Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2016, 13:40

VeeTee schreef:huishoudaccu, in mijn geval voor zien van zonnepanelen op het dak, en een koelkast als voornaamste verbruiker van de huishoudaccu. In dat licht, en ook in het licht vd spielerij, is het nuttig om de conditie van die huishoudaccu in de gaten te houden - het bier moet tenslotte toch koud blijven als je ergens wat langer staat zonder walstroom? :mrgreen:

en zoniet?? zet je dan de zon aan om je panelen harder te laten werken? :lol: :lol: :lol:
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Mar 2016, 14:39

Roger B. schreef:en zoniet?? zet je dan de zon aan om je panelen harder te laten werken? :lol: :lol: :lol:

Nee grapjas, het is gewoon een manier om de boel een beetje in de gaten te houden zodat je weet of alles optimaal werkt. Ik neem aan dat jij ook af- en toe een blik werpt op je temperatuurmeter en alle andere controlelampjes op je instrumentenpaneel. En als er tekenen zijn dat er iets niet goed werkt, kun je passende maatregelen nemen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Mar 2016, 15:17

Roger B. schreef:wat ga je doen als je monitor aangeeft dat je accu leger raakt onder het rijden? hogere toeren rijden? verbruikers uitschakelen

Kijk daar heb je een punt. Ik kijk - voor zover praktisch mogelijk - of ik in ieder geval de laatste kilometers zoveel verbruikers uit kan schakelen dat de boordspanning 14,4 V is.
Een Voltmeter zegt zeker niet alles maar wel of de accu effectief laadt of niet (want voor effectief laden heb je 14 V of liever meer nodig), de Voltmeter zegt ook iets over de accu-toestand nadat de auto even wat langer stil gezet is, en als je wat langer de waarden (mentaal) bijhoudt weet je ook of de "dip" tijdens voorgloeien en starten normaal is of ongewoon diep (en in het laatste geval is het verstandig even wat langer door te laden -- bijv met een betere druppellader).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2016, 15:33

Zoals ik al aangaf...leuk allemaal.....maar zonder heb ik ook nooit issues met de accu.... de meeste verbruikers staan bij mij standaard aan of standaard uit en worden niet bediend....ik ga ook niet stroom sparen aan het eind van de rit ( hoe ver voor het eind moet je daar wel niet mee beginnen om significant nut the verkrijgen?)
gone

Peu

Berichtdoor Peu » 02 Mar 2016, 18:32

Roger B. schreef:Zoals ik al aangaf...leuk allemaal.....maar zonder heb ik ook nooit issues met de accu.... de meeste verbruikers staan bij mij standaard aan of standaard uit en worden niet bediend....ik ga ook niet stroom sparen aan het eind van de rit ( hoe ver voor het eind moet je daar wel niet mee beginnen om significant nut the verkrijgen?)
Bij een moderne auto met Stop/Start zonder regeneratief remsysteem duurt na 1 stop ca. 1/2 uur im volledig herladen te zijn... :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Mar 2016, 19:02

O, dus het laatste stukje met 1 voet op de rem blijven rijden :D

Groet Ron

Ps: Vind het overigens een waardeloos systeem hier in Nederland, bij het Duitse rood-oranje-groen systeem zal het beter werken.
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Mar 2016, 19:04

Als de auto in noodloop gaat kijk ik naar m'n dash en de temperatuurmeter. Eerder niet :shock: :shock:

Heb ook geen enkele meter meer dan die temp meter en een paar lampjes, al wat er standaard inzit. Het kan me ook geen reet schelen wat er gebeurt als het maar werkt. Gelukkig doet een Disco dat ook :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Tomatos

Berichtdoor Tomatos » 09 Mar 2016, 14:04

Hallo allen,

Zo, dat er zoveel reactie op mijn vraag kwam kon ik niet vermoeden. De antwoorden lopen nogal uit een en als leek zie ik het door de goede adviezen het bos niet meer, haha. Sorry experts.

Ik heb door jullie raad inmiddels een goede keuze kunnen maken, met een beetje hulp van mijn huidige garage. De monteur krijgt altijd stralende ogen als ik de laro in de garage zet.

Dank voor alle moeite, ik ben weer een stuk wijzer geworden!

Hartelijke groet,

Patrick Nijhuis
Hij die weet dat hij weet is de meester en rijdt in een Laro.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Mar 2016, 19:01

Tomatos schreef:Hallo allen,

Zo, dat er zoveel reactie op mijn vraag kwam kon ik niet vermoeden. De antwoorden lopen nogal uit een en als leek zie ik het door de goede adviezen het bos niet meer, haha. Sorry experts.

Ik heb door jullie raad inmiddels een goede keuze kunnen maken, met een beetje hulp van mijn huidige garage. De monteur krijgt altijd stralende ogen als ik de laro in de garage zet.

Dank voor alle moeite, ik ben weer een stuk wijzer geworden!

Dag Patrick,

Je hebt nu in ieder geval geleerd dat er hier heel wat meningen zijn, en een discussie snel ontspoort.

Vertel ons nu dan nog even wat het geworden is ?

Groeten MarcS

Ik kan in ieder geval melden dat in strijd met wat sommigen menen een 100Ah accu ook bij koud weer en zwaardere belasting en kortere stukjes afgewisseld met langere stukken goed op peil blijft (in een Puma). Hier waar ik nu ben kan ik zo (bijna vanuit de luie stoel) op de voltmeter kijken, en volgens de instructie van VeeTee dus ook na een periode van rust, en de accu houdt keurig 12,5 V gedurende een langere tijd. (Het vermoeden van een probleempje werd dus veroorzaakt door langere tijd stilstand en het verbruik van op zich niemendallerige verbruikers, en kon verholpen worden door de accu weer op peil te brengen met behulp van de druppellader.)

Terug naar “Techniek”