Roger B. schreef:Weet niet wat voor straf er op staat, maar achterliggende gedachte is inderdaad de mogelijke gevaarlijke situatie die het zou creeren![]()
......
Je kunt wel via een schakelingetje dat pas inschakelt als jij het blok signaal gestuurd hebt EN de motor uit is (dus na de eerste stop na het bloksignaal) en dan pas motor en startmotor blokkeert
Misschien een schakeling(etje) waarmee de auto sowieso alleen nog maar stationair wil draaien (bijv. door het fly-by-wire gas-signaal te onderbreken), en daarbovenop een startblokkering bij een stilstaande motor. Goede kans dat de dief de ineens alleen nog maar stationair draaiende motor laat afslaan ... daarna start ie dan niet meer .... en de dief denkt "Dat heb ik weer, steel ik een auto, is het er eentje waarvan de brandstofmeter stuk is" (oid).
Bij een Td5 krijg je overigens ook een heel mooie start-onderbreking door de ECU onderspanning te geven: alles lijkt te werken maar de motor slaat niet aan, de "iets slimmere" dief zoekt dan naar een stopsolenoïd, de gewoon domme start de accu leeg en geeft het op.
Geen van dit soort maatregelen helpt tegen de professional die de auto gewoon op een bergingsvoertuig zet. Als er hier een bergingsvoertuig de straat in rijdt en een auto meeneemt denk ik "die zal wel stuk zijn en niet zelfrijdend naar de garage kunnen", dan denk ik niet: even kijken naar het hoe en wat. Als er iemand gewoon aan een auto staat te klussen (of klooien) dan kijk ik een stuk beter naar het wie, wat en waar.
Groeten MarcS