Ik had rob zijn post nog een gelezen en berijpt er uit dat het ding niet goed werkt. (mijn Engels is niet zo best)
Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter
Re: Td5 aansluitingen op watersensor diesel filter
Tja nu word het lastiger als het zo moet.
Ik had rob zijn post nog een gelezen en berijpt er uit dat het ding niet goed werkt. (mijn Engels is niet zo best)
Ik heb even gemeten met water en zonder water in de sensor
Zonder water 0,45 volt
Met water 0,65 volt
Dacht doe ik wel even
Zonder water 0,45 volt
Met water 0,65 volt
Dacht doe ik wel even
- Erik Peters
fer schreef:Ik heb even gemeten met water en zonder water in de sensor
Zonder water 0,45 volt
Met water 0,65 volt
Dacht doe ik wel even
En dat 'zonder water' is dat dan met diesel of lucht?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
sensor kop in de diesel 0,45
sensor kop in het water 0,65
fer schreef:sensor kop in de diesel 0,45
Hoi Fer,
dit zijn duidelijke metingen en die geven aan dat het waarschijnlijk een hele uitdaging zal worden om met deze sensor een betrouwbare detector te maken..
Waarom: je hebt 12V spanning nodig op die sensor en het verschil tussen kop vol in de diesel en kop vol in het water is maar 0,2V..! dus als er 1% water in de diesel zit (best al veel..) dan zal het verschil op de sensor slechts 2mV zijn.. (slechte sensor..!) Om dit betrouwbaar om te zetten naar een indicatie lampje is niet simpel.. Als je dan ook nog de verschillen in temperatuur verloop mee moet kunnen nemen dan is het met eenvoudige middelen niet te doen om er een betrouwbaar systeem van te maken.. Allerlei electronische calibratie lussen zijn dan nodig en dat is denk ik niet de bedoeling.. Ik zou persoonlijk mijn energie stoppen in het niet naar binnen kunnen krijgen van het water in de tank..
goede vaart!
Hans
- Erik Peters
Waarom die meetwaarden zo dicht bij elkaar liggen is mij niet duidelijk, in het elektrisch schema zit er alleen een 1,2 W lampje aan de signaaldraad (en dat lampje zit weer aan massa).
Om water op te sporen in de brandstoftank kun je gebruik maken van water detectie pasta. En om te voorkomen dat er water met de diesel richting verstuivers gaat zou je een Cim-Tek water absorptie filter kunnen plaatsen.
Groet,
Erik.
Om water op te sporen in de brandstoftank kun je gebruik maken van water detectie pasta. En om te voorkomen dat er water met de diesel richting verstuivers gaat zou je een Cim-Tek water absorptie filter kunnen plaatsen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
electronische componenten in het instrumentencluster staan niet in het schema dus dat zegt niks
gone
En als er regenwater in de diesel komt is het weer een ander verhaal: zuiver water is een slechte geleider, als er via geleiding gemeten wordt, zal regenwater niet goed opgemerkt worden.
- Erik Peters
Roger B. schreef:electronische componenten in het instrumentencluster staan niet in het schema dus dat zegt niks
Ja, na op contact zetten gaat, ter controle, het 'waterlampje' even branden. Dus er moet wel meer elektronica achter zitten.
Gerard4t schreef:En als er regenwater in de diesel komt is het weer een ander verhaal: zuiver water is een slechte geleider, als er via geleiding gemeten wordt, zal regenwater niet goed opgemerkt worden.
Condens (van vocht uit de lucht in de tank) is toch vergelijkbaar met regenwater en is de grootste veroorzaker van water in de tank. Vandaar dat Rob S schreef dat de sensor niet goed functioneert.
Groet,
Erik.
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Roger B. schreef:electronische componenten in het instrumentencluster staan niet in het schema dus dat zegt niks
Ja, na op contact zetten gaat, ter controle, het 'waterlampje' even branden. Dus er moet wel meer elektronica achter zitten.Gerard4t schreef:En als er regenwater in de diesel komt is het weer een ander verhaal: zuiver water is een slechte geleider, als er via geleiding gemeten wordt, zal regenwater niet goed opgemerkt worden.
Condens (van vocht uit de lucht in de tank) is toch vergelijkbaar met regenwater en is de grootste veroorzaker van water in de tank. Vandaar dat Rob S schreef dat de sensor niet goed functioneert.![]()
![]()
Sterker nog: condens zal nog weer minder zooi bevatten als gewoon regenwater. In Nederland komt er gemiddeld 40 kilo "stikstof" (nee niet N2 maar "stikstof" mest) per hectare naar beneden, een belangrijk deel daarvan met de regen. Aangenomen dat er in diesel nauwelijks wateroplosbare bestanddelen zitten zal het condenswater qua geleidingsvermogen vergelijkbaar zijn met gedestilleerd water.
En het is zeker zo dat het "signaal" van de watersensor electronisch verwerkt wordt en dan pas het lampje laat branden. Het "signaal" is zwak zoals hiervoor uit de meting naar voren komt, en kennelijk leidt dit tot een nogal onbetrouwbaar geheel zoals Rob S. meldde (ik heb nooit vals positief gezien bij mijn Td5 - overigens niet heel gek, sommige onderhoudsmonteurs ontkoppelden als voorzorg-maatregel de sensor
Groeten McS