Hoi Peter,
Als je geen sneeuwvlokjes op de band hebt staan zou ik investeren in winterbanden.
Scheelt echt een stuk.
Vorig jaar met m'n D2 op een aflopende gladde helling met een bocht erin, heel iets aan het slippen geraakt want de auto raakte wat in onbalans. Zonder sneeuwbandjes was ik met alles en iedereen erin waarschijnlijk van de weg geraakt.
Is effe slikken bij aankoop, maar ze slijten niet in de zomer, dan zitten je andere banden er weer op.
Ik doe het puur voor de veiligheid.
Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?
Re: Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
-
Landmarcs
pbeijersbergen schreef:Dag Marc,
misschien een wat suffe vraag, maar ik ben niet het toppunt van technisch vernuft..........
kunnen die 235/85 winterbanden op de huidige velg (5 spaaks metaal); je hebt het er wel over, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe of wat.
Is het handiger/beter om winterbanden incl. velg te bestellen?
(Sorry, maar op technisch gebied leef ik nog wat in de prehistorie;)
Groet, Peter.
Zoals Roger B. al aangeeft: 5 spaaks zal wel LichtMetaal zijn en minstens 6,5 en waarschijnlijk 7 inch breed.
En zoals Roger B. aangeeft: steeds monteren/demonteren is niet bevorderlijk voor je banden (die je dan zonder lucht en velg los moet bewaren).
Bedenk dat je de kosten van een extra velgen set snel terugverdient: je bespaart op het 2x per jaar (de)monteren en het balanceren van je banden -- na twee winters heb je je velgen (als je geen dure velgen-smaak hebt) al terugverdiend.
Even rondbellen en rond-googlen om aan een vriendelijk geprijsd setje standaard staal Tubeless 5,5 inch (of HeavyDuty staal Tubeless 6,5 inch) te komen is de moeite waard. Een set banden bij een van de internet-leveranciers is ook niet al te moeilijk en dan bij de een of ander even laten monteren.
Afhankelijk van je bandenkeuze en de prijs van de velgen komt het op iets tussen de € 700 en de € 1000, niet niks natuurlijk maar een ongelukje is duurder ... en je zomerse banden slijten niet zolang je op de winterbanden rijdt.
Mijn eigen winterbanden willen in februari met mij naar de sneeuw (in de hoop dat er dan een hoop sneeuw is) dus lenen/huren zal niet gaan.
Groeten MarcS
PS Als je toch zuinig wilt zijn kan je natuurlijk nog kijken wat de Zweden van je zomerse banden denken. Google op STRO + vinterdack ... of kijk gewoon hier: http://stronordic.com/information-2/win ... enger-car/ of nog vlotter hier: http://stro.se/wp-content/uploads/2015/ ... neweng.pdf
De Oostenrijkers hebben natuurlijk niks te schaften met wat de Zweden ervan denken, maar het geeft je een indruk.
-
pbeijersbergen
Klopt, het effect van winterbanden schijnt goed merkbaar te zijn.
Ik ga op zoek.
Dank en groet,
Peter.
Ik ga op zoek.
Dank en groet,
Peter.
Absoluut winterbanden nemen!
Ik rijd - met grote tevredenheid - op Cooper Discover AT3. Inmiddels ook winterse omstandigheden. Groningen hè.
Is echt geen winterband. Ben in de stad al met 30kmh rechtdoor de stoep op geschoten. Stoeprand remt wel goed
Ik rijd - met grote tevredenheid - op Cooper Discover AT3. Inmiddels ook winterse omstandigheden. Groningen hè.
Is echt geen winterband. Ben in de stad al met 30kmh rechtdoor de stoep op geschoten. Stoeprand remt wel goed
"All parts falling off this car are of the finest British workmanship"
-
Landmarcs
MLaro schreef:Absoluut winterbanden nemen!
Bij ijzel helpt niks behalve spikes (en die mogen niet in NL en nabije omgeving).
Naar ik begreep maken spikes zelfs van een waardeloze winterband nog iets moois.
Geen idee of oom agent hier in NL wel weet wat spikes zijn
Groeten MarcS
PS Wees blij dat je met 30 km/u met een LandRover de stoep als rem gebruikte. Rijd je in een "alledaagse" auto dan kan zo'n schuivertje in één klap (no pun intended) het eind van de voortrein zijn.
Ook een Land Rover kan doodgaan door een stoeprandje hoor, als je er zijdelings tegen schuift met een gang van 40km/u flikkert ie om. Been there, done that
Op onze Disco liggen General Grabbers GT en ik sta echt versteld van de grip die die dingen afgelopen dagen met die ijzel hebben laten zien. Op echt verijsde stukken natuurlijk niet maar verder echt erg goed!!
Op onze Disco liggen General Grabbers GT en ik sta echt versteld van de grip die die dingen afgelopen dagen met die ijzel hebben laten zien. Op echt verijsde stukken natuurlijk niet maar verder echt erg goed!!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Bij ijzel helpt niks behalve spikes (en die mogen niet in NL en nabije omgeving).
Precies, zelfs Cooper Discoverer M+S niet of je moet er spikes in zetten (de spike-gaatjes zitten erin).
Overigens mag je (ook) als buitenlander met spikes rijden, mits op alle vier wielen, in: Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Frankrijk, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen (is soms zelfs ook verplicht op de getrokken aanhangwagen). Dit alleen gedurende bepaalde weken/maanden van het jaar en in veel landen dient er een sticker achterop het voertuig te zitten die dit aangeeft. En doorgaans geldt er een snelheidsbeperking (max. 80 of 90 km/h) bij het rijden op spijkerbanden.
Edward schreef:Op onze Disco liggen General Grabbers GT en ik sta echt versteld van de grip die die dingen afgelopen dagen met die ijzel hebben laten zien. Op echt verijsde stukken natuurlijk niet maar verder echt erg goed!!
Grip tijdens optrekken of tijdens remmen? Dat maakt wel verschil, remmen doe je namelijk hoofdzakelijk met de twee voorwielen en optrekken met alle vier wielen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Edward schreef:Op onze Disco liggen General Grabbers GT en ik sta echt versteld van de grip die die dingen afgelopen dagen met die ijzel hebben laten zien. Op echt verijsde stukken natuurlijk niet maar verder echt erg goed!!
Grip tijdens optrekken of tijdens remmen? Dat maakt wel verschil, remmen doe je namelijk hoofdzakelijk met de twee voorwielen en optrekken met alle vier wielen.
Groet,
Erik.
Goh, echt waar ja?
Ik ben iig erg tevreden. Ik besteed altijd uitzonderlijk veel onderzoek aan welke band ik monteer. Meestal gaat dat zo: "Thor (Thorvald vd Geba), ik heb banden nodig voor de Disco. Oké, regel ik."
Edward van Vugt
Op te gevaar af een ellenlange discussie te openen:
Het is toch zo dat je goed voorbereid op weg moet gaan in die alpenlanden? Dus; goede banden, schone ramen, ruitensproeierbakje vol, etc. Niet dat in de wet staat dat er simpelweg een sneeuwvlokje op je band moet staan. Toch?
Het is toch zo dat je goed voorbereid op weg moet gaan in die alpenlanden? Dus; goede banden, schone ramen, ruitensproeierbakje vol, etc. Niet dat in de wet staat dat er simpelweg een sneeuwvlokje op je band moet staan. Toch?