Defenders, resevewiel op motorkap

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
VeeTee

Re: Defenders, resevewiel op motorkap

Berichtdoor VeeTee » 08 Dec 2015, 21:24

Een reservewiel op het roofrack is geen goed idee, vanwege het gewicht hoog (stabiliteit tijdens het rijden), en een hele sjouw om het erop en eraf te krijgen. Bovendien ook niet goed voor het brandstofverbruik. Daarintegen verbeterd een wiel op de kap het aerodynamisch profiel van de defender aanzienlijk, met positief resultaat op het brandstofverbruik.
Ik vind het ook best goed smoelen, het reservewiel op de motorkap - het is dat ik maatje 265 voer, anders lag 'ie bij mij ook op de kap. ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2015, 21:46

Edward schreef:..... Het feit dat het best lastig is om 40 kilo wiel op de kap te leggen vind ik dan weer nergens op slaan, ik heb in 14 jaar Land Rover 1 keer een reserwiel nodig gehad. :shock: :shock:

In ruim 15 jaar ook maar een keertje een schroef in de band en dus lek (en niet eens heel dramatisch, ik kon nog naar huis rijden).
Sta je evenwel ergens ver weg zonder reserve met met een lekke band dan sta je ...

Ik wissel evenwel ook als het handig is ook de reserve mee, en in ieder geval ook samen met de wintertbanden, dus dan wordt die kleine 40 kilo toch best een sjouw (en ook ruim meer als de ARBO goed vindt).

Ook wordt de motorkap openen een hele til (wel een voordeel dat ie niet meer uit je handen zal waaien).

Ervóór pleit overigens wel weer de "stroomlijn" verbetering.

Groeten MarcS

PS "Gelukkig" heb ik een "bultneus" en die is bij mijn weten niet zonder meer geschikt voor een reservewiel op de neus

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Dec 2015, 22:15

Heb op vakantie naar Nergenshuizen het reservewiel achterop het roofrack gehad. Merkte ik heulemaal geen zak van, ook niet in brandstof verbruik.... :shock: :shock:

Topsleeper had een 130 met een wiel op de kap van een Puma 130. Slaat echt helemaal nergens op zo hoog als dat wiel ligt en het is echt heulemaal geen gezicht! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 08 Dec 2015, 22:23

Edward schreef:Heb op vakantie naar Nergenshuizen het reservewiel achterop het roofrack gehad. Merkte ik heulemaal geen zak van, ook niet in brandstof verbruik.... :shock: :shock:

Dat ligt waarschijnlijk gewoon aan die rechtervoet van jou... :lol: :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw

Berichtdoor ppw » 08 Dec 2015, 23:06

heb een reservewiel achterop en eentje op de motorkap.... en in laatste 5 jaar geloof ik wel 12x een lekke of een aflatende band gehad....( zand, spijkers, glas...)
en ook nog twee x iemand m'n extra spare uitgeleend omdat die een lekke band hadden....
( laatst in Veldhoven :D ) schijnt dat band voorop idd "stroomlijn "of de cw waarde verbeterd, maar dat doen al snel dingen bij m'n rijdende baksteen ;)
nadeel is dat de klep wel erg zwaar wordt, en met de motorkap open moet je daar ook zeker rekening mee houden....
qua gewicht valt het wel mee... en wat betreft het "dansen "of bewegen... geen last van, ook het zicht is prima, en ook wel makkelijk in het terrein, aangezien je er lint ed. in kwijt kunt, en ik gebruik de reservewielhouder om liertouw makkelijker toegankelijk te maken als ik off-road :mrgreen:
soms wel makkelijk.....
Afbeelding
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

tim

Berichtdoor tim » 09 Dec 2015, 00:07

Chek..

Maarreuhhe; dus als ik het goed begrijp; de- relatief niet kwetsbare- koplampen en dergelijke dienen dus gevrijwaard te worden/blijven van inkomende ellende. maar de radiatoren niet.
Zo dus?

Goh..

Zeg Sjors, dat verschijnsel wat we pech noemen, zou je daar zelf invloed op kunnen uitoefenen?
Kan je hier iets mee zeg maar?
:roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

ppw

Berichtdoor ppw » 09 Dec 2015, 00:20

ben op een vrijdag, 13 sept. geboren...dus geloof niet echt in noodlot.... :D :D
radiator heb ik ook al 4x vervangen, en nu een soort gaas voor gezet.. tegen steenslag , modder ed.... dat werkt dan weer wel bij mij :cry: :oops: :?
deze foto was in katwijk... en had iemand m'n grill gesloopt
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

tim

Berichtdoor tim » 09 Dec 2015, 00:28

Schat zo in dat je al 3 130tigers had kunnen kopen gezien jouw pechbudget.. :D
110 HT 200 Tdi 1989.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Dec 2015, 00:47

VeeTee schreef:Daarintegen verbeterd een wiel op de kap het aerodynamisch profiel van de defender aanzienlijk.

Absoluut, bij mijn 300 Tdi met een (7.50 R 16) reservewiel op de motorkap, komen er alleen op de beide bovenhoeken van de voorruit druppels, wanneer ik in de mist rij, en dat werkt met vliegjes etc. net zo. Dat is met de Td5 (alleen reservewiel achterop) wel anders.
Met name rechts, vlak voor de auto, heb je beperkter zicht. Dan moet je dus iets verder vooruit kijken.

Overigens moet je de onderkant van de motorkap versterken (hiervoor zijn setjes in de handel) en zelfs dan heeft ie nog de neiging om door te buigen. Ook het is verstandig om een betere motorkapsteun te monteren (een rechte buis i.p.v. het vlakke omklappende steuntje). En om de motorkap te openen heb je iemand nodig die even aan het hendeltje, in de auto, trekt (of dat hendeltje in uitgetrokken toestand 'vast zetten') terwijl jij de kap 'even' optilt, tenzij je zo'n 'oud' model hebt waar je de motorkap nog vooraan ontgrendelt.
De motorkap van een Td5 is niet geschikt om een reservewiel op te monteren (er zit geen stalen frame meer onder).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tim

Berichtdoor tim » 09 Dec 2015, 00:56

Dank erik voor deze uitgebreide uitleg.
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Kroeg”