Testen tijdens proefrit

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Testen tijdens proefrit

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2016, 14:05

allard schreef:De bonk kan duiden op speling in de aandrijflijn, variërend van versleten meenemers (zeer waarschijnlijk), uitgelopen spiebanen vd steekassen, versleten kruisjes in de cardan (of losse bouten vd cardan), speling in dif, speling in tussenbak, noem maar op! Het is zeker de moeite waard om dit verder uit te zoeken, sommige dingen zijn kostenloos op te lossen (bijv boutjes vd cardan aandraaien), andere dingen kosten in meer of mindere mate geld.

't Kan ook onbekendheid met de LandRover geluiden en bediening zijn.
Zelfs een hagelnieuwe Defender kan je laten bonken als je maar onbeheerst genoeg de koppeling laat opkomen, en zit nl sowieso enige ruimte in de aandrijflijn - de som van stuk voor stuk geringe spelingen.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 17 Jan 2016, 14:10

Precies. Doet die van mij ook, als je niet oplet en ff te ruw.
Ik ben eraan gewend en als je wat rustig doet met de koppeling en het gas, bij het overschakelen, merk je helemaal niks. Als er iets kapot is, kun je dat volgens mij niet 'verbloemen'. ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jan 2016, 14:22

tuurlijk kun je dat verbloemen.... mijn D1 had op een gegeven moment aardig wat slijtage op de splines van de uitgaande as van de LT77, en met de juiste manier van schakelen (koppeling rustig op laten komen en iets gas houden) merkte je daar helemaal niks van, maar als je er "normaal"zonder extra aandacht voor de speling mee schakelde klapte ie aardig bij elke keer schakelen.....

maar wat marc zegt is dus wel tekenend voor het beoordelen van een auto.... als je niet bekend bent met het model en zijn normale eigenschappen, kunnen sommige normale dingen lijken alsof er iets niet in orde is.

Dit soort feeling is niet via een forum of boekje of zelfs via een telefoongesprekje over te brengen, dat moet je ervaren, uitgelegd krijgen terwijl je kunt zien/horen/voelen waar je het over hebt.
gone

allard

Berichtdoor allard » 17 Jan 2016, 17:28

Precies, daarom zei ik ook *kan* duiden heh? De mijne bonkt ook hoor, al vermoed ik wel dat dit in mijn geval tgv slijtage is...
130 HCPU TD5 MY2000

twdi

Berichtdoor twdi » 17 Jan 2016, 22:22

Wat jullie dan adviseren als ik serious geinteresseerd ben in deze auto om duidelijk te krijgen dat dit de onbekendheid met de auto is?

Kan iemand eventueel een bedrijf in de omgeving van nijmegen aanraden om hem voor de koop eens te laten bekijken?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jan 2016, 00:56

wanneer? doordeweeks(wanneer?) of zaterdag/zondags? Als ik in de werkplaats ben kun je bij mij langs rijden
gone

twdi

Berichtdoor twdi » 19 Jan 2016, 20:07

Bedankt alvast voor het aanbod.
De land rover kompas is ook onderweg

Ralphrutten

Berichtdoor Ralphrutten » 20 Jan 2016, 20:40

Hallo,

Ikzelf heb het zelfde euvel.
Mijn 110 heeft 170000km gelopen en bonkt ook steeds bij overschakelen.
Naar mijn mening is het bij mij grotendeels het probleem dat de koppelingsplaat slecht is, je merkt dit ook dat de werkbare slag van de koppeling heel kort is. normaal kunnen de veren in de plaat schokken opvangen, maar deze zijn bij mij versleten. je hoort ook regelmatig dat de veren lawaai maken in de plaat.(is ook een bekend probleem bij de puma motor hoorde ik) binnennkort ga ik de koppeling vervangen en verwacht dat het bonken minder zal zijn.

Ik hoop dat ik een nuttige bijdrage heb geleverd voor jou.

mvg Ralph

twdi

Berichtdoor twdi » 20 Jan 2016, 21:12

Lijkt inderdaad wel zoiets te kunnen zijn. Wil zaterdag in een andere rijden zodat ik in ieder geval een vergelijk heb.
Beide zijn uit 2008. Jammer dat die niet beschreven zijn in het lr kompas boekje.

Ben er inmiddels wel achter dat t duur wordt door de verzekeringen en de wegen belasting.
Zijn daar nog truukjes voor? :-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Jan 2016, 21:46

grijs kenteken rijden ;-) emigreren ;-) meer schadevrije jaren sparen voor de verzekering ;-)
gone

Terug naar “Techniek”