Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
HJK

Re: Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Berichtdoor HJK » 14 Apr 2016, 15:40

Houston schreef:Er heeft nog nooit een minimum snelheid bestaan. .

zekers: vroeger was dat min. 70 km per uur (meen tot ca 1992), tegenwoordig is dat vervallen. Als je nu langzamer rijdt zonder reden (file / drukte) krijg je mogelijk een prentje onder mom: onveilig weggedrag zonder slingeren .....

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 14 Apr 2016, 16:41

HJK schreef:
Houston schreef:Er heeft nog nooit een minimum snelheid bestaan. .

zekers: vroeger was dat min. 70 km per uur (meen tot ca 1992), tegenwoordig is dat vervallen. Als je nu langzamer rijdt zonder reden (file / drukte) krijg je mogelijk een prentje onder mom: onveilig weggedrag zonder slingeren .....

In 1974 werd de minimumsnelheid van 70 km/uur ingesteld, in 1990 werd de minimumsnelheid weer afgeschaft. Wel werd toen de bepaling ingevoerd dat voertuigen die niet harder kunnen/mogen (zgn. minimum constructiesnelheid) dan 60 km/hr niet op de snelweg worden toegelaten.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Peu

Berichtdoor Peu » 14 Apr 2016, 21:46

Edward schreef:Ik kijk dus of een gat groot genoeg is voor mijn auto, al dan niet met kar, geef richting aan en druk hem ertussen. Doe je dat niet kun je idd 300km achter die vrachtwaggel blijven hangen! :shock: :shock:
...Oh,...ben jij dat :roll:
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2016, 22:57

Peu schreef:
Edward schreef:Ik kijk dus of een gat groot genoeg is voor mijn auto, al dan niet met kar, geef richting aan en druk hem ertussen. Doe je dat niet kun je idd 300km achter die vrachtwaggel blijven hangen! :shock: :shock:
...Oh,...ben jij dat :roll:

Ik snap die collectieve opschudding niet.
Het ene moment wil iedereen weten wanneer er welke regel werd ingevoerd.
Het andere moment geldt er een bovenwettelijk recht op een vrije linker rijbaan voor sommigen .

Zoals Edward het omschrijft is het geheel legitiem: Is het gat groot genoeg dan gaat het erom dat je correct richting aangeeft (en dat uiteindelijk het snelheidsverschil zodanig is dat er sprake is van een redelijke passeer-tijd).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2016, 23:06

Dat ligt er maar aan hoe je "het gat groot genoeg is" definieert.... als de auto op de linkerbaan voor je in de ankers moet ben je verkeerstechnisch fout en neem je voorrang dat je niet hebt....

Ik ben daar te vaak te netjes in en mag dan zelf in de ankers op de rechterbaan achter die vrachtauto die ik wil inhalen omdat ik het achteropkomend verkeer netjes ongehinderd laat passeren..... om dan vijf minuten later zelf op de linkerbaan weer in de ankers te mogen voor iemand die het niet boeit wat er achter hem gebeurd ...
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2016, 23:36

Roger B. schreef:Dat ligt er maar aan hoe je "het gat groot genoeg is" definieert.... als de auto op de linkerbaan voor je in de ankers moet ben je verkeerstechnisch fout en neem je voorrang dat je niet hebt....

Ik ben daar te vaak te netjes in en mag dan zelf in de ankers op de rechterbaan achter die vrachtauto die ik wil inhalen omdat ik het achteropkomend verkeer netjes ongehinderd laat passeren..... om dan vijf minuten later zelf op de linkerbaan weer in de ankers te mogen voor iemand die het niet boeit wat er achter hem gebeurd ...

Tja, het blijft een beetje de vraag "wat is groot genoeg" da's waar, maar voor de Nederlandse wet is een gat vrij snel groot genoeg.
Het is beslist niet zo dat de links-rijder gegarandeerd en ongeremd, dus te allen tijde vrijelijk over die linker baan kan beschikken.
Er zijn zat types die zelfs extra gas geven in een (vergeefse) poging het gat dicht te rijden ... en dan moet je daarna natuurlijk ook weer extra remmen. En verder heb je die opduwers die stug in hun oorspronkelijk tempo doordenderen totdat ze zien dan ze toch echt niet onder de Defender door kunnen ('s nachts kan dat heel leuk zijn, heb je ineens licht onder de auto door).

Natuurlijk kijk ik ook of ik de andere weggebruiker niet moeiteloos de ruimte kan geven, maar ... rijdt die ander al een eeuwigheid links, dan heb ik net iets minder compassie. En natuurlijk komt het dus ook voor dat ik me net als Roger B. klem rijdt achter een vragtwaggel, of caravan.
Wat meer afstand houden lijkt misschien overdreven vrijgevig en het "er tussen duiken" uit te lokken maar in de praktijk zorgt het er meestentijds voor dat je zelf minder in de remmen moet omdat je met even iets minder gas ook toe kan.

Het ergste vind ik de Duitsers die zonder enige vaart direct van de "Einfahrt" zonder enige snelheid de rechterbaan op duiken. Jaren terug reed ik bijna met mijn paar dagen, en nog geen 1000 km oude Defender bij een Opel binnen. Ik was erg blij met de ABS, niet omdat de remweg daarmee eerder langer is, maar wel omdat ik na de noodremming niet de 4 platte kantjes aan mijn banden had die ik had gehad zonder ABS (nog afgezien van het toch niet echt handzame weggedrag van een Defender met 4 blokkerende banden).

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 15 Apr 2016, 07:51

Roger B. schreef:Dat ligt er maar aan hoe je "het gat groot genoeg is" definieert.... als de auto op de linkerbaan voor je in de ankers moet ben je verkeerstechnisch fout en neem je voorrang dat je niet hebt....

Ha,..dat doe ik dus ook.

Hier illustreert een meneer hoe je dat doet (zonder handen aan het stuur)!
https://youtu.be/pCu4fZXSXxI
Trouwens als je met een aanhanger rijdt, vált er niets in te halen en hoor je sowieso op de rechterbaan thuis! Hiermee creëer je bumperklevers en/of rechts inhalers. https://youtu.be/m9SVqjN0o6c

Overigens had ik gister op de A10 ook een gevalletje 50km/u snelheidsverschil!
Ik rijdt netjes 100 op de linkerbaan om (zeg maar een Series) te passeren, komt er een wit busje met een knoert snelheid in mijn spiegel. Echt heel hard! Dit is daar onmogelijk met een max van 100km/u. Was weer zo'n vervelende lieve marokaan (mag ik dit zeggen, ja dat mag ik zeggen :mrgreen: ), ik heb zijn baas even gebeld dat hij goede reclame maakt :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Peu op 15 Apr 2016, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 15 Apr 2016, 08:01

Peu schreef:Was weer zo'n vervelende køt marokaan (mag ik dit zeggen, ja dat mag ik zeggen :mrgreen: )

Dat je met zo'n snelheid nog tijd had om naar zijn nationaliteit te vragen. :o :shock: :?

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Peu

Berichtdoor Peu » 15 Apr 2016, 08:37

marcenvon schreef:
Peu schreef:Was weer zo'n vervelende køt marokaan (mag ik dit zeggen, ja dat mag ik zeggen :mrgreen: )

Dat je met zo'n snelheid nog tijd had om naar zijn nationaliteit te vragen. :o :shock: :?

Marc
sorry,.. Kan er idd een landje naast zitten:-)
De 30 jaar dat ik alle dagen langs de weg zit leert mij dat dit soort rijgedrag inherent is aan deze lieden

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Apr 2016, 10:09

Peu schreef:
marcenvon schreef:

Marc
sorry,.. Kan er idd een landje naast zitten:-)
De 30 jaar dat ik alle dagen langs de weg zit leert mij dat dit soort rijgedrag inherent is aan deze lieden

Tja, vlgs mij is dit een cirkel-redenering / self-fullfilling-prophecy:
Je bepaalt de nationaliteit aan het weggedrag en daarna zijn het altijd Marokkanen.

Ik doe het ook zo: Bij mij zijn het altijd Duitsers (of would-be Duitsers) :twisted: die te hard rijden.
Die Duitsers zongen toch al jaren geleden over het naar England fahren ... daarom rijden ze hier alvast links.
En het zijn altijd Belgen (of anderen die hun rijbewijs bij een pakje nep-boter kregen) die geheel planloos rondrijden. ;)
En als ze in een dorp maar zo voor je de weg op draaien, en een hoed ophebben, dan draaien ze ook maar zo ergens de weg weer af.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”