Defender td5 110 2001 Tikkend geluid bij optrekken en remmen op motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jankouwenberg

Re: Defender td5 110 2001 Tikkend geluid bij optrekken en remmen op motor

Berichtdoor Jankouwenberg » 06 Apr 2016, 18:44

Boutjes Is wel een idee steek ik er een aluminium O profieltje door, voor de stijfheid. Het is namelijk toch niet zichtbaar zit onder Cuby box

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 11 Apr 2016, 09:30

Gister een dag bezig geweest, nieuwe bak en nieuwe eindbak zitten erin :D maar moet nog wel afwerken. Ik heb nog een vraag.

Op mijn oude eindbak zat een soort van contragewicht (aan de buitenzijde met drie bouten vast. Mijn nieuwe revisiebak mist die. Mijn vraag is of dit voor een defender een noodzakelijke toevoeging is. Ik vraag dat omdat ik voor het overzetten drie bouten uit de revisie bak moet draaien en ik bang ben voor olielekkage.

Verder wat kleine tegenslagen die ik tegen kwam:
Een van de bouten waarmee mij klokkenhuis vast zat aan mijn motor was rond gedraaid => grote bout opgelast en gelukkig losgekomen
Bronzen krukkasbus zal muurvast, hydraulisch niet los te krijgen en ik heb geen impact hamer. Uiteindelijk bleek het kapot tikken van de bus een snelle en veilige oplossing.

Je komt natuurlijk wat beschadigingen tegen wat je doet twijfelen aan de professionaliteit van de vorige monteurs die gesleuteld hebben aan de auto.
1. Geen borgklips op de handemkabel
2. Geen borgklips op de high low selector
3. Missende veer in de handremtrommel (degene die het bovenste plaatje aandrukt)
4. Ik heb een mooie snorkel gemonteerd nu blijkt er een gat van jewelste in mijn flexibele luchtinlaatpijp te zitten (opgelost door dieselolie die daar in het verleden lekte)
5. Tussen mijn oude eind en hoofdbak was een tube pakking leeggespoten ( is dat comman praktisch?)

Voor mij helaas een reden het onderhoud zo veel mogelijk zelf te doen ( ben misschien wat pietluttig maar ja)

Ik heb nog geen ontluchtigspijpje voor mijn startmotor kunnen vinden en een nieuwe startmotor gaat me wat ver, iemand nog een idee?

Ik hoop het deze week af te ronden, ik moest het in mijn eentje doen, maar twee is aan te raden 8-)

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Apr 2016, 10:02

Geen borgclip heb ik al vaak gezien. Denk dat vaak de oude terug gedrukt wordt terwijl die al te ruim is en dat die er gewoon aframmelt.

Vloeibare pakking is idd common praktice en als je dat niet gebruikt heb ontdek je nog wel waarom. :lol: :lol:

Dat gewicht is een trillingdemper maar die heb ik nog nooit op een Def gezien. Alleen op Disco's en Range Rovers.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 11 Apr 2016, 19:34

Nou Edward ik heb geen pakking gebruikt ;)

Overigens heeft de dealer mijn oude lek geprobeerd te maken met pakking en dat heeft niets geholpen.

Wat me wel opviel is dat de keerring van het revisie bedrijf anders was dan degene die er in zat. Die van het revisiebedrijf heeft meer keerringen. We gaan het zien, af fabriek zit er immers ook geen vloeibare pakking tussen.

Trillingsdemper is helder geeft wel aan dat dit de derde bak (de eerste voor ons) onder de auto is :? Bij 210000km.

Tja borgpinnetjes. Nadat ik met mijn 2cv eens door de rem trapte omdat het borgpennetje het begeven had en ik de auto,s wachtend voor rood licht nog net kon ontwijken en hobbelend met aangetrokken handrem op de berm tot stilstand kwam voor mij alleen nog nieuwe.

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Apr 2016, 19:51

Jankouwenberg schreef:Nou Edward ik heb geen pakking gebruikt ;)

Toen ik de tussenbak onder mijn (ooit nieuw aangeschafte) 300 Tdi vandaan gehaald had zat er ook geen vloeibare pakking tussen en dat heb ik er ook niet tussen gedaan toen ik de bak weer gemonteerd heb, ik heb wel de oliekeerring van de ingaande as vervangen (uit voorzorg, want die lekte niet). Hij lekte langs de o-ring om de hulpas.
Jankouwenberg schreef:Ik trek soms een zware aanhanger van 2000 kg maar niet over lage afstanden. Wel moet de wagen naast de Nederlandse snelwegen geschikt blijven voor Afrika en IJsland. Ik denk dat 1.2 dan teveel van het goede is.

Jankouwenberg schreef:Trillingsdemper is helder geeft wel aan dat dit de derde bak (de eerste voor ons) onder de auto is :? Bij 210000km.

Er zat dus een Disco tussenbak onder, dan verandert er dus niks qua overbrengingsverhouding, vooropgesteld dat je er nu (zoals je van plan was) een tussenbak met een verhouding van 1:1.2 hebt geplaatst.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 11 Apr 2016, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 11 Apr 2016, 19:56

Op de oude bak stond toch duidelijk 1.41 nu word het 1.2 qua serienummer was het ook een defenderbak, maar dus wel met gewichten, hij komt oorspronkelijk uit België, verder weet ik weinig van de historie. Wel weet ik dat er nu een nieuwe koppeling, bak en eindbak onder zit :D afbouwen tussen het reguliere werk door zal nog een paar dagen duren. Dan zal ik zien of er olie tussen de bakken uit komt zetten
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Apr 2016, 20:01

Normaal gesproken niet, maar tijdens montage van de tussenbak zou je de keerring (met die extra lippen) beschadigd kunnen hebben, tenzij je het voorzichtig gedaan hebt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 12 Apr 2016, 23:58

Rovertjes

Het zit er op :D Het tikkende geluid is weg. Vandaag voor het eerst weer gereden, even wennen aan de nieuwe bak schakeld weer net even anders dan de oude. Geen vreemde geluiden meer en een belangrijk deel van de auto leren kennen. Wel jammer dat het mooiste deel van de auto alleen te zien is als je eronder kruipt

De kering heeft de eerste 10 km overleeft geen lekkages van olie meer.

Wat een troep trouwens onder mijn Laro. Lijkt wel of de Furstenau klei er nooit vanzelf afgaat, heb een hele emmer zand onder de auto vandaan gehaald en er zit nog minstens een emmer onder :lol:

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Apr 2016, 00:12

Mooi zo.

En moet je eens onder die van mij kijken.....

Groet,

Erik.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2016, 09:25

Erik Peters schreef:En moet je eens onder die van mij kijken.....

Onder die van jou is het vast geen Furstenau-klei, al was het maar omdat ik nog maar kort geleden geleerd heb dat het in Furstenau geen klei was maar net als jouw "achtertuin" vooral zand en zanderigheid is. Maar goed, tijdens mijn winterbanden=>zomerbanden wissel zag ik ook (ondanks een thuisrit met ruim regen en plassen en andere automatische schoonmaak) grote bergen zooi en dat terwijl ik ook vooral in een zandsteengebied was (wel een beetje muschekalk gezien, dwz de kleiige verwering daarvan).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”