Defender 127/130, logica chassis

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Defender 127/130, logica chassis

Berichtdoor Landmarcs » 11 Dec 2015, 23:37

Kijk ook hier eens: http://www.dunsfoldcollection.co.uk/col ... n-petrol#v

Niets is onmogelijk, en zelfs dat niet.

Groeten MarcS

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 12 Dec 2015, 09:41

Wat ik voorbij zie komen zijn allemaal prototypen en pre-production modellen. Degene die MarcS laat zien heeft bijvoorbeeld een Stage One grill.
Wat ik aangeef is dat de 110 als seriematig product vanaf maart 1983 van de band is komen rollen.
Vergelijkbaar met een Velar, het prototype en pre-productiemodel van de RRC.
Olivier Bos (voorheen van Tophead) heeft bijvoorbeeld de 110 die als 6e van de band gerold is, ook uit 1983.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

one-ten

Berichtdoor one-ten » 01 Jan 2016, 16:13

2wd/4wd kwam in het begin denk ik toch best regelmatig voor want ik heb er daar zelf toch wel minstens 5 van gehad meestal met 2.25 diesel. Volgens mij heb ik er nu ook nog wel 1 staan.
Ook de preproductie 110's zijn er best een aantal van want ik heb ook meerdere 82er 110's gehad. Hele vroege 90's zag ik minder; ik heb maar 1 90 uit 83 gehad.

tim

Berichtdoor tim » 01 Jan 2016, 17:42

one-ten schreef:2wd/4wd kwam in het begin denk ik toch best regelmatig voor want ik heb er daar zelf toch wel minstens 5 van gehad meestal met 2.25 diesel. Volgens mij heb ik er nu ook nog wel 1 staan.
Ook de preproductie 110's zijn er best een aantal van want ik heb ook meerdere 82er 110's gehad. Hele vroege 90's zag ik minder; ik heb maar 1 90 uit 83 gehad.

Een paar vragen;

die 2/4 wd drive(optie), zijn die voor zover jij weet alleen voorbehouden geweest bij de in 82 gebouwde predefenders, of was die tussenbak ook mogelijk bij de 83tigers (en later)?

de 82tigers, staat dat BJ ook op het V5 formulier?
(ik ga er voor het gemak vanuit dat het bouwjaar wordt vermeld op het V5, dat weet ik dus niet.Of is op het V5 document alleen melding van datum eerste afgifte?)

Zijn de Pre defenders/' 82 gebouwde exemplaren naar jouw mening ook echt seriematig gebouwde auto's, dus als in 83 en verder?

- in de meeste bronnen kwam de 90 pas in 1984 op de markt, dus een 90 uit 83 zal idd redelijk zeldzaam zijn-
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim

Berichtdoor tim » 31 Jul 2016, 22:47

Een lt 230 type 10 D, volgens Vis de eerste tussenbak bij pre defenders- althans zo lees ik het- heeft dat ding nou wel of geen Difflock erin zitten dat iemand toevallig weet?

Op de bak staan stickers vermeld van "2/4 wd" en de korte eindreductie; 1: 1.6 nog wat.
Maar op de bedieningsknop zie ik qwa symbool geen diflock schakeling afbeelding.
Ik dacht altijd dat alle (pe) defenders ten alle tijden een difflock in de Tb hadden.
110 HT 200 Tdi 1989.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Aug 2016, 00:30

tim schreef:Een lt 230 type 10 D, volgens Vis de eerste tussenbak bij pre defenders- althans zo lees ik het- heeft dat ding nou wel of geen Difflock erin zitten dat iemand toevallig weet?

Op de bak staan stickers vermeld van "2/4 wd" en de korte eindreductie; 1: 1.6 nog wat.
Maar op de bedieningsknop zie ik qwa symbool geen diflock schakeling afbeelding.
Ik dacht altijd dat alle (pe) defenders ten alle tijden een difflock in de Tb hadden.

Heeft zo'n tussenbak wel een middendifferentieel, of is het gewoon inschakelbare voorwielaandrijving? Dan heb je ook geen difflock nodig. Je hebt dan achterwielaandrijving (2) of 4-wiel aandrijving, net zoals de series Land Rovers.
Overigens heb ik een 1984 110 gehad met permanente vierwielaandrijving (met diff lock) met 2,25 liter dieselmotor en een korte eindreductie 1:1,667.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2016, 09:38

Erik Peters schreef:
tim schreef:Een lt 230 type 10 D, volgens Vis de eerste tussenbak bij pre defenders- althans zo lees ik het- heeft dat ding nou wel of geen Difflock erin zitten dat iemand toevallig weet?

Heeft zo'n tussenbak wel een middendifferentieel, of is het gewoon inschakelbare voorwielaandrijving? Dan heb je ook geen difflock nodig. Je hebt dan achterwielaandrijving (2) of 4-wiel aandrijving, net zoals de series Land Rovers.
Overigens heb ik een 1984 110 gehad met permanente vierwielaandrijving (met diff lock) met 2,25 liter dieselmotor en een korte eindreductie 1:1,667.

Vlgs mij was de ongewone 2/4 wd tussenbak op de eerste 110-en een optie (een optie die niet lang, en ook zeker niet veel, geleverd werd -- misschien was het kortstondig standaard, maar dit soort dingen zijn bij LandRover zelden duidelijk ...   Ofwel wat is standaard??   Een LandRover is dat zelden of nooit ).

En vlgs mij was de 2/4 wd tussenbak precies wat 2/4 wd zegt, dus een bijschakelbare voorwielaandrijving die dan direct gelocked is, dus een schakeling als bij de oude Series. Zou er ook een werkend midden-differentieel in zitten dan zou deze tussenbak waarschijnlijk nog heel veel meer gezocht zijn ... en dan zou ie eerder bekend staan als de tussenbak waarbij je de voorwiel-aandrijving desgewenst kan UITschakelen (want dat was dan het "key-feature")
Overigens heb je ook een "bijzonder" schakel-patroon nodig om een tussenbak naast diff-lock óók uitschakelbare 4wd te geven, bijv vier posities: Low, Neutral, High en High 2wd, of natuurlijk een extra pook of knop (die dan alleen in High te bedienen is).
Bedenk dat de 4wd bij de Series verplicht is in low, en bij de Stage One permanent 4wd is ingevoerd, omdat de aandrijflijn bij slechts 2wd niet tegen de krachten opgewassen is ... dus het uitschakelen van de 4wd kan alleen wanneer het te verwerken draaimoment binnen de perken blijft (of na een drastische verzwaring van de aandrijflijn).

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 01 Aug 2016, 10:39

Eric/Marc;

ik denk dat het idd zo is: bij inschakeling van de 4 wd optie, gelijk het middendiff gelockt.
betekent dus dat in 4 wd rijden met deze 10 D bak op de weg niet gaat.

overigens heb ik in m'n cherokee wel het systeem wat marc beschrijft, de quadra track bak.

ik zal een enkel fototje maken van de bak incluus de pookknop.

nb; ik heb de bak overgenomen van een kerel die aanvankelijk een 2.5 td/lt77 en 230 onder z'n 109 ambu wou bouwen.
gestrand project.
dus eea klopt wel in het kader van dat de vooras bij een series niet permanent aangedreven kan worden, althans zo lees ik dat vaak.
110 HT 200 Tdi 1989.

tim

Berichtdoor tim » 01 Aug 2016, 10:52

Symbool op de pookknop is als een kleine letter " b":

geheel linksboven de L(aag)
middenlinks de N(eutral)
linksonder H (igh)
daaronder cijfer 4.

rechtsonder cijfer 2
middenrechtsboven geen letter/cijfer duiding.
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2016, 10:59

tim schreef:Symbool op de pookknop is als een kleine letter " b":

geheel linksboven de L(aag)
middenlinks de N(eutral)
linksonder H (igh)
daaronder cijfer 4.

rechtsonder cijfer 2
middenrechtsboven geen letter/cijfer duiding.

Mij lijkt dat "links" (dus de "poot" van de b) overeenkomt met Locked.
Midden rechts is dan ook neutral en rechtsonder 2wd High.
Op deze wijze komt het schakelpatroon ook nog eens het meest overeen met een normale tussenbak met permanent 4wd.

Dit soort tussenbakken is redelijk "gezocht" voor wie een Series aan een modernere motor + 5 speed versnellingsbak wil koppelen.
Je hoeft dan de assen niet (al te veel) aan te passen.

Groeten MarcS

PS Ook Mitsubishi heeft/had een systeem waarmee je kon kiezen tussen 2wd en permanent 4wd. Ik zie de winst niet, je sleept sowieso een 4wd auto mee, en als je dan de vooras door het asfalt laat aandrijven ipv door een cardan-as dan is er geen (of nauwelijks) verschil in de aandrijf-lijn-rendementen, de asfalt-aandrijving van de vooras wordt via de achterband-asfalt-interface door de achter-as geleverd!
Heb je ook vrijloopnaven dan is er een zeker rendement maar weer het bezwaar dat de vooras z'n spat-smering mist. Netto wordt de vooras overigens toch al net iets minder belast omdat de weglengte voor de vooras gewoonlijk iets groter is, dus qua slijtage loopt het ook nog eens los.

Terug naar “Kroeg”