Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
piet_g

Re: Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Berichtdoor piet_g » 18 Apr 2016, 13:23

Landmarcs schreef:Ik hoorde al eens een verkeersdeskundige zuchten: Iedereen met een rijbewijs denkt ook verkeersdeskundig te zijn.

Tja, dat is alle beroepsgroepen.. daar hoef je geen verkeersdeskundige voor te zijn..

btw, als keep your lane zo goed werkt goed in amerika om dat ze idd de ruimte hebben en er aan gewend zijn.. maar ook daar is het zo, als alle banen een vrachtwagen rijd, dan kun je er nog steeds niet langs :D..

en er zit een verschil tussen een vrachtwagen die voldoende afstand houd voor zijn remweg en voldoende afstand tussen vrachtwagens zodat je veilig tussendoor kunt.. en die twee verschillen behoorlijk aangezien de tweede namelijk zijn remweg opgeteld is met die van jou plus de lengte van jouw auto.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

ppw

Berichtdoor ppw » 18 Apr 2016, 14:11

besides... vrachtwagens rijden vaak op Cruisecontrol.... en hebben vaak modernere snufjes qua veiligheid dan personenwagens.... ligt het toch echt aan de bestuurders..... :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Apr 2016, 19:55

piet_g schreef:......

en er zit een verschil tussen een vrachtwagen die voldoende afstand houd voor zijn remweg en voldoende afstand tussen vrachtwagens zodat je veilig tussendoor kunt.. en die twee verschillen behoorlijk aangezien de tweede namelijk zijn remweg opgeteld is met die van jou plus de lengte van jouw auto.

Tja, dit is toch weer een beetje wat Edward bedoelde (of wat ik in Edwards boodschap las).
Ook voor een vrachtwagen geldt dat hij geen stuk weg afhuurt door er simpelweg te rijden. Ook een vrachtwagen kan met een beetje geven en nemen het verkeer ook gewoon "mogelijk" maken (in plaats van de onmogelijkheden te benadrukken). En ook de "luxe-wagen" kan met wat geven en nemen alles veel prettiger laten lopen (als ik zie hoe beroerd 90% of meer bij een invoegstrook invoegt - onnadenkend en traag vaart maken en dan ineens tot de ontdekking komen dat er iemand naast ze zit ... of erger nog niet eens snelheid maken).

ppw schreef:besides... vrachtwagens rijden vaak op Cruisecontrol.... en hebben vaak modernere snufjes qua veiligheid dan personenwagens.... ligt het toch echt aan de bestuurders..... :roll:

Precies ... het ligt toch vooral aan de bestuurders ... en Cruisecontrol kan je ook een kilometertje trager afstellen.
Die bestuurders met al die gadgets, die rijden soms zo dicht op hun voorganger dat je je afvraagt wat er eerder was, de trein of de auto.

Groeten MarcS

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 19 Apr 2016, 08:00

Landmarcs schreef:dat je je afvraagt wat er eerder was, de trein of de auto.

De trein. Dat ik jou dat nou moet vertellen :geek: :lol:

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Apr 2016, 08:58

Soms rij ik wel eens mee met een maat van me die met een heule grote Scania V8 over 's lands wegen rijdt. Dan blijkt mij maar weer dat veel gedragingen van vrachtwagenchauffeurs reacties zijn op eikels van automobilisten. Want dat voldoende afstand houden klinkt op papier wel leuk (en als je zelf ooit oplet in het verkeer zie je waarom dat een fabel is) maar in de praktijk is er altijd wel een automobilist die in get gat duikt en dan kun je met je 40 ton+ wéér in de remmen of van het gas af. Dus kort op de voorganger rijden geeft gewoon wat rust.

Net zoals ik steeds weer hufters zie die nog snel even alles moeten inhalen om dan vlak voor een truck langs de afrit te nemen.......Zo zijn er legio voorbeelden van huftergedrag naar trucks toe.

Uiteraard komt het omgekeerd ook voor. Ik ben ook wel eens van de ritsstrook afgeduwd door een idioot van een trucker omdat ie vond dat ik te lang inhaalde. Dat er nog dik 1800 meter strook over was vond ie geen argument. Nou ben ik ook een raskleuter en ik rij in m'n eigen wagen dus als jij je reputatie bij je baas wilt verkloten dan druk hem er maar in... En als ik hem dan voorbij ben ga ik ook gewoon verhaal halen, tis toch file.... :oops: :oops:

Dus ja, ook in truckland rijden er zat rond die het niet snappen, maar ik zie toch meer verkeerd gedrag bij automobilisten dan bij trucks :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Houston

Berichtdoor Houston » 19 Apr 2016, 16:54

Ik wilde nét vragen hoeveel van jullie wel eens in een vrachtwagens hebben gezeten of (mee) gereden. ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Apr 2016, 17:28

Houston schreef:Ik wilde nét vragen hoeveel van jullie wel eens in een vrachtwagens hebben gezeten of (mee) gereden. ;)

Houston,

Je stelt een lastig te beantwoorden vraag.
De teller staat minstens op twee, want naast Edward heb ook ik heel wat kilometers (en onder heel diverse omstandigheden) met diverse vrachtauto's meegereden. Ik kreeg ook eens een lift van 4 Franse militaire Saviem-bussen: Rouen-Lille (toen dat nog niet grotendeels autoweg was), dat was echt werken voor de chauffeurs, deze chauffeurs hadden echt geen enkele overbodige luxe tot hun beschikking.

Er zijn ook heel correcte en meelevende vrachtwagen-chauffeurs: Meer dan eens zag ik chauffeurs die gas terugnamen om vervolgens met 10 km/u de helling op te kruipen omdat er een paar zwaar bepakte fietsers de helling op kropen en er onvoldoende uitzicht was om conform de (Franse) norm in te halen -- en dan dus weer een heleboel versnellingen door moesten om weer wat snelheid te maken. De Franse norm zegt: minimaal anderhalve meter afstand houden - hij zegt overigens ook dat je de doorgetrokken streep mag passeren als je kan zien dat je niemand zal hinderen. Heel vaak zal er niet op bekeurd worden, maar de boete op "Hollands" langs een fiets denderen is niet gering, en bovendien kost ie ook nog eens 3 punten op het rijbewijs. Er zijn overigens ook Franse chauffeurs die gewoon "Hollands" doordenderen of zelfs de hele weg opeisen. (NB Voor "Hollands" mag je ook lezen Belgisch, Duits of Zwitsers -- hoe de Spaanse norm luidt weet ik niet, wel weet ik dat - althans tot zo'n 10 jaar geleden - de Spaanse vrachtwagenchaffeur zich ook heel correct gedroeg.)

Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 19 Apr 2016, 18:19

Houston schreef:Ik wilde nét vragen hoeveel van jullie wel eens in een vrachtwagens hebben gezeten of (mee) gereden. ;)

hier ca 60.000km/jr met een B-E combi. Geen vrachtwagen, maar wel groot en langzaam genoeg om als vrachtwagen benaderd te worden door de door Edward aangehaalde verkeershuftertjes.

Fenna
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Apr 2016, 07:04

Landmarcs schreef:Ik kreeg ook eens een lift van 4 Franse militaire Saviem-bussen
jij kreeg een lift van 4 bussen tegelijk? Das knap :lol:

De Franse norm zegt: minimaal anderhalve meter afstand houden ........... (NB Voor "Hollands" mag je ook lezen Belgisch, Duits of Zwitsers

Volgens mij geldt in Die Heimat ook dat je een minimale afstand dient the houden bij het passeren van fietsers (en ruiters)

Als je die afstand altijd moet respecteren kun je op de weggetjes hier rond mijn huis nooit een fietser of ruiter voorbij trouwens
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Apr 2016, 08:38

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:Ik kreeg ook eens een lift van 4 Franse militaire Saviem-bussen
jij kreeg een lift van 4 bussen tegelijk? Das knap :lol:

Klopt, 't was een "knap" liftje - op een traject waar je indertijd moest rekenen op heel veel korte stukjes onverwacht in een keer het hele eind, en nog gezellig ook (maar dat is weer een ander verhaal).

De Franse norm zegt: minimaal anderhalve meter afstand houden ........... (NB Voor "Hollands" mag je ook lezen Belgisch, Duits of Zwitsers

Volgens mij geldt in Die Heimat ook dat je een minimale afstand dient the houden bij het passeren van fietsers (en ruiters)

Als je die afstand altijd moet respecteren kun je op de weggetjes hier rond mijn huis nooit een fietser of ruiter voorbij trouwens

Tja, het is wellicht goed geregeld in Duitsland maar het pakt niet altijd ook goed uit: In Duitsland wordt een fiets vaak niet als een serieuze weggebruiker gezien (zo althans komt het over op de fietser), Zwitsers zeggen gewoon hardop dat je er mee moet rekenen dat ze een fietser niet als serieuze weggebruiker zien.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”