Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Peu

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor Peu » 29 Feb 2016, 15:00

Houston schreef:Ben ik ook wel benieuwd naar, ja. Of duurt het langer dat ie opgeladen is ofzo?
Maar dan nog...
Laat ik het omdraaien. Als je denkt dat je met een zwaardere accu niet met een lege accu komt te staan (als je weinig of korte stukjes rijdt) is een misvatting. Deze heeft met de te weinig lading een iets langer adem maar komt idd ook niet meer volledig opgeladen :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

ppw

Berichtdoor ppw » 29 Feb 2016, 15:11

zwaardere dynamo helpt ook wel een beetje.... ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Feb 2016, 15:43

Landmarcs schreef:
Peu schreef:Voor normaal gebruik is een standaard startaccu toereikend. Rij je vaak korte stukken is een grotere accu zèker niet aan te raden.

Dag Peu,

Verklaar me dat tweede deel eens. Ik denk dat ik het niet mee eens ben.

Groeten MarcS

omdat je dus langer nodig hebt om die weer naar vol te krijgen. een kleinere accu terk je meer leeg bij het starten en die gaat dus harder laden in het begin, en komt dus sneller weer in zijn "bijna vol" bereik waar ie de laadstroom gaat beperken. Een grote accu trek je relatief minder leeg, gaat dus ook niet zo hard laden en is dus vrij snel in de rit de laadstroom weer aan het beperken.

die 10% vuistregel van jou werkt over de hele laadcyclus van leeg naar vol als een gemiddelde, in werkelijkheid verloopt de laadcyclus niet zo kort door de bocht dat je kunt zeggen dat die 70Ah dynamo met 7A geladen wordt en die 100Ah met 10A......

Daarnaast is accucapaciteit en dynamovermogen vaak aan elkaar gerelateerd af fabriek waardoor je bij winterse korte ritjes, zeker vroeg in de ochtend laat in de middag/savonds met licht aan wellicht die kleine dynamo in een auto met kleinere accu al tegen zijn max aan het belasten bent en er maar een beperkte laadstroom over is voor de accu. Zijn die korte ritjes ook nog stadsverkeer dat op lage toeren gereden wordt, wordt de laadcapaciteit van de dynamo nog meer beperkt (zijn max laadstroom haalt een dynamo doorgaans boven de grofweg 2000rpm motortoerental pas)
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 29 Feb 2016, 17:08

hmm, en helpt het als je je kachel/licht op de pluspool van de dynamo zet ( met uiteraard zekeringen ertussen ;) ) zodat je accu eigenlijk alleen door starten belast wordt... ( en lieren :roll: :mrgreen: )
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Feb 2016, 18:57

Sjezus, wat een problemen worden hier allemaal verzonnen :shock: :shock:

Nog nooit last gehad met de accu gewoon standaard dynamo, gewoon standaard accu en bedrading. Hooguit een paar extra lieren, lampen en een 3000watt stereo erbij. :roll: :roll:

Heb alleen in de 130 een accessoire accu gehad staan omdat ik regelmatig met klussen de accu leeg trok met de stereo. Dat is me met de lier nog nooit gelukt want ik lier met de motor aan..... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Feb 2016, 20:23

Edward schreef:Sjezus, wat een problemen worden hier allemaal verzonnen :shock: :shock:

Precies ... er worden problemen verzonnen die er niet zijn.

Een kleine of een grote accu verliest bij het starten (en dat is de belangrijkste "gebeurtenis" bij een klein ritje) dezelfde hoeveelheid lading (of ... eigenlijk mag je aannemen dat een grotere accu minder verliest omdat het starten bij een grotere nog net iets beter gaat, nl net iets minder inzakken van de spanning).

Voor het gemak gaan we er even van uit dat er een vaste hoeveelheid lading uit de accu gaat bij het starten. Tijdens de rit daarna moet deze lading weer aangevuld. Daarbij is het de dynamo die moet leveren. Als dat nu de standaard dynamo is dan maakt het niet uit of het een kleinere of grotere accu is .... om de accu te laden moet de boordspanning naar 14+ (liefst 14,4 's winters liever nog iets meer, 's zomers mag iets minder), dus het verhaal dat accu en dynamo op elkaar zijn afgestemd gaat (binnen de grenzen van het redelijke) niet op.
Dan ik punt van het laden: Het klopt dat naarmate een accu dichter tegen de 100% zit die accu trager laadt ... maar laten we even naast elkaar een 50Ah en een 100 Ah accu zetten, en laten we 5Ah gebruiken tijdens het starten, dan zit de 50 Ah accu op 90% en de 100 Ah accu op 95% .... die 50 Ah accu zal vlotter laden om te beginnen, maar na een tijdje zit ie weer op 95% en tegen die tijd laadt ie net zo traag als de 100Ah accu die bij 95% begon en inmiddels al verder is .... of te wel: een grotere accu (binnen de grenzen van het redelijke) zal ook bij korte ritjes een hoger ladings-niveau behouden.
O ja, als je zodanige korte ritjes maakt dat je de accu uitput, dan is het even de vraag welke optimalisatie je nastreeft: Een zo klein mogelijke accu drukt je zo snel mogelijk op de onhoudbare situatie, een zo groot mogelijke geeft je de kans om met een langere rit weer bij te laden. Teveel te korte ritjes is dus nooit goed, verbruik je meer als er geladen wordt zorgt altijd voor een probleem, alleen bij een grotere accu heb je nog een kans om aan de hakbijl te ontsnappen. Moet je toch teveel korte ritjes maken, koop dan een makkelijk aan te sluiten druppellader (of een 100% accu-auto met een dikke laadkabel).

Wil je overigens een "moderne" korte-ritjes oplossing zet dan een High-Cap condensator-accu naast een gewone accu (de oplossing die ze niet voor niks bij start-stop auto's gebruiken). Bovendien levert een condensator temperatuur-onafhankelijk, dus bij koude heb je nog steeds dezelfde enorme CCA. (En een condensator heeft ook nog eens geen last van de 10% vuistregel.)

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 29 Feb 2016, 20:31

ppw schreef:hmm, en helpt het als je je kachel/licht op de pluspool van de dynamo zet ( met uiteraard zekeringen ertussen ;) ) zodat je accu eigenlijk alleen door starten belast wordt... ( en lieren :roll: :mrgreen: )

:shock: :shock: :shock: Nee - tenzij je dan de pluskabel van de accupool losgooit...

't maakt niks uit waar je kachel- en licht aansluit. Tijden rijden zijn accu, dynamo en kachel/licht (mits aangeschakeld) met elkaar verbonden. 't heeft ook geen zin om de pluspool los te gooien, want dan wordt er niet geladen. En het heeft ook niet zoveel zin om alleen voor licht en kachel een tweede circuit (accu) aan te leggen, want zoals hierboven al gezegd, een grotere capaciteit vergt ook langer laden.
Het is niet voor niks dat de (mits standaardconfiguratie, en niet teveel extra belastingen) de grootte van de accu(capaciteit) en het verbruik en laadvermogen vd dynamo op elkaar afgestemd zijn - voor de gemiddelde situatie dus. En dat betekend dus dat er 's winters met veel verbruik bij relatief korte ritjes vaak te weinig geladen wordt. Ik hang dan ook 's winters de auto af en toe aan de "walstroom" zodat de accu door de ingebouwde CTek-lader weer helemaal opgeladen/opgefrist wordt.
In het algemeen geldt voor elke accu dat het des te beter voor de levensduur is wanneer hij zo snel mogelijk weer zo vol mogelijk geladen wordt. Zeker lang relatief diep ontladen laten staan is funest.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw

Berichtdoor ppw » 29 Feb 2016, 20:45

aha, ik was (in de verkeerde) veronderstelling dat je boordnet via de accu werd gevoed... en dacht het makkelijker te maken door kachel/licht via pluspool dynamo te voeden .lieren doe ik idd ook met lopende motor, maar trek 'm wel eens helemaal leeg :roll: :mrgreen:
gelukkig wel tweede accu, op Cyrix, voor 4x 100W op dak, radio/cb/laders ect. en kan ook als starthulp fungeren, en een 100A dynamo
heb idd ook metr dit weer soms last van ochtendprobleemstart, wellicht ook even bijladen met acculader, maak teveel kleine ritjes hier in A'dam :( :roll:
― Robert Downey Jr.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Feb 2016, 21:00

ppw schreef:aha, ik was (in de verkeerde) veronderstelling dat je boordnet via de accu werd gevoed... en dacht het makkelijker te maken door kachel/licht via pluspool dynamo te voeden .lieren doe ik idd ook met lopende motor, maar trek 'm wel eens helemaal leeg :roll: :mrgreen:
gelukkig wel tweede accu, op Cyrix, voor 4x 100W op dak, radio/cb/laders ect. en kan ook als starthulp fungeren, en een 100A dynamo
heb idd ook metr dit weer soms last van ochtendprobleemstart, wellicht ook even bijladen met acculader, maak teveel kleine ritjes hier in A'dam :( :roll:

PPW, en anderen,

Korte ritjes maak je niet goed met een grotere dynamo, korte ritjes maak je hoogstens goed met een grotere dynamo + HighCap condersator-starthulp.

Een 100 Ah accu laadt met de vuistregel 10% ... dus voor de vuist weg 10 uur voordat ie vol is (is fout, die vuist, dat weet ik, maar het rekent makkelijk). Twee 100 Ah accu's helpen dan iets, dwz dan kan je tot ± 20 A laden, maar het duurt nog steeds 10 uur.
Rijdt je te korte stukjes dan laadt je minder als er tijdens het starten wordt verbruikt, en dat verhelp je niet met een grotere accu.

Reken ook even uit hoeveel vermogen je afneemt ... pas als je grootlicht + aanjager + voor- en achterruitverwarming (en eventueel stoelverwarming) langer tegelijk aan hebt heb je een dynamo tekort. O ja, je hebt natuurlijk eerder een tekort als je vooral langdurig met stationair voor het stoplicht staat.

Of te wel: neem voor die te korte ritjes beter de fiets.

Groeten MarcS

PS Het grote verschil tussen je portemonaie (of je bankrekening) en een accu is dat een accu slechts beperkt en relatief traag laadt, de gelijkenis is verder groot: gaater meer uit als er in komt .... dan gaat het vroeger of later fout.

Peu

Berichtdoor Peu » 29 Feb 2016, 21:34

:roll: :roll:
Failing to prepare is preparing to fail!

Terug naar “Techniek”