeker een verschil tussen goedkoop tanken hier in NL en goedkoop tanken in Portugal, en nog waarschijnlijker, goedkoop tanken bij een bepaald tankstation in Portugal. maar dan nog lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat het probleem verdwijnt en terug komt in het rijden van één tank premium diesel.

Wat wel zou kunnen is dat het met vervuiling van de verstuivers oid te maken heeft, en dat premium diesel iets van die vervuiling "los gemaakt" heeft en daardoor de motor net goed genoeg liep voor het management. Moderne motoren checken hun emissie enigszins en dan kan slechte verbranding al "een probleem" geven. Hoe zit het bij de 2,2 met EGR kleppen, net zo'n drama als bij andere moderne motoren? mijn VW T5 liep ook in noodloop toen er wat met de EGR niet ok was

Tja, ik was nog nooit in Portugal, maar verder tank ik gewoon het goedkoopste.

Het vervangen filterpatroon kan mijns inziens binnen één tank weer opnieuw opspelen als er een tank vol verdunde kauwgom aan de voedende kant van zit. En ... je kan met één keertje op een "foute" plek tanken heel veel zooi in je tank hebben.

Ik ken het voorbeeld (inmiddels bijna 10 jaar terug) waarbij een oppassende vakantieganger dacht: ik ben bijna op mijn eindbestemming, misschien goed de tank vol te gooien, dan hoef ik me verder geen zorgen te maken. Hij kwam nog net met zijn caravan boven op de camping maar zijn mooie luxe Audi ging verder alleen helling af (qua prestaties). Twee weken lang heeft de garagist in de naburige plaats aan de benzine lopen snuiven (alsof het een wijnproeverij was), en verder telefonisch overleg met de eigenaar, de ANWB etc. Uiteindelijk deed ie het weer en kon de goede man weer met zijn caravan naar huis. Bewezen is het niet, maar het leek er erg sterk op dat de laatste tankbeurt een tank vol verdunde kauwgom opleverde, de laatste kilometers met caravan helling-op zorgden ervoor dat die kauwgom snel zijn werk kon doen.   O ja, dit was gewoon ergens in Midden-Frankrijk.

Ik vertrouw meer op gewoon een drukke goedkope pomp als op premium brandstof bij een pomp die nauwelijks klandizie heeft, volgens mij is dat een "regel" die ook in de rest van de (geciviliseerde) wereld geldt. Zelfs in verweggistan - Portugal is toch niet echt ver - rijden inmiddels genoeg moderne auto's rond die (zogenaamd) gevoelig zijn voor vervuilde brandstof, dus een pomp waar iedereen tankt geeft nog de beste zekerheid.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2016, 10:17

tja.... ik rij altijd shell (Tankpas, nog wel bij deze club, niet lang meer) en tank daar altijd fuelsave omdat het prijsverschil voor v-power absurd is voor de winst die het je oplevert. Ik tank daar waar mijn tank leeg is, of bij een van de drie goedkoopste pompen net voor de grens. ik tank 2 a 3 keer per week ( omdat ie dan leeg is) de tank vol en nog nooit last van kaugom gehad.

Toen ik mijn tankpomp verving de tank dus leeg en open gehad ( 195000km waarvan 50.000 zelf gereden) en de enige "vervuiling"in de tank was een flinterdun zweempje neerslag op de bodem
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Apr 2016, 11:49

Roger B. schreef:tja.... ik rij altijd shell (Tankpas, nog wel bij deze club, niet lang meer) en tank daar altijd fuelsave omdat het prijsverschil voor v-power absurd is voor de winst die het je oplevert. Ik tank daar waar mijn tank leeg is, of bij een van de drie goedkoopste pompen net voor de grens. ik tank 2 a 3 keer per week ( omdat ie dan leeg is) de tank vol en nog nooit last van kaugom gehad.

Toen ik mijn tankpomp verving de tank dus leeg en open gehad ( 195000km waarvan 50.000 zelf gereden) en de enige "vervuiling"in de tank was een flinterdun zweempje neerslag op de bodem

Tja ... heel lang dacht ik ook dat de verhalen over vervuilde brandstof spookverhalen waren.   Zelf ooit wel eens een verstopte benzine-brander gehad, maar dat was vanwege een half litertje echt bedenkelijk bocht, een krijgertje, dus onbekende herkomst en vooral ook onbekende ouderdom.

Echter, heel soms, hoor je verhalen - zoals de Audi-ervaring hierboven - die toch duidelijk richting "verdunde kauwgom" wijzen.
Dus .... het komt nooit voor, behalve soms, die enkele uitzondering die de regel bevestigt.

Statistiek is een moeilijke materie: op basis van de kort door de bocht ervaring is het kopen van een (staats)lot regelrecht geld weggooien, op basis van de kort door de bocht ervaring krijgt echt niemand een serieuze prijs en lijkt de uitspraak "er wordt nooit een serieuze prijs uitgekeerd" gerechtvaardigd. Toch worden er soms hoofdprijzen uitbetaald (maar dat is voor mij alleen een "weten" en geen ervaring).
Overigens, als je met grotere aantallen je kansen doorrekent blijft een (staats)lot een weinig renderende investering, je koopt een heel erg kleine kans op groot succes.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2016, 12:05

vervuiling door schimmel/bacterie tank je doorgaans niet (direct) die wordt in je tank gevormd oiv de al dan niet meegetankte vocht en zuurstof in de tank
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Apr 2016, 13:05

Roger B. schreef:vervuiling door schimmel/bacterie tank je doorgaans niet (direct) die wordt in je tank gevormd oiv de al dan niet meegetankte vocht en zuurstof in de tank

Ja, dat kan ook, hoewel je biologisch gezien de schmmel-infectie toch echt "mee-tankt". Vocht en zuurstof zijn dan verder slechts voedingsbodem, samen met de diesel. De groei van de diesel-schimmel neemt een zekere tijd, dit probleem treedt dan ook vooral op bij diesel die langere tijd in een (halfvolle) tank staat.

Bij het Audi-verhaal hiervoor betrof het toch echt 99,9% zeker zooi die direct kant en klaar uit de pomp kwam. De Audi was binnen nog geen 100 km lam gelegd, en had kort daarvoor nog probleemloos Nederland - Midden-Frankrijk een caravan voortgesleept.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2016, 13:10

doorgaans zei ik, maar als je die smurrie tankt is die tank van het tankstation waarschijnlijk ook al ver leeg geweest en meer mis mee geweest, en dit is net zo'n winstkans als de loterij :lol:

gewoon genoeg rijden, niet elke week tien liter bijvullen :lol:
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 30 Apr 2016, 17:11

Roger B. schreef:gewoon genoeg rijden, niet elke week tien liter bijvullen :lol:

Dat is maar de vraag... statistisch gezien is misschien beter om wél elke week 10 l bij te vullen (maar dan wel van verschillende tankstations), áls je dan een station met vuil in de tank treft krijg je maar een beetje binnen en wordt dat dan ook nog verdund met het nog aanwezige restantdeel (volle tank-10 l)... :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”