Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom

Berichtdoor VeeTee » 24 Apr 2016, 10:47

mrengers schreef:Hallo,

Ik ga dit draadje even weer wakker schudden.

Ook bij mijn 130 TD5 uit '99 zit een verschil in de werkelijke snelheid en die op de teller. En dat verschil is bij lagere snelheid ook groter dan bij hogere snelheden:

snelheid volgens de teller (ongeveer, die dikke naald, werkelijke (volgens gps) en de (afgeronde) afwijking....

40 50 25%
50 59 18%
60 69 15%
70 80 14%
80 90 12%
90 98 8%
100 107 7%

Zijn er meer die dit gemerkt hebben?

Ja, sneller kan 'ie wel, maar hoger dan 130 echte kilometers kan niet. En die 130 is al alleen met wind mee en het liefst bult af (al is het maar een viaduct).... En ik heb 255/85x16 BFG M/T's....


De relatieve afwijking variëert hier enorm inderdaad, maar als je naar de absolute afwijking kijkt dan lijkt het op 'n enkele waarneming na (afleesfout van 1 of 2 km is zo gemaakt, zeker bij hogere snelheden) een constante fout van 10 km/u te veel. Ik heb dit fenomeen ook, dat lijkt me iets wat niet met een andere kleurcode tandwieltje te verhelpen valt (betreft bij mij een Def 110 300Tdi dus R380, welke kleur wieltje er nu in zit weet ik niet, banden 265/70R16).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom

Berichtdoor Roger B. » 24 Apr 2016, 10:53

Marc,

a) welke dwaas gaat zich bezighouden elke x km de teller opnieuw te ijken omdat ie weer een (paar) millimeter van zijn band gesleten heeft?
b)als je zoiets integreert in de auto mag dat om juridische redenen waarschijnlijk niet gebruiker-toegankelijk zijn.
c) al eens bedacht dat die tellerafwijking (altijd teveel aanduidend) er bewust in zit om te voorkomen dat ie met een ander merk/type band in dezelfde maat een keer te weinig aangeeft? (zelfde juridische achtergrond) In het werkplaatshandboek van een Dacota Landcruijper (2,4td 1986) staat een tabel met hoeveel afwijking de teller in welke landen/regio's moet hebben......

Vincent,
265/70R16 is net iets kleiner dan de standaard diameter die overeenkomt met 265/75R16 daar zit dus een afwijking in, die relatief afleesbaar moet zijn. zoals Marc eerder al zei zou je bij een min of meer constante absolute afwijking op het hele gebied gaan denken aan een tellernaaldje dat niet helemaal netjes geplaatst is. daar kun je bij een defender bijna niks aan doen omdat de tellerunit niet echt open te maken is
gone

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom

Berichtdoor VeeTee » 24 Apr 2016, 11:29

Roger, foutje, net even nagekeken, het moet inderdaad zijn 265/75R16, daar zit het hem dus niet in. Het is als sinds het begin zo, en ik kan er best mee leven, ik krijg in ieder geval erg weing bekeuringen voor te hard rijden zo :mrgreen:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom

Berichtdoor Edward » 24 Apr 2016, 12:06

Mijn 130 gaf standaard ook rijkelijk teveel aan. Maar met een setje 33"ers was dat zo opgelost. Toen gaf ie mooi de juiste snelheid aan. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom

Berichtdoor Ron63 » 24 Apr 2016, 12:52

de 130 geeft met 285 de juiste snelheid op de teller weer, in de 110 wijkt met 235 ook af. Onder juiste snelheid verstaan wij wat de Garmin aangeeft, zit wel een vertraging in maar wat de F..k :)

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2016, 13:42

Roger B. schreef:Marc,
a) welke dwaas gaat zich bezighouden elke x km de teller opnieuw te ijken omdat ie weer een (paar) millimeter van zijn band gesleten heeft?
b) als je zoiets integreert in de auto mag dat om juridische redenen waarschijnlijk niet gebruiker-toegankelijk zijn.
c) al eens bedacht dat die tellerafwijking (altijd teveel aanduidend) er bewust in zit om te voorkomen dat ie met een ander merk/type band in dezelfde maat een keer te weinig aangeeft? (zelfde juridische achtergrond) In het werkplaatshandboek van een Dacota Landcruijper (2,4td 1986) staat een tabel met hoeveel afwijking de teller in welke landen/regio's moet hebben......


Dag Roger B.

Als antwoord op a):
Wellicht zijn er meer dwazen als je denkt: de verschillende opnemer-wieltjes schelen ook slechts 5% of minder. Of er velen zijn die hun banden-slijtage millimeter-gewijze zullen bijhouden ... nee dat denk is niet. Maar goed, het was ook meer een voorbeeld: 8 mm banden-slijtage geeft ± 2% verschil, heb je een beetje dikker profiel is het verschil al maximaal 3% tussen geheel nieuw en geheel versleten, en daarnaast zijn er dus de verschillende effectieve afrol-lengten (een lengte die ook nog een klein beetje beïnvloed wordt door de bandenspanning).
Sommigen monteren zelfs iets als een "Trip-Master" om afstanden tot op een grote nauwkeurigheid te kunnen bepalen.
Als antwoord op b):
Ohh, waar staat dat? Je kan nu ook de opnemer veranderen (of zelfs het signaal manipuleren). Ofwel "juridische redenen" en "waarschijnlijk" gaan slecht samen. Het "juridisch" is in ieder geval te ondervangen als het een dealer-bezoek (of een andere specialistische ingreep) zou vereisen, er zijn nu wel meer instellingen die je "juridisch" niet mag veranderen.
Als antwoord op c):
Ja, dat heb ik wel eens bedacht.   Maar nu zijn dus in de praktijk banden "toegestaan" die een niet toegestane onderaanwijzing* van de kilometer-teller/snelheidsmeter veroorzaken. Een optioneel instelbare afrollengte (het is natuurlijk handigst als die lengte "default" al ± goed staat) is niet in strijdt met een eventueel verplichte overaanwijzing, je kan die overaanwijzing in in te geven de afrol-lengte verdisconteren.
    * Als ik me niet vergis is dit een APK-puntje, en/of valt het onder de permanente eisen

Mijn fietscomputer-observatie was overigens niet gericht op het al dan niet botsen met eventuele juridische hobbels, maar meer op de soms overduidelijk onhandige auto-motive weerstand tegen eenvoudige verbeteringen. De Defender is daar sowieso een typisch voorbeeld van, op verschillende punten is het ook zijn charme (en soms is onhandig ook "charmant").

Ron63 schreef:de 130 geeft met 285 de juiste snelheid op de teller weer, in de 110 wijkt met 235 ook af. Onder juiste snelheid verstaan wij wat de Garmin aangeeft, zit wel een vertraging in maar wat de F..k :)

Dag Ron,

Bij mijn 110-Puma op (± nieuwe) 235/85x16 banden geeft de kilometer-teller tamelijk precies de gereden kilometerpaaltjes-afstand weer, de snelheid klopt ook aardig (maar houdt er rekening mee dat de snelheidsmeter sowieso geen lineaire afwijking zal hebben, er is dus hoogstens een bepaald gebied waar het ongeveer klopt).
Bij mijn oude 110-Td5 gaven de 7.5x16 banden een tamelijk constante overaanwijzing, vergelijkbaar met de Puma op deze bandenmaat.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten