BFG AT of GB AT2?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

Re: BFG AT of GB AT2?

Berichtdoor ppw » 27 Nov 2015, 19:03

is er niet het één & ander veranderd op bandengebied en wetgeving, in een kleine 6 jaar?? ;)
Winteruitrusting in Duitsland

Onder winteruitrusting vallen niet alleen winterbanden in Duitsland, maar ook voldoende ruitensproeiervloeistof en goede ruitenwissers. Deze verplichting geldt ook voor Nederlandse auto's. De boete voor het rijden op ongeschikte banden is € 40; als je gevaar of hinder veroorzaakt wordt die boete € 80 plus 1 strafpunt. Onder winterse omstandigheden vallen in elk geval sneeuw, ijs en gladheid.

Winterbanden in Duitsland moeten voorzien zijn van het sneeuwvlok symbool of M+S. Ook M+S banden en all weather banden zijn toegestaan. Alle drie de soorten banden zijn 's winters toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, maar aanbevolen wordt tenminste 4 mm.

bron: http://www.anwb.nl/auto/themas/winterba ... -duitsland
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2015, 19:44

Viv schreef:Voor wat het waard is.

Precies, het is dus nog steeds een wespenest (in winterslaap).

Rijd je op een modderband met m&s aanduiding dan ben je zowel niet erg veilig als ook potentieel een probleem geval voor als het misgaat op de weg.

Rijd je op een AT met enige lamellen en m&s aanduiding dan gaat het meestal wel goed (maar je hebt nog steeds geen winterband).

Rijd je op een AT met sneeuwvlokjessymbool dan voldoet de band aan marginale normen ... nog steeds hoeft het dan geen winterband te zijn.

En alleen een band met zachter rubber en veel lamellen is een winterband en nog steeds geen garantie ... dwz op ijzel of verijsde wegen moet je ook nog spijkers hebben en spijkers mogen weer niet alhier en/of in de nabijere landen. Vlgs mijn Zweedse connectie haalt de beste winterband nog niet bij een willekeurige band met spijkers, daarom rijdt men daar heel veel op spijkers (en dat zie en hoor je dan weer), zelfs als de sneeuw al lang gedooid is toont het asfalt nog de sporen (ook letterlijk) en ruwheid.

O ja, een gewone goede AT met m&s en/of sneeuwvlokje is nieuw vaak tamelijk goed als winterband, maar na een beetje slijtage en een beetje veroudering neemt de winterse kwaliteit duidelijk af. Zelfs als je de band netjes bewaart hart het rubber altijd nog verder uit, zon en weer en wind, maakt het erger. De band slijt dan natuurlijk wel minder, maar met name de winterse de grip neemt navenant af.

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 27 Nov 2015, 22:41

Roger B. schreef:een BFG AT die 100.000km meegaat is domweg te hard om een goede winterband te zijn
...komt door het anderhalve centimeter diepe profiel... :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Nov 2015, 23:24

ja, tuurlijk, en daarom doet een winterband met 13mm maar 30 a 40 duizend :lol: :lol:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2015, 23:37

Peu schreef:
Roger B. schreef:een BFG AT die 100.000km meegaat is domweg te hard om een goede winterband te zijn
...komt door het anderhalve centimeter diepe profiel... :mrgreen:

Ik weet niet of de BFG nog steeds zo "duurzaam" zijn, naar verluid zijn ze zachter geworden en slijten ook harder.
Maar goed, de echte oude deden er tot wel 200.000 km over (maar waren dan inmiddels vrijwel glad).

Blijft staan dat de meeste AT-profielen een compromis zijn en dat de winterse kwaliteit als eerste achterblijft.
Het AT-profiel moet genoeg "terrein" in zich hebben en dat past slecht bij de soepeler lamellen blokken die je voor een winterband nodig hebt.

Verder ... kan je je afvragen of 265x75R16 sowieso de betere keuze is als je (ook) een winterband wilt hebben. Iets smaller, 235/85x16 biedt een ruime keuze, zowel in goede AT (gebruik ook de zoekfunctie van dit forum eens) als ook in meer All-Weather of zelfs Winterbanden die je jaarrond zou kunnen rijden.
Zolang je geen diepe modder op je pad hebt zijn de smallere banden eventueel zelfs in je voordeel, en in de sneeuw is smaller bijna altijd beter.

O ja, die 200.000 km BFG's, dat waren wel 265x75R16 banden.

Groeten MarcS

MLaro

Berichtdoor MLaro » 29 Nov 2015, 16:38

Al dat gespeculeer.....

Check: https://youtu.be/2ahrlD40so4

Meten is weten!!
"All parts falling off this car are of the finest British workmanship"

Teun

Berichtdoor Teun » 29 Nov 2015, 17:05

Alles wat hierboven staat is ongetwijfeld waar. Maar wat je er aan hebt...?

Gezond verstand is nog steeds de meest veilige 'band' die je met het wegdek hebt. Ik rij al jaren met AT's (zowel GG als BFG als GY) en ben eigenlijk best heel tevreden met die
banden. Onderlinge verschillen zullen er best zijn natuurlijk. De GG AT is een mooie allrounder. Goede grip, niet te lawaaiig en een verbetering ten opzichte van de oudere AT2. Ziet er alleen wel wat liefjes uit met dat zoete patroon.
Voor de nieuwe BFG AT KO2 geldt ook dat die (waarschijnlijk) beter is dan de oude. Buiten dat die band beter smoelt dan de oude (nu wat meer expliciete zijwangen), vind ik de band erg stil. En merk ik ook geen hoogteslag trouwens. Hoe de band zich in de winter gaat houden is nog een vraag natuurlijk. Hij is pas dit jaar geïntroduceerd immers?
De GY Duratrac kon wel eens iets meer lawaai maken. Echt goed vergelijken kan ik het niet, want ze zitten onder verschillende types wagens. Bij een nat wegdek heeft deze band gevoelsmatig iets meer neiging te glijden. Zal in de sneeuw wellicht ook wel zo zijn. Smoelt overigens wel mooi stoer, die Duratrac.

Met ervaring met GG (zowel de AT2 als de nieuwe AT), de BFG AT (KO2) en de GY Duratrac, zou ik denk ik tóch kiezen voor de BFG.
Defender 90 2.2 tdci Soft Top - 'Liv'
Defender 130 CC HCPU 2.2 tdci - 'Mr Wilks'

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2015, 18:40

Tja, nieuwe rubbers ... dat geeft altijd weer veel plezier ....

Kijk ook nog eens hier: viewtopic.php?f=14&t=6950

In de expeditionportal-test komt de Cooper Discoverer AT3 als "beste" boven, en zelfs als het niet DE beste is is het wel een van de goedkopere.
In 235/85x16 koop je voor iets boven de € 100 dus een leuke band, en ook winterbanden, je bent misschien wel duurder uit als met één set dure BFG's maar je bent wel beter uit (moet je wel eenmalig in een extra velgenset investeren), met twee sets banden kom je uiteindelijk ook verder.

Typ ook eens "banden" in de zoekfunctie.

Groeten MarcS

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 29 Nov 2015, 21:47

Winterbanden zijn geen wonderbanden en ik rijdt het hele jaar op MT banden maakt het juist spannend en daar hou ik van.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

MLaro

Berichtdoor MLaro » 29 Nov 2015, 22:28

Dat van die Cooper AT3 kan ik bevestigen. Heb ik eronder. Super bandje. Alleen als het aankomt op grip in sneeuw of op ijs is, willekeurig welke, winterband veel beter. Beter als in: veiliger, kortere remweg, meer tractie. Qua geluid, verbruik en geluid weet ik niet. Rijden met verstand is uiteraard het veiligste.
Soms rijd je met verstand, heel rustig, en kom je dan toch vast te staan in de sneeuw.

Als je hier kijkt: https://youtu.be/mfuE00qdhLA zie je dat je ook aardig voor lul kan komen te staan met 4x4 in de sneeuw
"All parts falling off this car are of the finest British workmanship"

Terug naar “Techniek”