Juiste volgorde...

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Erik Peters

Re: Juiste volgorde...

Berichtdoor Erik Peters » 17 Apr 2016, 11:10

Landmarcs schreef:Toen bij mijn vorige Defender de spatlappen na vele jaren moe werden bleken aan de chassiskant de boutjes met de blindklinkmoeren mee te draaien.
Ik heb toen de popnagels van de spatlap-montage losgeslepen en met een hand vol boutjes de oude spatlap iets hoger weer teruggemonteerd.
Een iets minder conventionele constructie maar meer dan afdoende

Op die manier heb ik de voorspatlappen gemonteerd. Voor de voorste had die kennis alleen losse spatlappen, dus zonder hoekprofiel. En die hoekprofielen aan de auto zagen er nog netjes uit.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Apr 2016, 14:08

Toon me die APK eis voor spatlappen dan eens Marc S.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2016, 15:12

Roger B. schreef:Toon me die APK eis voor spatlappen dan eens Marc S.

:oops: Foutje mijnerzijds, even niet goed gelezen, de "spatlappeneis" geldt voor > 3500 kg.

Groeten MarcS

PS Zonder spatlappen ben je overigens wel verplicht met een zekere regelmaat je kentekenplaten op te frissen, althans met een Defender op minder propere wegen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Apr 2016, 21:25

:lol: precies... discussie daarover, waaraan ook jij deelnam, was er namelijk eerder al eens :lol:
gone

Marc_90

Berichtdoor Marc_90 » 21 Apr 2016, 21:51

Mooi om te zien dat iedereen op z'n eigen manier improviseert. Maar, da's dan ook de charme van een Land Rover en een Defender in het bijzonder.
'97 Defender 90 300 tdi

Marc_90

Berichtdoor Marc_90 » 21 Apr 2016, 22:07

Voor vanavond stond het monteren van een Bearmach stuurstang beschermer op het programma. Volgens instructie drie moeren losdraaien aan het chassis. Twee moeren van de sleepogen en een moer van een bout waar een draagarm mee vast zit aan het chassis. Tot zover de theorie...

Praktijk; Moer van sleepoog links ging er soepel af. Moer van sleepoog rechts gaat zwaar! Even met een staalborstel de draad goed zandvrij maken, dik in de WD40... Nog een keer proberen, PANG!! Gebroken!! Heb ik me nog maar niet aan de moer van de draagarm gewaagd...

Helaas geen lange bouten M10 op voorraad. Dus klus gestrand...

Vraag: weet iemand of sleepoog en bout aan elkaar vast zitten (las/ geklonken) of dat dit gewoon twee losse delen zijn?

Sleepoog staat nu in de Cola. Hoor ik graag of dit nut heeft ;)
Bijlagen
image.jpg
Laatst gewijzigd door Marc_90 op 19 Mei 2016, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
'97 Defender 90 300 tdi

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Apr 2016, 22:34

Ja het bindoog, het is GEEN sleepoog zit gewoon los over die bout geschoven. :lol: :lol:

Het beste is om bouten die heel vast zitten een slag los te draaien en dan weer vast en weer los en weer vast etc. Nou heb ik een slagmoersleutel dan is dat een stuk simpeler dan met een ratel of ringsleutel maar het is wel de beste manier om je bouten heel te houden. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Apr 2016, 10:05

Marc_90 schreef:Sleepoog staat nu in de Cola. Hoor ik graag of dit nut heeft ;)

Tja, een ander antwoord is dat het zonde is van de cola (hoewel ik cola zo zoet vind dat ik die liever aangelengd met half water drink, aangelengd met iets sterkers mag natuurlijk ook). De roest-verwijderende kwaliteiten van cola worden nogal overdreven.

Die 8-vormige bindplaat is gewoon een losse "8", dus met even een stevige tik moet ie loslaten van de afgebroken bout.
En een volgende keer de methode Edward: beetje bij beetje, en tussendoor een weesgegroetje ... als een en ander al te veel vastgeroest/vastgemodderd is dan helpt zelfs dit niet meer.

En die moer van de "draagarm", is dat die extra dikke die de steun van de Panhard-stang tegen het chassis klemt? Die moer kan heel vast zitten, en bovendien was dat voorheen ook nog eens fijne draad (zo was dat althans bij mij 1999 Td5, bij de 2010 Puma was het "normalere" draad).
Ik heb indertijd toch maar even de garagist gevraagd deze moer los te maken.

Groeten MarcS

Marc_90

Berichtdoor Marc_90 » 23 Apr 2016, 22:08

Dank voor de reacties! De bindogen na een in nacht Cola met een paar flinke klappen losgekregen. Met professionele hulp en oa een slagmoersleutel de laatste moer ook losgekregen. Stuurstangbescherming er onder hangen was verder piece of cake :-)

Morgen traanplaat op de wings maken, kijken wat dat brengt...
'97 Defender 90 300 tdi

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Apr 2016, 11:01

Marc_90 schreef:Morgen traanplaat op de wings maken, kijken wat dat brengt...

Lelijke en kapot geboorde wings, meer niet. :shock: :shock: Maar dat schijnt een kwestie van smaak te zijn :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Nieuw op het forum”