Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fer
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 Jan 2016, 13:03

Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Berichtdoor fer » 05 Jan 2016, 20:37

Tja nu word het lastiger als het zo moet. :cry:

Ik had rob zijn post nog een gelezen en berijpt er uit dat het ding niet goed werkt. (mijn Engels is niet zo best)

fer
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 Jan 2016, 13:03

Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Berichtdoor fer » 05 Jan 2016, 20:39

Ik heb even gemeten met water en zonder water in de sensor

Zonder water 0,45 volt
Met water 0,65 volt

Dacht doe ik wel even :?

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jan 2016, 00:31

fer schreef:Ik heb even gemeten met water en zonder water in de sensor

Zonder water 0,45 volt
Met water 0,65 volt

Dacht doe ik wel even :?

En dat 'zonder water' is dat dan met diesel of lucht?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

fer
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 Jan 2016, 13:03

Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Berichtdoor fer » 06 Jan 2016, 17:34

sensor kop in de diesel 0,45
sensor kop in het water 0,65

Hans2.4
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 Dec 2014, 16:57

Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Berichtdoor Hans2.4 » 06 Jan 2016, 19:38

fer schreef:sensor kop in de diesel 0,45
sensor kop in het water 0,65


Hoi Fer,

dit zijn duidelijke metingen en die geven aan dat het waarschijnlijk een hele uitdaging zal worden om met deze sensor een betrouwbare detector te maken..

Waarom: je hebt 12V spanning nodig op die sensor en het verschil tussen kop vol in de diesel en kop vol in het water is maar 0,2V..! dus als er 1% water in de diesel zit (best al veel..) dan zal het verschil op de sensor slechts 2mV zijn.. (slechte sensor..!) Om dit betrouwbaar om te zetten naar een indicatie lampje is niet simpel.. Als je dan ook nog de verschillen in temperatuur verloop mee moet kunnen nemen dan is het met eenvoudige middelen niet te doen om er een betrouwbaar systeem van te maken.. Allerlei electronische calibratie lussen zijn dan nodig en dat is denk ik niet de bedoeling.. Ik zou persoonlijk mijn energie stoppen in het niet naar binnen kunnen krijgen van het water in de tank..

goede vaart!

Hans

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jan 2016, 21:30

Waarom die meetwaarden zo dicht bij elkaar liggen is mij niet duidelijk, in het elektrisch schema zit er alleen een 1,2 W lampje aan de signaaldraad (en dat lampje zit weer aan massa).

Om water op te sporen in de brandstoftank kun je gebruik maken van water detectie pasta. En om te voorkomen dat er water met de diesel richting verstuivers gaat zou je een Cim-Tek water absorptie filter kunnen plaatsen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Berichtdoor Roger B. » 07 Jan 2016, 00:20

electronische componenten in het instrumentencluster staan niet in het schema dus dat zegt niks
gone

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Berichtdoor Gerard4t » 07 Jan 2016, 02:27

En als er regenwater in de diesel komt is het weer een ander verhaal: zuiver water is een slechte geleider, als er via geleiding gemeten wordt, zal regenwater niet goed opgemerkt worden.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jan 2016, 08:11

Roger B. schreef:electronische componenten in het instrumentencluster staan niet in het schema dus dat zegt niks

Ja, na op contact zetten gaat, ter controle, het 'waterlampje' even branden. Dus er moet wel meer elektronica achter zitten.

Gerard4t schreef:En als er regenwater in de diesel komt is het weer een ander verhaal: zuiver water is een slechte geleider, als er via geleiding gemeten wordt, zal regenwater niet goed opgemerkt worden.

Condens (van vocht uit de lucht in de tank) is toch vergelijkbaar met regenwater en is de grootste veroorzaker van water in de tank. Vandaar dat Rob S schreef dat de sensor niet goed functioneert. :D :D

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2016, 09:22

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:electronische componenten in het instrumentencluster staan niet in het schema dus dat zegt niks

Ja, na op contact zetten gaat, ter controle, het 'waterlampje' even branden. Dus er moet wel meer elektronica achter zitten.

Gerard4t schreef:En als er regenwater in de diesel komt is het weer een ander verhaal: zuiver water is een slechte geleider, als er via geleiding gemeten wordt, zal regenwater niet goed opgemerkt worden.

Condens (van vocht uit de lucht in de tank) is toch vergelijkbaar met regenwater en is de grootste veroorzaker van water in de tank. Vandaar dat Rob S schreef dat de sensor niet goed functioneert. :D :D


Sterker nog: condens zal nog weer minder zooi bevatten als gewoon regenwater. In Nederland komt er gemiddeld 40 kilo "stikstof" (nee niet N2 maar "stikstof" mest) per hectare naar beneden, een belangrijk deel daarvan met de regen. Aangenomen dat er in diesel nauwelijks wateroplosbare bestanddelen zitten zal het condenswater qua geleidingsvermogen vergelijkbaar zijn met gedestilleerd water.

En het is zeker zo dat het "signaal" van de watersensor electronisch verwerkt wordt en dan pas het lampje laat branden. Het "signaal" is zwak zoals hiervoor uit de meting naar voren komt, en kennelijk leidt dit tot een nogal onbetrouwbaar geheel zoals Rob S. meldde (ik heb nooit vals positief gezien bij mijn Td5 - overigens niet heel gek, sommige onderhoudsmonteurs ontkoppelden als voorzorg-maatregel de sensor :o als dan later een andere een en ander weer netjes aansloot kwam er overigens geen vals positief -- of er ooit sprake was van vals negatief ?? nooit iets van gemerkt, maar ik rijd de tank gewoonlijk vrijwel geheel leeg en tank daarna tot en met de vulhals vol, dus verklein de condensrisico's zo veel mogelijk).

Groeten McS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten