VeeTee schreef:Landmarcs schreef:Blijft uiteindelijk staan dat je voor de wet te allen tijde binnen zicht-afstand moet kunnen stoppen
Het begrip "binnen zicht-afstand stoppen" vind ik in deze een rare... Ik kan (mede door de hoge zit in de Defender) nogal ver kijken - mits het niet al te mistig is. Ik zou liever de 2 seconden regel in acht nemen. Verbazend, als je dat probeert betrap je jezelf er vaak op toch te weing afstand te houden...
Gezien het enorme zicht (bij goed weer) mag je dus op grond van deze regel harder als de Defender kan (en mag - dat laatste wordt weer beperkt op grond van andere regels).
Omgekeerd, als je verrast wordt door een 80 km/u rijdende auto en dan een noodremming moet uitvoeren om geen ongelukken te veroorzaken dan voldoe je dus nauwelijks aan de regel om binnen zichtafstand te kunnen stoppen (of in dit geval slechts binnen zichtafstand de snelheid adequaat aan te passen).
Ik moet toegeven - zelfs met het riante uitzicht uit de Defender - soms overkomt het je dat je even niet voldoende zicht hebt op wat er allemaal voor je gebeurt: bocht, heuveltje, vragtwaggels, etc. kunnen je tijdelijk het zicht op de nabije "toekomst" ontnemen, in theorie zou je dan acuut je snelheid moeten aanpassen. En ik moet ook toegeven, zelf al houd ik in het algemeen ruim afstand - dat rijdt gewoon rustiger - dan nog heb ik wel eens dat ik "ongemerkt" of zelfs bewust inloop op een voorligger - bijv. als ik iemand links de ruimte wil laten en tegelijk geen gas wil terugnemen omdat ik vaart-houdend daarna vlotter kan inhalen.
Groeten MarcS