conny schreef:Defender Td5; heb een nanocom als instrument permanent op dashboard. Een Td5 komt in de winter alleen op temperatuur op de grote weg, rondhobbelen of stationair draaien, zakt hij terug naar 65 graden. Dat zie je nog net op de gare temperatuurmeter; bij 70 staat hij in het midden en bij 105 schiet hij in het rood. Normale temperatuur is 88,8.![]()
De Defender waarbij je deze winterse Td5 temperaturen meet is die gewoon standaard, zonder Radiator-Muff ? en met of zonder Airco ?
Ik zou wel eens willen weten hoeveel winst je haalt met een Radiator-Muff, ik denk dat het blok redelijk wat warmte aan zijn omgeving afgeeft, en dat verlies is bij een verschil 75º => 0º zo'n 50% meer als bij 75º => 25º .
Zoals ik hierboven al noemde: ik ben erg tevreden over het net iets meer warmte-comfort dat een Radiator-Muff rond de plastic grill geeft.
Zowel bij de Td5 als bij de Puma heb ik geen last van oververhitting (ook niet bij "verhittende" omstandigheden) -- ik doe het "slabbetje" dicht bij verwachtte temperaturen rond en onder het vriespunt, soms vergeet ik het weer op te rollen maar ook bij rond plus 10 geeft dit geen problemen.
Bij een non-airco Td5 en Puma is de opening van het opgerolde "slabbetje" (en de opening onderlangs) genoeg om ook zomers genoeg koeling te geven.
Groeten MarcS