TD5 90 2002 wil niet!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: TD5 90 2002 wil niet!

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2015, 09:10

Gerard4t schreef:En dat luchtkanaal gaat dan eerst naar beneden en via het Y-stuk weer omhoog en komt onderin het filterhuis uit. Het lijkt me een goede manier om van grotere druppel af te komen, maar ik kan me zo voorstellen dat kleinere druppels met de luchtstroom mee de bocht omgaan en toch nog het filter bereiken.

Als het goed is kan het luchtfilter tegen een "natte mist", met een beetje geluk loopt je motor er zelfs beter op, een klein beetje water-nevel maakt de explosie-slag efficiënter. Dat een filter een klein beetje "doorslaat" en dus iets van nevel aan de gefilterde kant afgeeft is zelfs een voordeel: doet het filter dit niet dan zal het vroeger of later geheel waterverzadigd raken -- wellicht is dat dan ook het gebrek bij sommige imitatie-filters.

Het bochtige inlaattraject doet overigens de zwaarste mist-druppels neerslaan, de stroomsnelheid in het inlaatkanaal is zo hoog dat grotere druppeltjes vrijwel zeker uit de bocht vliegen en dus afdruipen.

Heb je evenwel een (imitatie) luchtfilter is dat dichtslaat ten gevolge van de "natte mist" dan heb je een probleem.

Groeten MarcS

PS Het is overigens wel weer typisch "British" dat ze zo goed aan de continental LHD auto's hebben gedacht, en de luchtinlaat bij de latere Defenders aan de rechterzijkant hebben gelegd.

Han de Ridder

Re: TD5 90 2002 wil niet!

Berichtdoor Han de Ridder » 28 Nov 2015, 14:30

Even een visualisatie van wat er allemaal door het aanzuiggat naar binnen komt bij mijn 90 Td5. Ik woon nogal agrarisch, dus dit is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Dit was voor mij een aanleiding om een Nakatenga luchtfilter aan te brengen, met zo'n rond, doorzichtbaar cycloonfilter erop. Daarmee komt de luchtaanzuiging aanzienlijk hoger te liggen en wordt niet meer de eigen spray van het voorwiel ingeademd. Bovendien is het best een fijn ding in stoffige landen. Ik zal niet zeggen dat die doos echt vol komt te zitten, maar dat het aardig wat rotzooi verzamelt is een feit.

2233.jpg
Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.

Terug naar “Techniek”