Er is trouwens nog een andere manier om tot op zekere hoogte te voorkomen dat de veer uit de schotel springt.
Beetje lastig uitleggen.
Maar zorg er altijd voor dat het vlakgeslepen begin van de spiraal naar voren wijst!
Het probleem komt voort uit de scheefstand van de onderste schotel.
In deze positie floept de veer net wat minder makkelijk uit de schotel.
Je kunt deze positie ook vinden door bij een volledig uitgeveerde vooras de veer draaien tot de positie met de laagste voorspanning (natuurlijk zonder de retention plate want anders gaat dat niet).
Def 110, 2008 Td4 voorveer los uit schotel, voorkomen?
- JoostKenya
Re: Def 110, 2008 Td4 voorveer los uit schotel, voorkomen?
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 30 Nov 2015, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
JoostKenya schreef:Edward schreef:Maar al voer je dat in 10 mm uit, het is geen oplossing en zeker geen blijvende. Al die strips gaan krom als ze belast worden en zeker als je er een as aan wilt gaan ophangen.![]()
Door welke kracht gaat de strip dan krom tijdens het rijden?
Die strips gaan vooral krom als je ze niet helemaal lekker monteert.
Waar lees jij "tijdens het rijden"? Ze gaan krom als je er een as aan ophangt schrijf ik en als je shock gewoon te lang is dan komt de as aan aan dat stripje te hangen... en dan gaat ie krom. Is het niet de eerste keer dan wel na 10 keer........
Als de set up kut is moet je dát oplossen en geen pleisters gaan plakken.........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- JoostKenya
Edward schreef:Waar lees jij "tijdens het rijden"? Ze gaan krom als je er een as aan ophangt schrijf ik en als je shock gewoon te lang is dan komt de as aan aan dat stripje te hangen... en dan gaat ie krom. Is het niet de eerste keer dan wel na 10 keer........![]()
![]()
Als de set up kut is moet je dát oplossen en geen pleisters gaan plakken.........
Ben ik het niet mee eens.
De veer kan aan de bovenkant nog steeds iets uit de schotel en er komt dan ook geen noemenswaardig extra kracht op die strip. Dat zou wel zo zijn als je de veer aan de bovenkant vastbindt.
Dit probleem ontstaat bij een auto met veel uitgaande veerweg doordat die schotel veel schever staat dan standaard voorzien is. Die strip is dan ook geen pleister maar een prima oplossing
Je probeert de maximale uitgaande veerweg te halen. Wanneer de dempers maximaal in rebound staan wil je dat de veer vrijwel ontlast is. In dat geval kan de veer er in zeldzame gevallen net uitfloepen weet ik uit ervaring.
De scheefstand van de schotel is niet echt simpel anders op te lossen. Dan zou je de langsarmen over boord moeten zetten. Onafhankelijke wielophanging? Of coilovers?
Coilovers hebben trouwens ook vaak een zogemaamde tender spring die enkel en alleen als doel heeft het dislocaten van de veren tegen te gaan. Kunnen we ook wel zeggen dat elke coilover met een tender spring slecht ontworpen is .....
Trouwens waarom heeft een Defender achter standaard strippen op de veer en voor niet?
Dat is omdat achter de veerweg en scheefstand op een standaard auto groter is dan voor.
Voor komt een standaard auto er net mee weg. En bij langere dempers net niet meer.
Je hebt gelijk. Ik vergeet idd dat een Defender gewoon los op z'n veren hoort te staan. Bij de 130 zaten de Bearmach veren voor er zo klem in dat er een as aan kon hangen....
Edward van Vugt