Defender td5 110 2001 Tikkend geluid bij optrekken en remmen op motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jankouwenberg

Re: Defender td5 110 2001 Tikkend geluid bij optrekken en remmen op motor

Berichtdoor Jankouwenberg » 29 Mar 2016, 22:01

Las dit op de ashcroft site en ben bang dat dit het is
------------

One of the common failure modes of the R380 is premature wear of one or both of the rear support bearings in the rear 5th speed aluminium housing, this starts as a whirring in all gears but not so bad in 4th, then as the bearings wear it allows the 5th gear on the layshaft and 5th gear on the mainshaft to come a little out of mesh, then 5th also gets noisy and often results in the teeth coming of one or both of the 5th gears, after much design work we are now able to offer to upgrade these two bearings.

-----------------------

Lijkt er in ieder geval erg op

Als de weekends wat warmer worden maar eens onder de auto dus voor een nieuwe bak. Neem dan de koppeling denk direct mee.

Helaas wordt de to do lijst weer langer

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Mar 2016, 08:41

Jankouwenberg schreef:Is de koppeling versleten? Kan ik er iets aan stellen? En als het de koppeling is 210000 km op de teller waarom hoor ik dan niets in zijn 4?
Aan de koppeling kun je niks stellen. Alleen de vrije slag (van het bedieningsstangetje) wanneer je een nieuwe hoofdkoppelingscilinder monteert (grijs worden van de vloeistof betekend: slijtagedeeltjes, maar zolang ie niet lekt......zou ik hem laten zitten).
Jankouwenberg schreef:Las dit op de ashcroft site en ben bang dat dit het is
Heel goed mogelijk, een drijfstanglager is het niet (het filmpje beluisterend). En misschien mist er ergens al een tandje.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 30 Mar 2016, 10:32

Hou ons op de hoogte van je vorderingen; die van mij maakt reeds het "whirrend" geluid. :?

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 30 Mar 2016, 11:08

Oke

De boel moet er dus onderuit :cry:

Maar een mooie mogelijkheid de auto nog beter te leren kennen :D

Ben op de site van ashcroft aan het kijken en dan komen er nog wat vragen boven waar ik graag advies van jullie kant over hoor.

1. Wat zijn de ervaringen met ashcroft en het bestellen en retourneren van de oude bak?
2. Ik neem aan dat het vervangen van de koppeling en het vliegwiel (td5 dubbel laags) verstandig is.
3 ashcroft bied extra opties waarbij ik met name over zwaardere lagers na denk (iemand ervaring?)
4. Andere optie is de 5e versnellingsoverbrenging met 5% te wijzigen iemand ervaring met de td5?
5 eind bak ook direct meenemen? (Mijn eindbak blijft olie lekken en ook nadat de dealer hem twee maanden geleden heeft proberen dicht te krijgen). Ook daar weer veel instellingen zoals limited slip ATB en overstappen naar 1.2.
6. Koppelings slave cilinder ook vervangen ?

Ik trek soms een zware aanhanger van 2000 kg maar niet over lage afstanden. Wel moet de wagen naast de Nederlandse snelwegen geschikt blijven voor Afrika en IJsland. Ik denk dat 1.2 dan teveel van het goede is.

Plan van aanpak

Het moet allemaal in de voortuin, geen brug wel de nodige assteunen een hoge en een lage krik en een uitgebreid gereedschapspakket. Enige wat ik niet heb is de centralisatie tool voor de koppeling, is die essentieel?

Mijn idee is de bovenkant open te maken (cuby box er uit). Niet lachen, balk op mijn roofrack, verbonden met balk door voorportieren, waar ik een takel aan kan hangen. Mijn idee is dat de bakken niet meer wegen dan 75 kg wat mijn roofrack kan dragen. Dit geeft me optimale controle bij het zakken van de versnellingsbakken. Verder de auto zo ver mogelijk van de grond op bokken en stenen, om werkruimte onder de auto te creëeren.

Wat is de verwachte tijd voor iemand met twee rechter handen maar nog geen ervaring (wel een handboek) met de procedure?

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Mar 2016, 11:28

Hoewel niet ideaal kan bakken wisselen gewoon op de vloer. (als je daags erna met de auto naar UK moet kan het nog verdomde snel ook) :lol: :lol:

Wij hebben ook wel eens een balk gewoon dwars door de cabine aan het dak gehangen om de bakken aan te hangen en te laten zakken. Gaat prima. :oops: :oops:

2000kg is geen zware aanhanger, heb er vaak genoeg het dubbele achter hangen. Persoonlijk ging ik altijd voor de 1:1.2 tussenbak met een standaard 380. Zwaardere lagers, slipp diffs, ect vind ik allemaal redelijke onzin en alleen maar prijsopdrijvend. Een 380 is niet de beste bak ooit gemaakt maar meer dan geschikt voor de klus die hij moet doen.

Het is wel lekker om de klus met z'n tweeën aan te pakken en als je minder ervaring hebt zou ik gewoon naar een doe het zelf garage gaan en lekker comfortabel onder een brug gaan sleutelen. ;)

De tijd die je kwijt bent doe ik geen uitspraken meer over want als ik zeg hoe snel het kan in tijden van paniek dan ben ik een leugenaar en als ik vertel hoe lang wij over dingen doen tussen de koffie door dan ben ik een luiaard :mrgreen: :mrgreen:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Mar 2016, 13:27

Jankouwenberg schreef:Andere optie is de 5e versnellingsoverbrenging met 5% te wijzigen iemand ervaring met de td5?

Edward schreef:Persoonlijk ging ik altijd voor de 1:1.2 tussenbak met een standaard 380.
Ik heb alleen ervaring met een GKN overdrive in een 300 Tdi en in de Td5, met standaard bakken (R380 en 1:1.42 tussenbak). Rijdt uitstekend, veel rustiger in de auto. Het toerental zakt met ongeveer 500 rpm en de Td5 trekt het dan net iets makkelijker dan de 300 Tdi.
Jankouwenberg schreef:eind bak ook direct meenemen? (Mijn eindbak blijft olie lekken en ook nadat de dealer hem twee maanden geleden heeft proberen dicht te krijgen).
Ik heb van de tussenbak in de 300 Tdi al eens een o-ring vervangen van de hulpas. De bak moest er onderuit omdat het asje er niet naar voren uit kan in gemonteerde toestand. Het schijnt voor te komen dat die as inslaat in het aluminium huis, maar bij mij was een nieuwe o-ring afdoende.
Jankouwenberg schreef:Enige wat ik niet heb is de centralisatie tool voor de koppeling, is die essentieel?
Essentieel is dat het gat van de koppelingsplaat recht/midden voor het toplager zit, hoe je dit doet is niet belangrijk, het kan hoogstens tijd kosten, een centralisatietool of een oude prise-as is alleen makkelijk. Bij een trekker heb ik het wel eens 'op het oog' gedaan of iets gemaakt van een dop met tape erom gewikkeld.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 30 Mar 2016, 20:32

Even rondgeneusd

Met de huidige wisselkoers ga ik de spullen in den haag ophalen. Originele bak en 1.2 eindbak, en natuurlijk koppeling en vliegwiel. Weer een rib uit mijn lijf, maar dan kan qua investering alleen de motor zelf nog in stukken :D.

Zal even stil worden want kan er pas volgend weekend mee aan de slag. Hou jullie op de hoogte

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mar 2016, 20:41

Erik Peters schreef:
Jankouwenberg schreef:Andere optie is de 5e versnellingsoverbrenging met 5% te wijzigen iemand ervaring met de td5?

Edward schreef:Persoonlijk ging ik altijd voor de 1:1.2 tussenbak met een standaard 380.
Ik heb alleen ervaring met een GKN overdrive in een 300 Tdi en in de Td5, met standaard bakken (R380 en 1:1.42 tussenbak). Rijdt uitstekend, veel rustiger in de auto. Het toerental zakt met ongeveer 500 rpm en de Td5 trekt het dan net iets makkelijker dan de 300 Tdi.

Zoals ik al meer geschreven heb: De Td5 doet het zelfs met een stukke GKN-overdrive, dwz eentje die langdurig in de overdrive blijft hangen.
Wel met een heel licht voetje wegrijden omdat anders de overdrive nog verder naar de gallemiezen gaat.

Met de overdrive heb je een hele versnellingsstap extra (± 28%), met een 1:1,2 ipv 1:1,4 tussenbak zijn alle versnellingen in High een halve versnelling hoger.
En 5% extra op de 5º versnelling zou ik niet doen want dan is ineens de laatste stap een stuk groter, je moet de 5º dan meer als een overdrive gaan gebruiken en verder "doortrappen" in de 4º.
Afgezien van de bezwaren is de R380 een heel mooie bak, met standaard heel ordelijk/logisch gekozen overbrengingsverhoudingen, heel regelmatig, en netjes steeds iets kleinere stapje naarmate je hogere hebt (immers, hoe hoger de versnelling hoe hoger de snelheid en dus hoe hoger de som van rol en luchtweerstand, dus een toenemende wens richting close-ratio).

Overigens, als je toch bij Ashcorft kijkt vul dan de "Calculator" eens in met de verschillende opties, dat is heel leerzaam, vooral als je ook naar de grafiekjes kijkt (en dan m.n. naar de prettige toeren-range).

Groeten MarcS

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 06 Apr 2016, 17:16

Even een update

Het werk is begonnen en valt tot nu toe alles mee. De omgeving van de versnellingsbak is vrij, en alle bouten staan in de wd40 3 uurtjes werk so far, vrijdag takel ik hem er uit.

Een vraagje

Bij het verwijderen van mijn startmotor kwam ik er achter dat het "adempijpje" van de solonoid geknakt was. Nu speel ik met idee om beide pijpjes te verlengen naar hogere regionen om het water wat beter buiten te houden. Vraag is of deze pijpjes niet aflopend gemonteerd moeten worden (dan heeft verlengen geen zin en moet ik meer aan een filtertje denken.

Iemand nog een tip waar ik die pijpjes kan vinden? Paddock heeft ze niet. Aftermarket gamma tuinslang vind ik ook prima maar weet niet zo goed hoe ik dat moet bevestigen?

Twee fototjes (ik heb niet in de tunnelstijl gezaagd! Dat was de vorige eigenaar :cry: maar ik zal alles weer netjes vastlassen voor zover dat gaat.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
2cv Citroën 1983 blauw

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Apr 2016, 18:04

Waarschijnlijk gedaan om meer plek te hebben voor de pook bij het uitbouwen van de bak ( als je de pook van de bak schroeft moet het ook lukken zonder die rand te verzagen.)

Het kan bij uitbouwen op de grond wellicht makkelijker zijn als dat gat in de rand er wel zit ... misschien is een oplossing die later weer te verwijderen is (boutjes ipv laswerk) wel een verstandigere keuze
gone

Terug naar “Techniek”