Roger B. schreef:Dat ligt er maar aan hoe je "het gat groot genoeg is" definieert.... als de auto op de linkerbaan voor je in de ankers moet ben je verkeerstechnisch fout en neem je voorrang dat je niet hebt....
Ik ben daar te vaak te netjes in en mag dan zelf in de ankers op de rechterbaan achter die vrachtauto die ik wil inhalen omdat ik het achteropkomend verkeer netjes ongehinderd laat passeren..... om dan vijf minuten later zelf op de linkerbaan weer in de ankers te mogen voor iemand die het niet boeit wat er achter hem gebeurd ...
Tja, het blijft een beetje de vraag "wat is groot genoeg" da's waar, maar voor de Nederlandse wet is een gat vrij snel groot genoeg.
Het is beslist niet zo dat de links-rijder gegarandeerd en ongeremd, dus te allen tijde vrijelijk over die linker baan kan beschikken.
Er zijn zat types die zelfs extra gas geven in een (vergeefse) poging het gat dicht te rijden ... en dan moet je daarna natuurlijk ook weer extra remmen. En verder heb je die opduwers die stug in hun oorspronkelijk tempo doordenderen totdat ze zien dan ze toch echt niet onder de Defender door kunnen ('s nachts kan dat heel leuk zijn, heb je ineens licht onder de auto door).
Natuurlijk kijk ik ook of ik de andere weggebruiker niet moeiteloos de ruimte kan geven, maar ... rijdt die ander al een eeuwigheid links, dan heb ik net iets minder compassie. En natuurlijk komt het dus ook voor dat ik me net als Roger B. klem rijdt achter een vragtwaggel, of caravan.
Wat meer afstand houden lijkt misschien overdreven vrijgevig en het "er tussen duiken" uit te lokken maar in de praktijk zorgt het er meestentijds voor dat je zelf minder in de remmen moet omdat je met even iets minder gas ook toe kan.
Het ergste vind ik de Duitsers die zonder enige vaart direct van de "Einfahrt" zonder enige snelheid de rechterbaan op duiken. Jaren terug reed ik bijna met mijn paar dagen, en nog geen 1000 km oude Defender bij een Opel binnen. Ik was erg blij met de ABS, niet omdat de remweg daarmee eerder langer is, maar wel omdat ik na de noodremming niet de 4 platte kantjes aan mijn banden had die ik had gehad zonder ABS (nog afgezien van het toch niet echt handzame weggedrag van een Defender met 4 blokkerende banden).
Groeten MarcS