Gerard4t schreef:En dat luchtkanaal gaat dan eerst naar beneden en via het Y-stuk weer omhoog en komt onderin het filterhuis uit. Het lijkt me een goede manier om van grotere druppel af te komen, maar ik kan me zo voorstellen dat kleinere druppels met de luchtstroom mee de bocht omgaan en toch nog het filter bereiken.
Als het goed is kan het luchtfilter tegen een "natte mist", met een beetje geluk loopt je motor er zelfs beter op, een klein beetje water-nevel maakt de explosie-slag efficiënter. Dat een filter een klein beetje "doorslaat" en dus iets van nevel aan de gefilterde kant afgeeft is zelfs een voordeel: doet het filter dit niet dan zal het vroeger of later geheel waterverzadigd raken -- wellicht is dat dan ook het gebrek bij sommige imitatie-filters.
Het bochtige inlaattraject doet overigens de zwaarste mist-druppels neerslaan, de stroomsnelheid in het inlaatkanaal is zo hoog dat grotere druppeltjes vrijwel zeker uit de bocht vliegen en dus afdruipen.
Heb je evenwel een (imitatie) luchtfilter is dat dichtslaat ten gevolge van de "natte mist" dan heb je een probleem.
Groeten MarcS
PS Het is overigens wel weer typisch "British" dat ze zo goed aan de continental LHD auto's hebben gedacht, en de luchtinlaat bij de latere Defenders aan de rechterzijkant hebben gelegd.