Jankouwenberg schreef:Rovertjes
Ik haak even aan. We willen over drie weken naar Zweden defender 110 td5 2001 staat nu oven bij jager voor olielekkage tussenbak en wat andere punten. Ondertussen op zoek naar banden en velgen. Ik wil voor de Cooper Discoverer M+S 235 85 16 gaan.
Twee vragen.
Welke stalen velg raden jullie aan qua breedte en neem ik er 4 of 5 is een zomerband als reserve verkeerde zuinigheid ?
Qua aantal: Hoe vaak heb je een lekke band ? Bijna nooit, en dus kan je met 4 winterbanden toe.
Zelf heb ik wel een 5º winter-reserve-band, maar dat is in zekere zin luxe. Het hangt er ook een beetje van af wat je gaat doen en hoe makkelijk je in geval van een geruïneerde band een vervanger kan regelen.
Met de Cooper M+S heb je een voordeeltje: het zijn bi-directionele banden dus rondom wisselen kan, heb je modernere winterbanden dan zit je ook nog met de rij/rol-richting van de band (daarom heb ik een Cooper M+S als reserve bij de Nokian's).
Qua velg: Volgens het boekje is 6 inch velgbreedte het minimum bij 235/85x16, de 5,5 inch brede standaard stalen velg gaat in de praktijk ook, maar het gaat ten koste van een beetje stuuruitslag (iets wat in het bijzonder samen met sneeuwkettingen niet te vergeten is). De 6,5 inch HeavyDuty velg (ook wel Wolf genoemd) is een betere keus. Vraag even rond naar wat er aan "new-take-off" beschikbaar is (of koop bij Paddocks imitatie Wolf velgen).
O ja, een HeavyDuty velg is "heavy", maar overdrijf dit gewicht ook weer niet: je gaat van ± 12 naar ± 15 kilo als je van standaard naar "HD" gaat, het verschil is nog geen 10% op het totaal-gewicht van een wiel.
En qua band: Er is hier iemand op het forum die jaarrond met de Cooper M+S rijdt, hij is er zeer over te spreken ... het is dat indertijd de "modernere" Nokian Hakkapeliitta LT2 weinig duurder was anders had ik ook rondom Coopers gehad.
Groeten MarcS
PS De "dagprijzen" van de winterbanden zijn inmiddels al wel wat gestegen. Tot laat in de herfst kwam een Cooper M+S op € 100.

- Cooper Discoverer M+S 235/85x16