aan de stamtafel

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: aan de stamtafel

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mei 2014, 15:53

Rob Pt schreef:
Rob Pt schreef:Dat 'vrijwillig verplichte' zwaaien blijft een hot item waar de meningen nog steeds over verdeeld zijn.

Net 3 weken Nederland achter de rug en omdat we beiden de leeftijd hebben dat "Ik zie ik zie wat jij niet ziet " niet echt meer als tijdverdrijf wordt gebezigd tijdens het rijden, besloten we maar eens Land Rovers, Defenders dus (!) *) te gaan tellen die we onderweg zagen en waarvan de bestuurder ook de moeite nam om ons te groeten.

Resultaat: 28 Defenders waarvan de bestuurder in 26 gevallen op de een of andere wijze groette. In nagenoeg alle gevallen werd er met het licht geseind al of niet i.c.m. met zwaaien. Of het initiatief bij ons of bij de 'tegenpartij' lag hebben we niet bijgehouden. Ik vind dit, 92,85 %, best wel een goede score. In Frankrijk 2 Defenders gezien. Score 100%.

Kunnen we iets met deze info ........ nee, helemaal niets !

*) Met Defenders bedoel ik in dit geval ook Series e.d.

Dag Rob,

Ik heb soms last van het "Ik zie, ik zie ... het even niet": Dwz het verkeer vraagt hier soms meer aandacht en een op een verre rijstrook passerende "Defender" (definitie zoals hiervoor) mis ik dan soms. Is het "Ik zie, ik zie 'm wel" dan sein ik gewoonlijk en zwaai eventueel ook (en soms omgekeerd).

In Frankrijk zijn de zwaai-reacties wisselend: Diegenen die utilitair met een LandRover op stap moeten zijn vaker verbaasd dat er gezwaaid wordt, diegenen die voor de "lol" rijden zwaaien ook "volontairement" (en buitenlanders in Frankrijk zwaaien gewoonlijk ook fanatiek), en in de wat afgelegener streken zwaaien de liefhebber Disco en RRC-types soms ook.

O ja, in Noorwegen stopte ooit zelfs een mede Defender-rijder om te vragen of er misschien iets mis was (misschien had hij veel ervaring met "iets mis"), wij waren gestopt om op de kaart te kijken, zochten alleen maar een goed wild kampeerplekje (hetgeen in Noorwegen soms best lastig is ... uiteindelijk hadden we wel een semi-legaal plekje naast een waterval dus missie meer dan geslaagd).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 20 Mei 2014, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 20 Mei 2014, 18:16

Landmarcs schreef:Ik heb soms last van het "Ik zie, ik zie ... het even niet": Dwz het verkeer vraagt hier soms meer aandacht en een op een verre rijstrook passerende "Defender" (definitie zoals hiervoor) mis ik dan soms.

Ja, het Nederlandse verkeer is bijzonder spannend zelfs bijna spectaculair te noemen. Op 80 km/u wegen haalde ik soms wel 65 km/u en op de 'snelwegen' bleek zelfs 90 km/u bij uitzondering haalbaar. Maar goed mijn vrouw was dus de 'Defender-in-de-gatenhoudster' en ik was van het seinen en groeten. Taakverdeling heet dat geloof ik ...... ;)

Landmarcs schreef:In Frankrijk zijn de zwaai-reacties wisselend: Diegenen die utilitair met een LandRover op stap moeten zijn vaker verbaasd dat er gezwaaid wordt, diegenen die voor de "lol" rijden zwaaien ook "volontairement" (en buitenlanders in Frankrijk zwaaien gewoonlijk ook fanatiek), en in de wat afgelegener streken zwaaien de liefhebber Disco en RRC-types soms ook.

Herkenbaar uit Portugal. Liefhebbers in een Defender moet je hier met een zaklamp zoeken (wij worden ook voor gek verklaard dat we er voor ons plezier in rijden) en Disco 3/4 en RR(C)-types die voelen zich ver boven de rest verheven omdat in verhouding maar weinigen zich zo'n auto kunnen veroorloven. Die zwaaien dus gewoon nooit. De meeste rijden in de Algarve en dat zijn meestal Engelsen en dat die niet zwaaien is eigenlijk wel vreemd omdat het stuur aan de kant van de passagier zit en die rijdt waardoor de chauffeur toch alle tijd heeft om zich met groeten bezig te houden............
Nou ja heel soms groet er iemand in een Disco (het type dat nog door stoom wordt aangedreven) maar daarmee heb je het dan ook wel gehad.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Dommel

Berichtdoor Dommel » 25 Mei 2014, 12:30

Soms zwaai ik naar Def en Disco2 rijders om de reactie te zien. Het valt mij op dat het hun vreemd overkomt. Ben er alleen niet achter waar dat aan ligt:
- vanuit een Freelander
- Duitse platen
- m'n smoelwerk
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Mei 2014, 12:44

alledrie :lol: :lol: :lol: :lol: heb het zelfde probleem met een Range met witte platen en mijn bolle kop erin
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Mei 2014, 13:44

Roger B. schreef:alledrie :lol: :lol: :lol: :lol: heb het zelfde probleem met een Range met witte platen en mijn bolle kop erin

Nee hoor, een Defender met Duitse platen zwaait in het algemeen zeer fanatisch (terug of als eerste) ... en de gemiddelde Duitser heeft een bolle kop (zie onze koning / de koning van dat kleine gele platen landje aan zee) ... het ligt dus niet aan de platen of de bolle kop maar aan de bolle auto. :P

Groeten MarcS

Dommel

Berichtdoor Dommel » 28 Mei 2014, 12:13

:mrgreen:
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 12 Jun 2014, 21:39

Of een Disco 1 of 2 door stoom aangedreven wordt weet ik eigenlijk niet. Ik heb 8 jaar een Disco 2 gehad, maar de ketel en de stoommachine ben ik nooit tegengekomen. Wel was ik zeer verknocht aan die auto. Had ik nooit weg moeten doen; de PUMA mist alles wat de D2 wel had. Dat terzijde.

In Portugal wordt tussen Defenders best af en toe teruggezwaaid; misschien zijn de Portugezen wel verbaasd, maar vaak zwaaien ze; het is een vriendelijk volkje.

RR-rijders zwaaien niet; in Nederland trouwens ook niet. De RR-rijder is iemand met een andere mindset; niet beter of slechter, maar wel anders.

Een duidelijke uitzondering is de RR classic; daar barst het hier van en daar zitten zwaaiers tussen. Voelt goed!

KiloSjon

Berichtdoor KiloSjon » 13 Jun 2014, 08:09

De 'zwaaifrequentie' die ik ervaar is wel duidelijk anders als ik in de 110 of in de RRC rijdt... Ik zwaai vanuit de RRC vooral als mijn dochters (6 en 8) mee zijn, die vinden het spelletje ik-zie-de-landrover-die-jij-niet-ziet bijzonder leuk. Classic rijders onderling zwaaien overigens bijzonder actief, rijden er bijna voor om is mijn ervaring. Ook al een paar keer een l322 of new rangerover naast me gehad met duim omhoog en stukje samen oprijden. Eerlijk: maakt voor mij het wel leuker, zo'n kneuterig 'gedoetje'

Kortom: liefhebbers kom je in alle modellen wel tegen (alhoewel de oude regel 'vooral vanaf het voorlaatste model' wel een beetje opgaat denk ik)
-----

'99 Defender 110 TD5
'90 Range Rover Classic 20th anniversary (te koop)
'02 Discovery TD5 (verkocht)

Check ons Croatia Trophy avontuur op http://www.muddog4x4.com

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jun 2014, 09:56

naarmate het model ouder wordt wordt het aantal liefhebber-eigenaren groter tov het aantal "ik wil een dikke bak" eigenaren en zul je dus sneller zwaaigedrag zien.
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jun 2014, 10:54

Willen jullie niet heel Nederland generaliseren naar dat overbevolkte, versmokte stukje Randstad dat jullie ervaren? :shock: :shock:

Hier in het Noorden zwaait iedereen naar iedereen in een 4x4. :lol: :lol: Mijn 130 wordt inmiddels door akelig veel mensen herkent wat ook komt doordat ik aan een doorgaande fietsroute woon waar heul veul fietsers langskomen, maar daardoor zal er vast niet zoveel meer naar mij gezwaaid worden dan naar een ander. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”