Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers
-
Roger B.
Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers
Reden te meer om te investeren in twee moeren en een borgplaatje ipv bussen
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Reden te meer om te investeren in twee moeren en een borgplaatje ipv bussen
Alles heeft z'n prijs. Strak opgesloten lagers worden weer net iets netter belast en geven meer "veiligheid" mocht een lager het opgeven.
Een los lagerdeel dat bij een kapot lager ineens gaat meedraaien omdat het niet is opgesloten geeft ook zo z'n kosten.
Groeten MarcS
-
Roger B.
Kwestie van onderhoud.... lagers gaan niet zomaar ineens stuk en meedraaien... bij de beurt goed controlleren en na blubber rijden en doorwadingen extra aandacht geven. Een week (bij onderdelen uit uk bestellen) nodig hebben om je wiellagers te vervangen omdat je een spacer van de juiste maat moet bestellen is voor veel mensen ook niet echt een optie
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Kwestie van onderhoud.... lagers gaan niet zomaar ineens stuk en meedraaien... bij de beurt goed controlleren en na blubber rijden en doorwadingen extra aandacht geven. Een week (bij onderdelen uit uk bestellen) nodig hebben om je wiellagers te vervangen omdat je een spacer van de juiste maat moet bestellen is voor veel mensen ook niet echt een optie
Als je zo hamert op onderhoud dan kan je ook de spacers van te voren bestellen, en/of naar de dealer gaan.
Ik had met de Td5 twee wiellagers die een voor een die de geest gaven, beide begonnen te piepen en knerpen op zo'n 1000 km van huis (de ene in Zweden, de andere in Frankrijk), beide waren 's zomers dus hoorde ik het kanarie-piepen en steentjes-knerpen tijdig ... en 1000 km naar huis bleek geen probleem, wellicht dank zij de spacers die de lagers netjes op z'n plaats gefixeerd hielden.
Overkomt je zoiets bijv. op weg naar de wintersport dan zou het maar zo kunnen dat je 2000 km doorrijdt voor je iets hoort of anderszins merkt ... of eerder omdat een los, op de asstomp rondtollend, lager zich vastlast en/of andere schade veroorzaakt.
Heb je ABS/ETC dan heb je overigens nog een kansje dat een kapot lager ook de ABS-signalen zo verstoort dat je ook een ABS-storingsmelding krijgt.
En zeg nu niet dat je bij de beurt 1000den kilometers eerder al merkt dat het lager 1000den kilometers later stuk gaat.
Kan je dat wel dan kan je denkelijk met de toekomst voorspellen zoveel geld verdienen dat je je auto kan inruilen als de asbak vol is of de lampjes stuk.
Groeten MarcS
-
Roger B.
even die spacer op voorraad nemen voor je aan je lagers begint, uitgaande dat je ze alle 4 doet... =4x7 spacers á pakweg 12 euri .....336 euro voor een paar spacerringetjes...............en dan hou je er minimaal 24 nieuwe+4oude over....
gone
- Erik Peters
Roger B. schreef:even die spacer op voorraad nemen voor je aan je lagers begint, uitgaande dat je ze alle 4 doet... =4x7 spacers á pakweg 12 euri .....336 euro voor een paar spacerringetjes...............en dan hou je er minimaal 24 nieuwe+4oude over....
Waarom direct 4 ? Van elk eentje dan kun je in ieder geval één wiel repareren, in het geval van MarcS was er (telkens) maar één wiel dat problemen gaf. Of alleen de dikste (paarse) op voorraad, dan kun je meten welke je nodig hebt en dan bestellen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Heb ondertussen al heel wat Wiellagers in handen gehad. Bij het vervangen van riemschijven bezuinig ik niet op 2x €11, aan lagers per wiel (timken) Tot op heden altijd de ring gebruikt die al op de as zat en nooit problemen ondervonden.
En de oude laat ik liggen voor noodgevallen.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Roger B.
Erik Peters schreef:Roger B. schreef:even die spacer op voorraad nemen voor je aan je lagers begint, uitgaande dat je ze alle 4 doet... =4x7 spacers á pakweg 12 euri .....336 euro voor een paar spacerringetjes...............en dan hou je er minimaal 24 nieuwe+4oude over....
Waarom direct 4 ? Van elk eentje dan kun je in ieder geval één wiel repareren, in het geval van MarcS was er (telkens) maar één wiel dat problemen gaf. Of alleen de dikste (paarse) op voorraad, dan kun je meten welke je nodig hebt en dan bestellen.
Groet,
Erik.
tja.. ALS ik dan onderhoud doe, doe ik het misschien te goed... maar als wiellagers slecht worden ga ik er van uit dat ze dat (zonder externe oorzaak als lekke keerringen) allemaal worden en zou ik ze dus alle vier (8) vervangen.... en daar zou ik niet 4 weken over willen doen om iedere keer weer een bus te bestellen als de set onvolledig wordt door het plaatsen van een bus uit de voorraad.... Maar ik heb al heel vaak gehoord dat mensen probleemloos hun oude bus gebruikten bij lagerwissel.
gone
Johnny schreef:Heb ondertussen al heel wat Wiellagers in handen gehad. Bij het vervangen van riemschijven bezuinig ik niet op 2x €11, aan lagers per wiel (timken) Tot op heden altijd de ring gebruikt die al op de as zat en nooit problemen ondervonden.
Hier net zo, steek altijd gewoon de oude ring terug. Eén keer gehad dat het lager toen te ruim zat en dat heb ik opgelost door de ring even op de schuurmachine te houden.
Problemen zoeken is ook een kunst maar niet echt nodig...
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Erik Peters schreef:Roger B. schreef:even die spacer op voorraad nemen voor je aan je lagers begint, uitgaande dat je ze alle 4 doet... =4x7 spacers á pakweg 12 euri .....336 euro voor een paar spacerringetjes...............en dan hou je er minimaal 24 nieuwe+4oude over....
tja.. ALS ik dan onderhoud doe, doe ik het misschien te goed... maar als wiellagers slecht worden ga ik er van uit dat ze dat (zonder externe oorzaak als lekke keerringen) allemaal worden en zou ik ze dus alle vier (8) vervangen.... en daar zou ik niet 4 weken over willen doen om iedere keer weer een bus te bestellen als de set onvolledig wordt door het plaatsen van een bus uit de voorraad.... Maar ik heb al heel vaak gehoord dat mensen probleemloos hun oude bus gebruikten bij lagerwissel.
Dat is dus een overdreven bezorgde aanname gebleken. De twee wielen zaten aan één kant van de auto (niet zijnde voor-of achter-kant), de lagers aan de andere kant doen het wellicht nog steeds - deden het in ieder geval nog jaren, en de gebrekkige lagers hemelden dus één voor één met 1000den kilometers interval.
Je kan bovendien zoals al genoemd met een basis-set van vier al een heel eind komen. Je zou de "pech" kunnen hebben dat de dikste spacer direct bij het eerste wiel de juiste is (en er voordien een dunnere in zat). Je kan ook geluk hebben en dezelfde spacers terug kunnen plaatsen, en/of andere maar de vrijgekomen spacers weer bij andere wielen. Eventueel moet je dan nog een of twee spacers bij de dealer halen ... in één keer 4x een hele set spacers goedkoop in Engeland bestellen lijkt mij sowieso penny-wise & pound-foolish (of steekt hier een overdreven Duitse degelijkheid achter).
Groeten MarcS