Remmen van defender 90 op een 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Remmen van defender 90 op een 130

Berichtdoor Erik Peters » 19 Feb 2016, 18:27

JoostKenya schreef:Een hoofdremcilinder van een Defender bepaalt niet wat de rembalans is!
De remdruk in het circuit naar de achteras is namelijk gelijk aan de remdruk in het circuit naar de vooras.
De rembalans wordt in een Defender bepaald door de maatvoering van de remklauwen.

Precies en remklauwen met grotere diameter zuigertjes hebben ook meer remolie nodig, dus zal een hoofdremcilinder van een 110 of 130 een grotere inwendige diameter hebben, zo verwacht ik.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Feb 2016, 09:45

JoostKenya schreef:.....

Een hoofdremcilinder van een Defender bepaalt niet wat de rembalans is!
De remdruk in het circuit naar de achteras is namelijk gelijk aan de remdruk in het circuit naar de vooras.
De rembalans wordt in een Defender bepaald door de maatvoering van de remklauwen.

.....

Mijn "intuïtie" zegt dat de rembalans in de diameter van de rem-zuigers zit (een gevalletje van tegen-intuïtieve intuïtie).
Binnen de grenzen van het redelijke maakt de maatvoering van de remklauwen niet uit: druk op de remvoering is bepalend (want bij grotere remvoering is druk per oppervlak kleiner maar voor de frictie geldt: druk/oppervlak maal oppervlak maal frictie-constante -- natuurlijk gaat het in de limiet mis, dan is de frictie-constante niet meer constant).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Feb 2016, 12:17

Kracht = druk x oppervlakte

Een remzuiger met kleinere diameter levert dus minder kracht op de remblok bij gelijke druk in de remvloeistof

Helpt dat je intuitie?

En nu niet gaan miepen dat dat niet uitmaakt voor de druk op de remblok want de druk op de remblok is een kracht, niet een druk zoals in de remvloeistof
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 20 Feb 2016, 12:24

Landmarcs schreef:Mijn "intuïtie" zegt dat de rembalans in de diameter van de rem-zuigers zit (een gevalletje van tegen-intuïtieve intuïtie).
Binnen de grenzen van het redelijke maakt de maatvoering van de remklauwen niet uit: druk op de remvoering is bepalend (want bij grotere remvoering is druk per oppervlak kleiner maar voor de frictie geldt: druk/oppervlak maal oppervlak maal frictie-constante -- natuurlijk gaat het in de limiet mis, dan is de frictie-constante niet meer constant).

Werktuigbouwkunde en intuïtie gaan niet altijd samen.
Het gaat om het het remkoppel dat een remklauw kan genereren.
En een koppel is een kracht maal een arm.
De kracht is een oppervlakte maal een druk.
De arm wordt bepaald door de positie van de remklauwen ten opzichte van het middelpunt van de as.
Ik dacht dat de remschijven van een 110 op de achteras ook iets groter zijn waardoor er iets meer "arm" is.

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Feb 2016, 12:53

Nou weet ik wel dat ik een enorme simpele ziel ben, maar waarom zou je die delen door elkaar gaan gebruiken? Om lekker problemen op te zoeken?

Als je een 130 hebt monteer dan gewoon de remmerij van een 130 en hou zeker remklauwen, remcilinders en hoofdremcilinders etc gewoon bij elkaar. Die zooi van de 90 heb je zo weer verkocht......

Dan weet je gewoon zeker dat het werkt zonder geëxperimenteer en alle ergernis die daar bij hoort. Maar dat is waarschijnlijk te eenvoudig.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Feb 2016, 14:06

nee joh.... het is veel spannender en goedkoper om met ouwe zooi die je hebt te experimenteren......... en wat vreemd dat er steeds meer landen zijn waar dit soort hobbyisme van de weg geweerd wordt. Tenzij je het volledig kunt narekenen en alle info van de gebruikte onderdelen daarvoor hebt is het een risico nemen met HET onderdeel van je auto dat primair van belang is voor je veiligheid...... Fabrikanten hebben keuzes gemaakt, en die zijn niet voor niets zo gemaakt, als een 90 prima met dezelfde remmerij toe kon als een 110/130, waarom zou een fabrikant dan twee verschillende versies ontwerpen en fabriceren?
gone

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 20 Feb 2016, 15:35

Ik heb ooit mijn 1983 110 omgebouwd naar schijven rondom, ik heb toen alles er nieuw opgezet zoals dat toentertijd op de Def. 110 300 TDi ook zat, inderdaad juist omdat Land Rover alle research al voor me gedaan had en mogelijke problemen te voorkomen, dus elk boutje moertje nippeltje, zeg maar van pedaalrubber tot en met de bouten van de remschijven.

Ik zat dit draadje ook al vol afgrijzen met gekromde tenen te volgen.

Als je nou een rallye wagen bouwt die niet op de openbare weg komt alla (alhoewel), maar met een wagen die de weg opgaat neem je in mijn beleving nou eenmaal geen enkel risico.

Mijn volledig standaard en voor het type perfect remmende Lightweight bezorgt me al genoeg kippenvel zo nu en dan . . . . . . . dus die gaat in de toekomst ook aan de schijfjes rondom en dan voor zover mogelijk het hele Def 90 systeem.

G-J.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Feb 2016, 17:45

JoostKenya schreef:
Landmarcs schreef:Mijn "intuïtie" zegt dat de rembalans in de diameter van de rem-zuigers zit (een gevalletje van tegen-intuïtieve intuïtie).

Werktuigbouwkunde en intuïtie gaan niet altijd samen.
Het gaat om het het remkoppel dat een remklauw kan genereren.
En een koppel is een kracht maal een arm.
De kracht is een oppervlakte maal een druk.
De arm wordt bepaald door de positie van de remklauwen ten opzichte van het middelpunt van de as.
Ik dacht dat de remschijven van een 110 op de achteras ook iets groter zijn waardoor er iets meer "arm" is.

Je hebt gelijk, maar in de originele reactie waarop ik reageerde was nog helemaal geen sprake van arm/schijfdiameter, daar was slechts sprake van de remklauwen. Het gaat dus om de totaal-som ... met genoeg kracht kan je ook met kleine schijfjes remmen alleen zullen die kleine schijfjes snel roodgloeiend zijn. (Zelfs aan de remmen op een fiets kan je je branden - been there done that.)
Mij lijkt dat gewoon het totale remmerij plaatje van een 110 of 130 de verstandige keuze is.

Groeten MarcS

petertv

Berichtdoor petertv » 20 Feb 2016, 21:58

Rustig allemaal! :-)

ik heb in het begin al gezegd dat ik zeker niet bezuinig op mijn remmen! Ik heb een keer met een auto en caravan in de vangrail gelegen en dat was meer dan genoeg.

Om het verhaal compleet te maken:
- achteras gaat zoals fabriek gebouwd: trommelrem met nieuwe remschoenen en cilinders etc.
- vooras gaan geventileerde schijfremmen op met de hele spul van een 110/130
- hoofdremcilinder en rembekrachtiger zal ik ook van een 110/130 erop zetten
- alle leidingwerk wordt vernieuwd door zo'n setje van Automec (voor een 130 ;-) )

Bedankt voor de input. Ik hoop eea volgende week voor een groot deel te monteren. dan staan er 2 dagen sleutelen op het programma!! foto's volgen dan in het bouwverslag elders op het forum.

p.s. ik heb nu dus een setje remmateriaal voor een defender 90 met ABS over ;-) (ABS controller, klauwen voor/achter, remcilinder met remservo etc)

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 21 Feb 2016, 11:33

petertv schreef:p.s. ik heb nu dus een setje remmateriaal voor een defender 90 met ABS over ;-) (ABS controller, klauwen voor/achter, remcilinder met remservo etc)

Hmm, ik voel een projectie aankomen, een Lightweight met ABS, zou dat . . . . . . . . . . neuh, toch maar niet, schijven voor of rondom lijkt me meer dan mooi.

G-J.

Terug naar “Techniek”