D2 2003 Td5 teruglopende watertemperatuurmeter bij stationai

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
conny

Re: D2 2003 Td5 teruglopende watertemperatuurmeter bij stati

Berichtdoor conny » 12 Jan 2016, 11:47

Extra info. Defender Td5 HT, dus helemaal uitgeklede versie, geen airco. Wel gechipt, door Hugo.

Duurt ongeveer 10 km bij 80 km/uur voordat watertemperatuur 90 graden is - dat is het water, dan nog het motorblok opwarmen - :roll: Thermostaat is al 3x vervangen, puur en alleen omdat ik niet kon geloven dat een dikke 2,5 liter 5-cylinder gewoon geen warmte afgeeft, maar het is dus echt zo! Heb nu ook een Kenlowe fan, mede om die reden en in de winter kan dat ding er net zo goed af. In de zomer wil hij wel eens aanschieten (bij 98 graden), maar dat is sporadisch en zeker niet in NL.
Stuk trespa tussen radiator en intercooler heeft een beetje nut, niet zo heel veel. Het is dus niet zo dat het motorblok te snel afkoelt door rijwind of ventilator, maar hij geeft simpelweg geen warmte af bij lage toerentallen. :!:

Ter illustratie; kruissnelheid is 110 km (het is tenslotte een 110) en bij gas loslaten voor inhalende vrachtwagen (90 km per uur), dan zakt de watertemperatuur al naar 83 en dat bij deze temperaturen.

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Jan 2016, 14:24

Erg bijzonder dat een blok in een ander model zo anders reageert. In de Disco staat normaal na een 4 à 5 kilometer de temperatuurmeter in het midden, dan geeft de kachel ook al warme lucht. :shock: :shock:

Nu de thermosstaat stuk is duurt het een kilometer of 10 voordat de meter in het midden staat.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jan 2016, 15:10

Ik heb ook andere Td5 ervaringen. En michiel zijn 130 lijkt ook warmer te worden...
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Jan 2016, 19:06

Edward schreef:Erg bijzonder dat een blok in een ander model zo anders reageert. In de Disco staat normaal na een 4 à 5 kilometer de temperatuurmeter in het midden, dan geeft de kachel ook al warme lucht. :shock: :shock:

Nu de thermosstaat stuk is duurt het een kilometer of 10 voordat de meter in het midden staat.......

Dat had ik ook in mijn (110) 300 Tdi een jaar of twee geleden. Kachel werd niet warm, pas na ruim 10 km rijden. Met een nieuwe thermostaat, als vanouds, na een à twee minuten al warme lucht uit de kachel.
Bij de Td5 duurt het ietsje langer voordat er warme lucht uit de kachel komt en ik heb nog niet gemeten wat de watertemperatuur dan werkelijk is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”