Roger B. schreef:Het zal wel een gulden middenweg zijn... "gemaakt om te werken" of niet, geen enkele motor vindt het fijn om ondertoeren kracht te moeten leveren of om koud prestaties te leveren. Van rijden als een oud omaatje (niet die van de VW reclame) wordt een auto ook niet beter... Een Td5 is een toerendiesel, dus je moet hem een beetje hoger dan dat "de experts" denken in de toeren houden, dan rijdt en trekt ie het lekkerst en dat is een teken dat ie dan het gemakkelijkst presteert dus het minst te lijden heeft
Het is een al oudere discussie ... de gulden-middenweg is misschien ook wel teveel middle-of-the-road (ik zie toch liever zo nu en dan in the middel of nowhere en dan een wat off(the)road).
De Td5 presteert prima rond de 1800 RPM ... alleen is "prima" dan op een bescheiden niveau, deellast dus.
Rijd je een lang eind zonder zware ladingen/karren/roofracks, dan kan je prima met lagere toeren rijden (nadat je met wat meer toeren eerst even snelheid gemaakt hebt). Zijn de omstandigheden zo dat er meer vermogen en souplesse nodig is dan zijn wat meer toeren aangewezen want vermogen wurgen uit een bijna gesmoorde Td5 is niet handig (en denkelijk ook niet echt goed voor het blok).
Bij welk toerental hij het best presteert is dus afhankelijk van wat er gevraagd wordt. Het lange eind, dwz honderden kilometers Franse N-wegen met rustige toeren, zo nu en dan even uitrollen om ± aan de wettelijke snelheden door de vele dorpjes te voldoen, daarna dan even wat toeren om weer snelheid te maken en zo weer verder ... niet met een oma-snelheid maar gewoon passend in het verkeersbeeld. Laat je dan helling af de snelheid wat oplopen, wek je de turbo voordat je weer helling op moet, en laat je helling op de snelheid weer iets teruglopen .... dan rijdt je in twee dagen naar de Pyreneeën en levert de Td5 12 kilometers per liter diesel (heb je een overdrive dan wordt ie nog zuiniger). Op de Duitse autobahn, van Denemarken naar NL haalde ik ook al meermaals 1:11 met 110 als kruissnelheid - de andere kant op was meestal minder gunstig door de combinatie van meer haast en drukker verkeer. (O ja, dit alles met een 110.)
Deze cijfers tonen een mooie prestatie en een bescheiden verbruik ... of het nog beter kan weet ik niet, maar met zo'n rendement zijn de inwendige verliezen laag, en dat lijkt mij niet slecht voor het blok. Opvallend is dat je met overdrive betere verbruikscijfers haalt (maar alleen op het lange eind - binnen W-Nederland haalde ik nauwelijks winst).
De grootste fout die je maken kan is eerst de turbo stil laat vallen en daarna met relatief lage toeren de boel op gang probeert te krijgen: dan kelderen het rendement en de prestaties (en het rijplezier). Om gewoon op gang te blijven kan je echter wel met weinig toeren rijden (zolang alles mooi draait), en een diesel die onder deellast met lagere toeren draait verlengt zijn leven aanmerkelijk.
Of te wel: De Td5 is een blok met twee gezichten, heb je vermogen en elasticiteit nodig dan is het een matig-hoogtoerig blok, vraag je slechts deellast dat presteert ie mooier in een lager toeren-bereik. Ik had overigens graag aan de Td5-duurproef meegedaan, was ie niet op z'n gepoetste kant beland dan was ik al een leuk eindje op streek geweest.
Groeten MarcS