Hoeveel km gaat Td5 motor mee?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Hoeveel km gaat Td5 motor mee?

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2016, 20:57

Roger B. schreef:Het zal wel een gulden middenweg zijn... "gemaakt om te werken" of niet, geen enkele motor vindt het fijn om ondertoeren kracht te moeten leveren of om koud prestaties te leveren. Van rijden als een oud omaatje (niet die van de VW reclame) wordt een auto ook niet beter... Een Td5 is een toerendiesel, dus je moet hem een beetje hoger dan dat "de experts" denken in de toeren houden, dan rijdt en trekt ie het lekkerst en dat is een teken dat ie dan het gemakkelijkst presteert dus het minst te lijden heeft

Het is een al oudere discussie ... de gulden-middenweg is misschien ook wel teveel middle-of-the-road (ik zie toch liever zo nu en dan in the middel of nowhere en dan een wat off(the)road).

De Td5 presteert prima rond de 1800 RPM ... alleen is "prima" dan op een bescheiden niveau, deellast dus.
Rijd je een lang eind zonder zware ladingen/karren/roofracks, dan kan je prima met lagere toeren rijden (nadat je met wat meer toeren eerst even snelheid gemaakt hebt). Zijn de omstandigheden zo dat er meer vermogen en souplesse nodig is dan zijn wat meer toeren aangewezen want vermogen wurgen uit een bijna gesmoorde Td5 is niet handig (en denkelijk ook niet echt goed voor het blok).
Bij welk toerental hij het best presteert is dus afhankelijk van wat er gevraagd wordt. Het lange eind, dwz honderden kilometers Franse N-wegen met rustige toeren, zo nu en dan even uitrollen om ± aan de wettelijke snelheden door de vele dorpjes te voldoen, daarna dan even wat toeren om weer snelheid te maken en zo weer verder ... niet met een oma-snelheid maar gewoon passend in het verkeersbeeld. Laat je dan helling af de snelheid wat oplopen, wek je de turbo voordat je weer helling op moet, en laat je helling op de snelheid weer iets teruglopen .... dan rijdt je in twee dagen naar de Pyreneeën en levert de Td5 12 kilometers per liter diesel (heb je een overdrive dan wordt ie nog zuiniger). Op de Duitse autobahn, van Denemarken naar NL haalde ik ook al meermaals 1:11 met 110 als kruissnelheid - de andere kant op was meestal minder gunstig door de combinatie van meer haast en drukker verkeer. (O ja, dit alles met een 110.)
Deze cijfers tonen een mooie prestatie en een bescheiden verbruik ... of het nog beter kan weet ik niet, maar met zo'n rendement zijn de inwendige verliezen laag, en dat lijkt mij niet slecht voor het blok. Opvallend is dat je met overdrive betere verbruikscijfers haalt (maar alleen op het lange eind - binnen W-Nederland haalde ik nauwelijks winst).
De grootste fout die je maken kan is eerst de turbo stil laat vallen en daarna met relatief lage toeren de boel op gang probeert te krijgen: dan kelderen het rendement en de prestaties (en het rijplezier). Om gewoon op gang te blijven kan je echter wel met weinig toeren rijden (zolang alles mooi draait), en een diesel die onder deellast met lagere toeren draait verlengt zijn leven aanmerkelijk.

Of te wel: De Td5 is een blok met twee gezichten, heb je vermogen en elasticiteit nodig dan is het een matig-hoogtoerig blok, vraag je slechts deellast dat presteert ie mooier in een lager toeren-bereik. Ik had overigens graag aan de Td5-duurproef meegedaan, was ie niet op z'n gepoetste kant beland dan was ik al een leuk eindje op streek geweest.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Feb 2016, 21:51

Landmarcs schreef:De Td5 presteert prima rond de 1800 RPM ... alleen is "prima" dan op een bescheiden niveau, deellast dus.
Rijd je een lang eind zonder zware ladingen/karren/roofracks, dan kan je prima met lagere toeren rijden (nadat je met wat meer toeren eerst even snelheid gemaakt hebt).

nu heeft een defender iets meer trekkracht dan een disco door de lagere versnelling.... maar dat maakt de rest van je verhaal tegelijkertijd nog merkwaardiger.... mijn D2 wilde echt niet "prima presteren" onder de pakweg 2000 toeren, 1800 op zijn absolute minimum.... "Lang rijden zonder kar etc" is voor mij dus snelweg = 120..... dan komt een D2 al niet meer in de buuurt van de 1800 rpm, laat staan een defender met lagere versnellingen.......

Laat je dan helling af de snelheid wat oplopen, wek je de turbo voordat je weer helling op moet

snelheid laten maken bergaf dus zonder noemenswaardig gasgeven doet vrijwel NIKS voor je turbo, de turbo gaat pas wat extra doen als ie een dot uitlaatgassen voor zijn kiezen krijgt die warm zijn en flink expanderen, daarom krijg je zonder belasting (dus in de vrij) bij gasgeven ook veel minder turbodruk dan onder belasting met minder ingetrapt gaspedaal.....

Om gewoon op gang te blijven kan je echter wel met weinig toeren rijden (zolang alles mooi draait), en een diesel die onder deellast met lagere toeren draait verlengt zijn leven aanmerkelijk.
Tenzij je een lagere versnelling kiest heb je weinig te kiezen aan het toerental waarmee je "op snelheid blijft" waarbij ik dat op snelheid blijven inschat als een snelheid die je in de 5e rijdt en dat is dus op snelwegen per definitie hoger dan "de experts" denken dat een juist schakeltoerental zou zijn. En ja.... uiteraard heeft welke motor dan ook het minst te lijden als ie niet hard hoeft te werken om de boel op gang te houden, maar behalve een enkeling die zijn auto voornamelijk gebruikt om op zijn dooie akkertje een slaapzak, een tentzeil en wat kleding naar een vakantiegebied te vervoeren is dat niet het typische gebruik dat een Td5 ziet, typisch is veel stop en go en lading en/of aanhangers trekken
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 06 Feb 2016, 22:10

Tata-D2 schreef:Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

... The Best 5x4xFar

It is the best diesel engine ever produced in-house by Land Rover, it has so many features that have never been done before in a small block engine although it was the most expensive engine they had ever produced, it was only BMW that killed the original project when they took control in 1994.

It still has the lowest emissions of any engine they have built including Ingenium.

I was privileged to see inside the Td5 unit from Thomas and it looked brand new.

I cannot speak more highly of this unit, I would have another with 500,000 kms on the clock tomorrow if I had the chance.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2016, 22:32

Ik wist het wel, Roger B. reageert nog voor hij het goed gelezen heeft.
Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:De Td5 presteert prima rond de 1800 RPM ... alleen is "prima" dan op een bescheiden niveau, deellast dus.
Rijd je een lang eind zonder zware ladingen/karren/roofracks, dan kan je prima met lagere toeren rijden (nadat je met wat meer toeren eerst even snelheid gemaakt hebt).

nu heeft een defender iets meer trekkracht dan een disco door de lagere versnelling.... maar dat maakt de rest van je verhaal tegelijkertijd nog merkwaardiger.... mijn D2 wilde echt niet "prima presteren" onder de pakweg 2000 toeren, 1800 op zijn absolute minimum.... "Lang rijden zonder kar etc" is voor mij dus snelweg = 120..... dan komt een D2 al niet meer in de buuurt van de 1800 rpm, laat staan een defender met lagere versnellingen.......

Ik schrijf niet voor niks: Presteert prima op een bescheiden niveau, deellast !!
Als je nerveus in druk verkeer en aan het gas hangend wilt rijden dan presteert een Td5 eigenlijk nooit genoeg.
Verder wat betreft de toeren: Ik heb het niet voor niks over een Overdrive. Met de GKN overdrive rijdt de Defender Td5 op normale wielen ruim honderd bij 2000RPM. Natuurlijk lukt het niet om met deze cijfers 120 km/u te rijden, maar in de 5º + overdrive rijdt je dus met 1800 RPM ruim 90 km/u, de "norm" voor de Franse N-weg, om een beetje op te schieten meer het gemiddelde op de N-weg. (Om een beetje op te schieten haal ik ook graag vrachtwaggels in, anders schiet het niet op. Toch is 1:12 of beter dan haalbaar.)
Laat je dan helling af de snelheid wat oplopen, wek je de turbo voordat je weer helling op moet

snelheid laten maken bergaf dus zonder noemenswaardig gasgeven doet vrijwel NIKS voor je turbo, de turbo gaat pas wat extra doen als ie een dot uitlaatgassen voor zijn kiezen krijgt die warm zijn en flink expanderen, daarom krijg je zonder belasting (dus in de vrij) bij gasgeven ook veel minder turbodruk dan onder belasting met minder ingetrapt gaspedaal.....

Mooie theorie, de praktijk is anders: gewoon onderin de kuil voordat de snelheid terugloopt rustig gasbijgeven, motor laten oppakken en dan draait de turbo netje mee op, zonder dat er een dot gas nodig is en de motor eerst met ademnood bijna gewurgd wordt.
Om gewoon op gang te blijven kan je echter wel met weinig toeren rijden (zolang alles mooi draait), en een diesel die onder deellast met lagere toeren draait verlengt zijn leven aanmerkelijk.
Tenzij je een lagere versnelling kiest heb je weinig te kiezen aan het toerental waarmee je "op snelheid blijft" waarbij ik dat op snelheid blijven inschat als een snelheid die je in de 5e rijdt en dat is dus op snelwegen per definitie hoger dan "de experts" denken dat een juist schakeltoerental zou zijn. En ja.... uiteraard heeft welke motor dan ook het minst te lijden als ie niet hard hoeft te werken om de boel op gang te houden, maar behalve een enkeling die zijn auto voornamelijk gebruikt om op zijn dooie akkertje een slaapzak, een tentzeil en wat kleding naar een vakantiegebied te vervoeren is dat niet het typische gebruik dat een Td5 ziet, typisch is veel stop en go en lading en/of aanhangers trekken

Ik denk dat je je vergist mbt het "typische gebruik", ik weet zeker dat je je vergist mbt mijn belading (die dan nog steeds niet exotisch is, want ook in een Defender is alles wat je thuis laat mooi meegenomen).

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2016, 22:38

RobStewart schreef:
Tata-D2 schreef:Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

... The Best 5x4xFar

It is the best diesel engine ever produced in-house by Land Rover, it has so many features that have never been done before in a small block engine although it was the most expensive engine they had ever produced, it was only BMW that killed the original project when they took control in 1994.

It still has the lowest emissions of any engine they have built including Ingenium.

I was privileged to see inside the Td5 unit from Thomas and it looked brand new.

I cannot speak more highly of this unit, I would have another with 500,000 kms on the clock tomorrow if I had the chance.

Dear Rob,

Of je de kans hebt ... daar ben je zelf bij (en jij bent nog dichter bij de bron als de meesten hier ... en ... de Td5-en zijn nog lang niet allemaal voorbij de 500.000 km. O ja, bijna vergeten: bij jou, op het grote eiland, halen ze alleen bij uitzondering de 500.000 km -- de meerderheid rijdt mijlen weg.

Wat betreft de emissies weet jij kennelijk meer als wij, waarom moest de Td5 dan vervangen door de "Puma"?

Maar .... wat betreft de charmes: Ik geef je helemaal gelijk, ik ken geen vriendelijker draaiend blok als die eigenwijze Td5.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Feb 2016, 23:14

Landmarcs schreef: ... en ... de Td5-en zijn nog lang niet allemaal voorbij de 500.000 km.

Inderdaad, nog lang niet.....
IMG_0335.jpg

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2016, 23:37

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef: ... en ... de Td5-en zijn nog lang niet allemaal voorbij de 500.000 km.

Inderdaad, nog lang niet.....
[total 170002 ]

Hij is net ingereden (in krap 15 jaar).

MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Feb 2016, 23:44

tja Marc.... jij vindt 90 vasthouden een prestatie...... ik vindt in het terrein fatsoenlijk wegrijden bergop of enigszins met het verkeer mee optrekken ( en ja wat daar acceptabel bij is verschillen we over van mening) presteren, en dat doet een Td5 in een D2 ECHT niet goed bij 1800 toeren.

en zoals je nu het bergaf bergop verhaal beschrijft ( versnellen waar je al minder bergaf gaat net voor je echt bergop gaat.... klinkt ook al anders dan bergaf iets snelheid verhogen zoals je het eerst beschreef........ interpretatie van wat je schrijft kan voor ander idee dan wat je bedoeld zorgen. ik rij doorgaans niet zoals jij op franse N wegen maar op nederlandse snelwegen en doorgaans zo rond de toegestane snelheid ( en dan niet die van vrachtautos) en aangezien we hier in NL zitten en niet in la France zal dat voor de meeste Td5 rijdens ook wel gelden.... en al neem je 200kg bagage mee op vakantie dan noem ik dat op een auto van 2 ton nog echt niet flink beladen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2016, 00:00

Roger B. schreef:tja Marc.... jij vindt 90 vasthouden een prestatie...... ik vindt in het terrein fatsoenlijk wegrijden bergop of enigszins met het verkeer mee optrekken ( en ja wat daar acceptabel bij is verschillen we over van mening) presteren, en dat doet een Td5 in een D2 ECHT niet goed bij 1800 toeren.

en zoals je nu het bergaf bergop verhaal beschrijft ( versnellen waar je al minder bergaf gaat net voor je echt bergop gaat.... klinkt ook al anders dan bergaf iets snelheid verhogen zoals je het eerst beschreef........ interpretatie van wat je schrijft kan voor ander idee dan wat je bedoeld zorgen. ik rij doorgaans niet zoals jij op franse N wegen maar op nederlandse snelwegen en doorgaans zo rond de toegestane snelheid ( en dan niet die van vrachtautos) en aangezien we hier in NL zitten en niet in la France zal dat voor de meeste Td5 rijdens ook wel gelden.... en al neem je 200kg bagage mee op vakantie dan noem ik dat op een auto van 2 ton nog echt niet flink beladen

Zoals ik al zei: lees nu wat er staat, en lees niet wat je van te voren al bedacht had.
En als je nu niet naast de weegbrug hebt staan meelezen zeg dan niks over mijn bagage.

Je bent de kwaadste niet, maar begrijpend lezen (of lezen wat er kennelijk als boodschap bedoeld is) is niet je sterkste kant.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Feb 2016, 00:12

ik begrijp prima wat ik lees, we hebben alleen een ander begrip over wat presteren is..... volgas niet of nauwelijks accellereren is geen presteren...... 90km/h vasthouden op een vlakke weg is ook niet echt presteren....in mijn opvatting van wat een goed presterende motor is.....

Eigenlijk is deellast (hoe ver moet je het gaspedaal intrappen om niet meer over deellast te spreken? half. driekwart? helemaal?) al lastig als prestatie in te schatten..... (om die zelfde reden vind ik het onzin als mensen beweren dat een auto beter trekt omdat de EGR afgedopt is...... zonder meetapparatuur is beter presteren alleen maar te vergelijken op het moment dat je het maximale vraagt....)

en al nam je 500kg mee op vakantie.... dan nog is dat tov waar de auto voor verkocht wordt/werd, namelijk maximaal beladen een kar van 3500kg kunnen trekken natuurlijk maar een peuleschilletje.... en ja, dat trekt ie ook zonder het maximale van de motor te vragen, met half gas.... alleen doet ie het dan wat langzamer.....

maar dit hele geneuzel gaat aan de vraag van de topicstarter voorbij...... want zoals jij lijkt te rijden (van wat ik zo lees aan verbruikscijfers) is ver onder het gebruik van de gemiddelde Td5 rijder en zoals ik rij is het iets boven het gebruik van de gemiddelde Td5 rijder ( ik zat tussen 1:9 en 1:10 gemiddeld gezien) ik heb naast jouw cijfers eigenlijk alleen van Thomas Td5 cijfers van 1:12 en zuiniger gezien volgens mij.... en van een enkeling gemiddelden van 1:7 a 1:8..... beide uitschieters niet echt gemiddeld gebruik te noemen......

Bij "normaal gebruik (gemiddeld gebruik) gaat zo'n blok, behoudens loslopende oliepompboutjes, makkelijk over de 600k km heen
gone

Terug naar “Techniek”