hulp gevraagd keuze land rover

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: hulp gevraagd keuze land rover

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2016, 18:00

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:
Precies, je mag op je vooruit plakken wat je wilt... :lol: :lol: :lol:

31-y9GeRAmL.jpg

Da's niet helemaal waar, en misschien wel helemaal niet waar.
Een Defender voorruit is zo klein dat je al heel snel het uitzicht teveel beperkt.
Overigens heb je bij een Defender een niet te verwaarlozen probleem met al die "verplichte" stickers.
Maak je een rondje Europa en plak je al die plakettes en vignettes op je voorruit dan heb je geen ruit meer over.
In sommige landen zijn er zelfs voorschiften mbt een verbod op andere vignetten
... gelukkig zijn de Duitsers kennelijk ruimdenkend daar mag dus zelfs een nep-plakette.
(Nu ja, mogen ... je loopt denkelijk minder kans om op het eerste gezicht eruit gehaald te worden, ben je "erbij" dan ben je er natuurlijk wel roodgloeiend bij.)

Groeten MarcS

Ik had het over wat je wilt, niet waar je wilt... ;)

I know !   Maar de sticker-autoriteiten willen graag dat je ze allemaal op je voorruit plakt, dwz soms willen ze dat je ze niet kan loshalen en tegelijk wensen ze dat zij de enige zijn op de voorruit .... en als dan ieder land z'n eigen stickers vereist heb je bij een beetje rondreis een aanhanger aan voorruiten nodig.
Doe je het met alleen die ene voorruit dan is ie snel best vol ... ik vind die Duitse miljö-plakette bijv achterlijk groot, zo groot dat ik 'm nog niet heb opgeplakt, ik wacht wel tot het moment van noodzaak daar is. Liefst plak ik 'm op een transparantje zodat ie ook weer eenvoudig verwijderbaar is alleen mag dat weer niet.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 06 Apr 2016, 20:47

(off-topic)
Ben maar blij dat je die miljø-sticker mag plakken... Ik kom niet in aanmerking, zelfs niet met de Freelander: reed daarmee enige tijd geleden (bewust) het centrum van rotterdam in - ik wist dat er camera-kentekencontrole plaats vind, maar ik wist ook dat er pas ná 1 mei sancties volgen, daarvóór krijg je alleen een brief met waarschuwing in de bus. Maar goed, onze Freelander I van 2001 heeft een fantastische BMW TD4 motor die tot 2006 als zodanig geleverd werd. Diesels met kenteken vóór 2002 mogen het centrum van R'dam niet meer in - dus pure discriminatie op grond van jaartal, want modeljaren 2002-2006 met dus exact dezelfde motor mogen dat wel... Ik nie snap nie... dat een overheid dat zomaar mag...
En dan zwijgen we inderdaad maar over die écht vervuilende scootertjes in de stad.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 09 Apr 2016, 15:35

Weer even Back On Topic:

Zelf heb ik een Disco 1 300tdi op grijs kenteken.
Slapen achterin is geen probleem, je rolt je slaapzak uit OF je bouwt een verhoging om op te liggen met daar onder ruimte voor je tas en proviand.
Die verhoging kun je gelijk deels afsteunen op de grijskenteken wand (met de stoel iets naar voren).
Gordijntje tegen het achter raam oid en klaar.
Dit gaat ook op voor een Disco 2 op grijskenteken alleen zijn die allemaal 5 deurs (ik heb een 3 deurs D1).
5 Deurs op grijs kenteken is wel veeeeel handiger, je kunt spullen achter de deuren leggen waar je snel bij wilt kunnen (water, lier hulpstukken).

Qua onderhoud kun je alles lekker zelf doen, het onderstel/aandrijflijn is gelijk aan of lijkt sterk op dat van een Range Rover Classic/oudere Defenders.
Onderdelen genoeg dus, en vrij makkelijk uit te wisselen.
Disco 2 komt meer overeen met een P38 wat dat betreft (pin me daar niet op vast), maar daar is ook zat voor te krijgen qua onderdelen.

Voor binnensteden niet zo handig ivm millieu zone, maar daar is hierboven al genoeg over gezegd. (zit zelf te wachten op een boete uit R-Dam, ook ivm werk maar heb de Disco niet op bedrijfskenteken helaas).

De wegenbelasting is op grijs kenteken nog goed te doen (zoveel verdien ik niet per maand) en op Bedrijf zetten scheelt ontzettend veel (goeikoop!).
Doordat ik zelf niet veel kilometers meer maak komt ie ooit wel te koop (nee is geen aanbod).

Het is wel een optie om een nieuwer type te kopen om wat meer luxe te hebben, een Disco 2 is echt geen verkeerde wagen ondanks de electronica.
Een nette P38 op grijskenteken is in mijn ogen ook geen slecht idee, op diesel word wel een probleem (volgens mij vrij zeldzaam, anyone?).
'ondanks de electronica" ; Ik ben zo'n type dat niets moet hebben van auto's NA 2000 of met 'Luxe/Electronica"' .

Een leuke Def 90" is ook prima, makkelijker met inparkeren vergeleken met een Disco, goedkoper in de wegenbelasting (op grijs), wel een beetje krap achter het stuur...

just my 2 cents.
Disco 1994 300TDI

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2016, 18:40

GJ Disco 300 Tdi schreef:Weer even Back On Topic:

......

Het is wel een optie om een nieuwer type te kopen om wat meer luxe te hebben, een Disco 2 is echt geen verkeerde wagen ondanks de electronica.
Een nette P38 op grijskenteken is in mijn ogen ook geen slecht idee, op diesel word wel een probleem (volgens mij vrij zeldzaam, anyone?).
'ondanks de electronica" ; Ik ben zo'n type dat niets moet hebben van auto's NA 2000 of met 'Luxe/Electronica"' .

Een leuke Def 90" is ook prima, makkelijker met inparkeren vergeleken met een Disco, goedkoper in de wegenbelasting (op grijs), wel een beetje krap achter het stuur...

just my 2 cents.

Disco 2 is "na 2000" dwz met een zekere hoeveelheid electronica, een Td5 Defender heeft ook wat electrickery (maar minder "luxe zaken" die stuk kunnen), een Puma heeft ook (een beetje) electronica, maar ook de Puma heeft inmiddels bewezen in hoge mate bomb-proof te zijn.
Een Disco 2 en meer nog een P38 zijn gevoeliger voor ongemakken wat betreft de electrickery, niet voor niks wordt daar altijd stevig gehamerd op een betrouwbare onderhoudshistorie (en ook dan zijn er kostbare verrassingen genoeg mogelijk).

Verder zou ik zeggen dat een Defender 90 "gelukkig" te kort is om op handige wijze in te slapen, want behalve dan wellicht het inparkeer-voordeel zijn er weinig voordelen. Wli je (ook) naar verre bestemmingen dan is een 90 mijns inziens te nerveus om ontspannen de lange einden af te leggen, verder maakt de korte wielbasis het comfort nogal hobbelig, en zorgen tenslotte de grijskenteken-regels voor een erg krappe zit.
(Dit is slechts mijn achter de komma €uro bijdrage, er zijn ook mensen die met een 90 op en neer naar Marokko rijden en die nog tevreden zijn ook.)

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Apr 2016, 21:54

Heerlijk wat een dom gelul kunnen mensen toch typen.

Na een Discovery I, een Range Rover P38a, twee Discovery's II en twee Defenders denk ik wel over wat vergelijk te beschikken. Wij rijden onze D2 nu 6 jaar en drie ton en dat is de betrouwbaarste van allemaal gebleken. :shock: :shock:

Dat terwijl ik de D2 kocht met een leeftijd van 7 jaar en de jongste Def was 1 jaar.

Wil je veilig, comfortabel en voordelig op pad? Koop een Disco II. Wil je uitstraling, stoer, technisch en persoonlijk ongemak? Koop een Defender.

Voor de meerprijs van een Def tov een Disco van dezelfde leeftijd kun je ongeveer 5 jaar je Disco onderhouden :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Apr 2016, 09:33

Edward schreef:Heerlijk wat een dom gelul kunnen mensen toch typen.

Na een Discovery I, een Range Rover P38a, twee Discovery's II en twee Defenders denk ik wel over wat vergelijk te beschikken. Wij rijden onze D2 nu 6 jaar en drie ton en dat is de betrouwbaarste van allemaal gebleken. :shock: :shock:

Dat terwijl ik de D2 kocht met een leeftijd van 7 jaar en de jongste Def was 1 jaar.

Wil je veilig, comfortabel en voordelig op pad? Koop een Disco II. Wil je uitstraling, stoer, technisch en persoonlijk ongemak? Koop een Defender.

Voor de meerprijs van een Def tov een Disco van dezelfde leeftijd kun je ongeveer 5 jaar je Disco onderhouden :lol: :lol:

Edward, jij deed alles met de Defender waar je de Disco niet voor wilde gebruiken, dat die Defenders minder "betrouwbaar" (b)leken is dan niet zo vreemd. Ik kan hiertegenover zetten dan voor mij de ruim 16 jaar Defender (ook twee) ervaring ruim 16 jaar een opvallend betrouwbare auto heeft opgeleverd.

Wat het gemiddelde Disco onderhoud jaarlijks qua kosten om het lijf heeft weet ik niet, maar zelfs als je dat wat gunstig neerzet blijft het een zinvolle illustratie van het riante prijsverschil tussen een 2º hands Disco en een 2º hands Defender. Wat je eventueel wel mee moet nemen (afhankelijk van welk financieel-plaatje je ambieert) is de afschrijving: Van een Disco die je nu al voor een spot-prijs krijgt weet je dat je over 5 jaar blij mag zijn als je 'm niet weg moet geven, van een Defender die je nu "te duur" koopt weet je met een redelijke zekerheid dat ie zelfs na ernstig misbruik etc. nog een interessante restwaarde zal hebben.

Verder geef ik je wel gelijk, je scherp (of juist bot) geformuleerde:

Wil je veilig, comfortabel en voordelig op pad? Koop een Disco II.
    Wil je uitstraling, stoer, technisch en persoonlijk ongemak? Koop een Defender.
geeft in een nogal polariserende wijze de keuze spagaat waar.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Apr 2016, 09:58

Niet mee eens, de Disco moet nu ook alles doen wat de 130 deed en daarvoor had ik alleen maar een Range Rover die de hele ruwbouw hier heeft gedaan. Ik heb nog nooit een auto gehad om alleen m'n reet mee te vervoeren, dat kan ook leuker, goedkoper en sneller met een motor.

Ik vind alles aan een Def achterhaald. Wiellagers bv daar weet jij heel veel van, kennelijk omdat het voorkomt bij je jonge 110's. Bij de Disco heb ik in 6 jaar 1 keer een naaf gewisseld en verder nooit. Het as ontwerp van een Disco is gewoon veel betrouwbaarder en minder gevoelig en zo kun je eindeloos doorgaan.

Een Def is leuk maar een Disco is vele malen beter. Het enige is dat de "feel" en de "looks" er minder zijn dan bij een onveilige, lekkende, rumoerige, zwalkende lawaaikoffer als een Def.

Dat gezegd hebbende kan ik niet wachten tot ik weer de tijd en de gelegenheid heb om mezelf een 110 of 130 Td5 op te bouwen. :lol: :lol:

Met Disco assen uiteraard. En Puma deuren. En met een verzinkt chassis en alle beugels. En gechipt. En met Allisport koelers. Want standaard is het niet zoveel......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Apr 2016, 12:27

Edward schreef:....

Ik vind alles aan een Def achterhaald. Wiellagers bv daar weet jij heel veel van, kennelijk omdat het voorkomt bij je jonge 110's. Bij de Disco heb ik in 6 jaar 1 keer een naaf gewisseld en verder nooit. Het as ontwerp van een Disco is gewoon veel betrouwbaarder en minder gevoelig en zo kun je eindeloos doorgaan.

Een Def is leuk maar een Disco is vele malen beter. ......[/size]

Ik heb in ruim 16 jaar persoonlijk ervaring met twee wiellagers (die nieuw kennelijk met erg krap vet gemonteerd waren).
Bij de huidige 110 houden ze het al langer vol als bij de oude (dwz die twee piepende kanarie-lagers), bij de oude hielden de andere het vol totdat de auto op z'n gepoetste kant landde (en dus waarschijnlijk nog veel langer want hij rijdt nog steeds). Dus, zelfs als je de onbekende levensduur afkapt op de leeftijden die mij bekend zijn was bij mij de gemiddelde levensduur niet slechter als bij de Disco. De wiel-hub-constructie is bij de Defender misschien minder onderhouds-vriendelijk, hij is ook gewoon eenvoudig en degelijk.

Maar goed, het verschil tussen Disco en Defender is veel meer het verschil tussen de oren als het verschil in techniek.
Als je naar de verschillen in techniek kijkt zijn die echt niet zo groot: De assen zijn (een beetje) anders, de electronica is bij de Defender eenvoudiger en meer modulair, en de Defender heeft afgezien van een optionele ABS/ETC geen "toeters en bellen" zoals de ACE (die heel mooi is totdat ie stuk gaat).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Apr 2016, 20:38

Landmarcs schreef:Maar goed, het verschil tussen Disco en Defender is veel meer het verschil tussen de oren als het verschil in techniek.
Als je naar de verschillen in techniek kijkt zijn die echt niet zo groot: De assen zijn (een beetje) anders, de electronica is bij de Defender eenvoudiger en meer modulair, en de Defender heeft afgezien van een optionele ABS/ETC geen "toeters en bellen" zoals de ACE (die heel mooi is totdat ie stuk gaat).

Groeten MarcS

Tja, als je alles wat vaag hetzelfde is betiteld als hetzelfde is elke auto gelijk.... een D1 en een defender waren vrijwel identiek ja, hadden dezelfde assen (behalve de achteras bij een 110 dan) en dezelfde ophanging.

Bij een defender is niks veranderd.... een disco 2 daar en tegen heeft andere assen zonder fuseebollen, geen A-frame en andere, anders opgehangen langsarmen. andere schokdemperbevestiging, luchtvering (helaas alleen op de achteras)..... De motor is grotendeels gelijk, maar niet helemaal (ook de werking niet), de bak (mits je een handgeschakelde disco hebt) is gelijk en de tussenbak is ook grotendeels gelijk, maar niet helemaal.... verder is werkelijk ALLES anders aan een D2 dan aan een Defender
gone

Terug naar “Nieuw op het forum”