Ik snap niet waar die kwadratering vandaan komt.
Ik hou niet zo van formules, dus neem ik altijd een voorbeeld:
Bij 1A door een weerstand van 1 Ohm, valt er 1 V over die weerstand. Verlaag de stroom naar 0,5A, dan valt er 0,5V over de weerstand.
Bij de lamp gaat het er anders uitzien: door het PTC gedrag van de gloeidraad gaat bij een hogere spanning de stroom niet evenredig toenemen, daar kan wat winst zitten, maar het is niet veel bij een verschil van b.v. 22V of 24V wat de lamp krijgt.
xenon series 3
-
Landmarcs
Re: xenon series 3
Gerard4t schreef:Ik snap niet waar die kwadratering vandaan komt.
Ik hou niet zo van formules, dus neem ik altijd een voorbeeld:
Bij 1A door een weerstand van 1 Ohm, valt er 1 V over die weerstand. Verlaag de stroom naar 0,5A, dan valt er 0,5V over de weerstand.
Bij de lamp gaat het er anders uitzien: door het PTC gedrag van de gloeidraad gaat bij een hogere spanning de stroom niet evenredig toenemen, daar kan wat winst zitten, maar het is niet veel bij een verschil van b.v. 22V of 24V wat de lamp krijgt.
Tja, toch is het heel eenvoudig.
Neem even voor het gemak een 60W lampje, bij 12 V dus 5 Amp, en bij 24 V dus 2,5 Amp.
Het verlies in de bedrading is weerstand maal stroom, de weerstand is een "constante" (als je de draadjes niet vervangt).
Laat de weerstand voor het voorbeeld 0,1 Ohm zijn, dan is er bij 12 V dus 5 x 0,1 = 0,5 V verlies, bij 24 V is er 2,5 x 0,1 = 0,25 V verlies.
Bij 12 V heb je zo dus 4 % verlies, en bij 24 V heb je slechts 1 % verlies. (O ja, ik hoop dat er geen weerstand van 1 Ohm in je draadjes verborgen zit, dan kan je beter 6 V lampjes in een 12 V auto zetten.)
In lichtrendement is dit overigens nog een stuk dramatischer, want een op onderspanning brandend lampje verliest enorm aan rendement, en brandt ook "geler" (het beroemde/beruchte gloeiende spijker effect).
Groeten MarcS
Twi schreef:Waar heb je die heldere glazen vandaan gehaald?
Kun je gewoon bij elke fatsoenlijke Land Rover onderdelen schuiver betrekken, de mijne komen uit Gouda (nr. BA 070CA), omdat dat bij mij om de hoek is, maar de bekende Engelse opstuurders verkopen ze ook gewoon hoor.
G-J.
Top Heren!
Ik ga is gewoon beginnen met het plaatsen van nieuwe degelijke H4 lampen.. Mocht dit niet bten dan kan ik altijd nog de heldere kappen bestellen...
Ik ga is gewoon beginnen met het plaatsen van nieuwe degelijke H4 lampen.. Mocht dit niet bten dan kan ik altijd nog de heldere kappen bestellen...
Landmarcs schreef:Tja, toch is het heel eenvoudig
Ah, nou snap ik wat je bedoelt. Ik had niet begrepen dat je niet alleen het verschil in stroomsterkte, maar ook het verschil in brandspanning van de verschillende lampen in aanmerking genomen had. Het was vast nog te vroeg, of misschien wel te laat voor me. Ik moet toch wat meer heerlijk ontspannend rond gaan rijden in mijn defenderdinges.